-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hiába tennék kötelezővé a burját nyelvet az iskolában, ha a gyerekek úgysem tudnák sehol sem használni. A kisebbségi nyelveknek élettérre van szükségük.
Vjacseszlav Vlagyimirovics Nagovicin 2007 óta Burjátia elnöke. Maga nem Burjátiában, hanem az attól több ezer kilométerre található Udmurtiában született – arra vonatkozóan nincsenek adatok, hogy felmenői között vannak-e udmurtok, illetve udmurtul tud(ott)-e.
A burját elnök – és egyszemélyben kormányfő is – néhány évvel ezelőtt megtanult burjátul, legalábbis a társalgási szintig eljutott – állítja a burjátiai sajtó. Ezután azonban gyakorlás híján el is felejtette, amit addig tanult. Az elnök megválasztása után burjátleckéket vett – az nem világos, hogy ha korábban volt erre lehetősége, ez miért szűnt meg olyan mértékig, hogy még a szintfenntartásra sem futotta. (Nagovicin nem először járt így: korábban franciául olyan jól tudott, hogy diplomáját is részben franciául védte – most jó, ha egy bonzsúrt ki tud nyögni – bár ha francia nyelvű környezetbe kerül, lassan visszajönnek a szavak, kifejezések.)
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A téma annak kapcsán merült fel, hogy Burjátiában új oktatási törvény készül, s a legélesebb viták annak kapcsán alakultak ki, hogy kötelező legyen-e a burjátoktatás. Az elnök a nyelv tanulásának kötelezővé tétele mellett érvel: ha a burját nyelv kihal, elveszik a köztársaság nemzetiségi jellege is (ez pedig az autonómia felszámolását jelenthetné). A föderációs alkotmány és nyelvtörvény értelmében ugyanis nem lehet kötelezővé tenni a köztársaságok államnyelveinek oktatását. Most olyan megoldást keresnek, amellyel ezt a gyakorlatban mégis el lehetne érni.Burjátia közel egymilliós lakosságának kb. 30%-a vallja magát burjátnak. Az Oroszországi Föderácó területén több mint 460 ezer burját él, de közük alig 283 ezren beszélnek burjátul.
Vannak olyanok is, akik szerint a nyelvet senkire nem lehet ráerőltetni, és a burját kötelezővé tétele nem segítene. Példaként hozzák fel, hogy Oroszországban az angol oktatása sem túl sikeres – bár ennek tanulásában a gyerekek még viszonylag motiváltnak is tekinthetőek. Burjátul azonban nincs miért tanulniuk: nincsenek vagy alig vannak burját nyelvű rádió- és tévéadások, filmek; burjátra fordított könyvek, burjátul alkotó írók; burját nyelvű reklámokról vagy számítógépes programokról nem is beszélve.
Míg az angoloktatást számtalan tankönyv, szótár, kidolgozott tanításmódszertan segíti, addig a burját esetében nem ez a helyzet. Nincsenek szótanító segédeszközök, a szótárak hiányosak, az iskolai tankönyvek szövegeit pedig időnként a felnőttek sem értik. Sok iskolában van nyelvi labor: ezeket az angoloktatásban használják is, ám a burjátoktatásban nem. Burjátul csak azok a gyerekek tudnak, akiknek a családjában burjátul beszélnek. Éppen ezért meg kellene változtatni az oktatás menetét: nem szavakat és nyelvtani szabályokat kellene tanítani, hanem egyszerűen burját nyelvű foglalkozásokat, amelyeken a gyerekek a gyakorlatban, anyanyelvükhöz hasonlóan sajátítanák el a nyelvet.
Az elnök is úgy véli, hogy a burjátul tudóknak nem csupán otthon kellene használniuk a nyelvet, hanem munkahelyükön is. Szerinte szükség lenen olyan ifjúsági klubokra, ahol a burjátul tudó fiatalok használhatnák is a nyelvet. Várjuk, milyen lépéseket tesz majd az ügyben.