nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Ön dönt: nyomkod vagy vezet!
Az SMS-ezés alternatívái robbanómotorral való közlekedés közben

Megunta, hogy a szigorodó büntetési tételek okán lépten-nyomon lekapcsolják a rendőrök vezetés közbeni mobilhasználat miatt? Nyugodjon bele, nincsen alternatíva. Esetleg Amerikában, de ott sem úgy, ahogy.

G.B. | 2009. szeptember 29.
|  

Múlt időben nem szerencsés cikket kezdeni, de nyomós okunk van rá: az elmúlt hónapban az autósok 73 százaléka megsértette vezetés közben a KRESZ rendelkezéseit. Legalábbis ez derül ki a Szonda Ipsosnak az interneten, kocsivezetők körében szeptemberben végzett felméréséből, amelynek eredményéről a napokban adott ki tájékoztatót az intézet. A dolgozat szerint minden második autóvezető bevallotta, hogy a megengedettnél gyorsabban hajtott, tízből négyen pedig telefonáltak is vezetés közben, pedig ezt a nyár óta sokkal szigorúbban büntetik, mint korábban – olvasható a média-, reklám-, piac- és véleménykutató cégnek a távirati iroda által idézett összegzésében.

Ezt ne tegye.
Ezt ne tegye.

A gyorshajtás és a telefonálás mellett a záróvonal átlépése is gyakori volt, de ez most nem fontos, mert a nyest.hu nem autós újság, másrészt jelen témánk a vezetés közbeni SMS-ezés alternatívái. Azért éppen az SMS-ezésé, mert – legalábbis az amerikai Virginia Tech Transportation Institute vizsgálata szerint – a vezetés közbeni legveszélyesebb tevékenység a rövid szöveges üzenetek küldése (és most kivételesen tekintsünk el az orális szextől). Az intézet vizsgálata megállapítja, a balesetet eredményező vagy karambolközeli helyzetek kockázata mobiltelefonos tárcsázás közben 2,8-, míg SMS-ezés közben 23,2-szerese a zavarmentes állapothoz képest.

Hazánkban – mint ismeretes – augusztus 1-jétől több pontján is szigorodott a KRESZ. Négy szabálysértés esetében emelkedett a fizetendő bírság összege, valamint megszűnt annak a lehetősége, hogy a rendőr figyelmeztetéssel engedje el az autóst. Ezek a vétségek a biztonsági öv, a motorkerékpár-bukósisak, a gyermekbiztonsági rendszer (gyerekülés, stb.) mellőzése, valamint a mobiltelefon kézben tartott használata az autóban. A vonatkozó kormányrendelet szerint utóbbiért lakott területen 10, lakott területen kívül 15, autóúton vagy autópályán pedig 20 ezer forint a kiszabható bírság mértéke. Pontosabban a kiszabandó bírságé, merthogy a rendőrnek az új szabályok értelmében nincsen mérlegelési lehetősége.

Ilyen körülmények között az autós nem sok mindent tehet. Egyrészt ugye lemondhat a telefon használatáról, de ez kevésbé valószínű, mint hogy a tű átmenjen a teve fokán. Marad tehát a mobilozás, némi segédeszközzel, például valamilyen Bluetooth headsettel vagy olyan autós rádióval, amelyik mindenféle vezetékdugdosás nélkül le tudja vezényelni a mobiltelefonos beszélgetéseket, a zenét le, a beszélgetést pedig felhangosítva. (Aki nem érti, hogy mi a Bluetooth, és nem tudja, hogy hová dugja, kattintson ide.) (A dánok által megalkotott ipari szabvány névadója egyébként Kékfogú Harald, más néven I. Harald Gormsson, aki Dánia királya volt a mi Honfoglalásunk után száz évvel. Harald kedvelte a nőket, valamint az áfonyát, ettől lett kék a foga.) Néhány ezer forintért, tehát a legenyhébb bírságnál jóval kisebb összegért már vásárolható ilyen eszköz, de a magyart, mint azt a bevezetőben említett felmérés is alátámasztja, nem olyan fából faragták, hogy ilyen haszontalanságokra költsön.

Mobiltelefonos szövegfelolvasó programok egy ideje már léteznek, ezek a fejlesztésük hőskorában főként látássérült embereknek íródtak. Idővel azonban a telefongyártó cégek rájöttek arra, hogy ez egy menő alkalmazás lehet: nincs is szebb annál, mint amikor az alpakka öltönyös alfahímnek felolvassa a készülék a bejövő üzeneteket, pláne ha a nagymama üzen a disznómiskárolás időpontjáról, miközben alfahím a cselédeknek tart eligazítást rózsadombi villájában. Nálunk szerencsésebb országokban mindez néhány társadalmi szinttel lejjebb valósulhat meg, és most nem a miskárolásra gondolunk.

A nyest.hu megkérdezett néhányat a nagyobb mobiltelefon-gyártó cégek közül a témát érintő (szigorúan telefonos) fejlesztésekről. A legnagyobb ilyen jellegű műhely kommunikációs ügynöksége azt válaszolta, bizonyos készülékei képesek a fenti truvájra (az SMS-ek felolvasására), de a vezetés közbeni SMS-küldés nem foglalkoztatja őket. Egy másik – svéd-japán – gyártó is hasonlóan vélekedett: A vállalatnak „nincsen SMS-felolvasó megoldása, a cég nem támogatja a vezetés közbeni SMS-ezést” – írták válaszukban.
„Alternatív megoldás a telefonhívás indítása kihangosítóval vagy Bluetooth handsfree-vel, ezt a két kommunikációs formát megfelelően biztonságosnak ítéli a cég, tekintve, hogy nem vonja el a vezető figyelmét és a kezét a vezetéstől”
– tették hozzá. A harmadik megkérdezett – egy dél-koreai gyártó – nem válaszolt semmit, ezzel együtt sok sikert kívánunk nekik lehet, hogy valami nagy ugrásra készülnek a témában.

SMS-t felolvasni tehát tudnak a menőbb telefonok, hangutasításokkal írni viszont nem. Illetve igen, de nem teljesen „elengedett kézzel”, ráadásul nem kis pörköltszaftos hazánkban, ahol a jókedv előrébb való, mint a bőség. (Utóbbiak sorrendjéről: http://www.himnusz.hu/.) Van egy nálunk is megvásárolható amerikai készülék, amit iPhone-nak hívnak, és az ára miatt nem lesz az elkövetkező évek mindent vivő szereplője, ellenben tud valamit, amit a konkurencia készülékei nem: SMS-t írni hangvezérléssel. Egyik geek kollégánk szerint a készülékre – szolid összeg ellenében – telepíthető programról „a customer review-k nagyon pozitívak” voltak, viszont az alkalmazásról fellelt videó megtekintése alapján elmondható: a működtetéséhez szükség van az emberi kézre is. És ez nem minden: az alkalmazás csak az Amerikai Egyesült Államok polgárai számára elérhető.

Nincs mit tenni, az ember nem SMS-ezik, hanem iszik egyet (vagy kettőt), majd minden erejével a horizontot és a kibúvókat keresi. Van remény, a KRESZ szerint ugyanis az ittas járművezetés vétségét az követi el, aki közúton gépi meghajtású járművet vezet. Ebből az következik, hogy magánúton akkor sem követhető el az ittas vezetés vétsége, ha a magánút a közforgalom előtt meg van nyitva (például áruházi parkolók). Ha tehát valaki legálisan szeretne kihangosító nélkül beszélgetni, SMS-t pötyörészni, esetleg mindkettőt egyszerre és ittasan, vezetés közben, akkor egyszerű a dolga: vennie kell egy útszakaszt vagy egy nagyobb bevásárlóközpontot.

Információ
X