nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Arab nyelvű kínai tévéadó kezdte meg működését

Arab nyelvű csatornát helyezett üzembe július 25-én a kínai állami televízió, a CCTV. A célközönség a Közel-Kelet és Észak-Afrika – jelentették be Pekingben.

MTI/nyest.hu | 2009. július 27.
|  

A műholdas tévécsatorna nyilvános célja, hogy bemutassa a világnak az „igazi Kínát”, és első kézből (azaz nem nemzetközi hírügynökségektől) származó hírekkel lássa el a piacot. Valójában azonban a kínai vezetésnek azt a célját szolgálja, hogy kiterjessze a kommunista kormányzat tájékoztatási befolyását külföldön. A nap 24 órájában üzemelő új csatorna ugyanis 22 arab nyelvű ország 300 millió potenciális nézőjéhez jut el.

Az állami televízió új adása „meg fogja erősíteni a kommunikációt és a megértést Kína és az arab országok között” – hangoztatta a sugárzás megkezdése alkalmából kiadott nyilatkozatában Zsang Csang-ming, a CCTC társaság alelnöke. – „Elkerülhetetlen, hogy többnyelvű, többarcú, több szempontot figyelembe vevő szolgáltatók legyünk. Reméljük, hogy a világ így megismeri Kínát, és Kína is jobban megismeri a világ többi részét.”

A csatorna ugyan nem volt hajlandó elárulni az indulási költségeket, ám a Hongkongban megjelenő South China Morning Post értesülése szerint az arab nyelvű tévécsatorna költségvetése 45 milliárd jüan (1215 milliárd forint) lesz. Az adás 80 fős stábbal indul. A bemondók arabul tudó kínaiak lesznek.

A kínai kormány több milliárd dollárt fordít az állami tömegtájékoztatási eszközök – a CCTV, a központi pártlap, a Zsenmin Zsipao és a hivatalos Új Kína hírügynökség – tevékenységének bővítésére. A CCTV a mandarin nyelvű adás mellett már hosszabb ideje sugároz programokat angol, francia és spanyol nyelven is. A csatorna a BBC értesülései szerint 2009 szeptemberétől orosz nyelvű adás sugárzását is tervezi. A kínai média 2009-ben már nyitott a világ felé: áprilisban megjelent a kínai nyelvű Global Times üzleti magazin angol nyelvű kiadása.

Peking lépését a külföldi propaganda fokozására megfigyelők válaszként értékelik Oroszország és Katar kezdeményezésére, amelyek a Russia Today, illetve az Al-Dzsazíra műholdas tévéadók révén igyekeznek befolyást gyakorolni a nemzetközi hírszolgáltatásra. Az angol BBC és az amerikai CNN dominanciájának megtörését célzó próbálkozás már hozott is némi eredményt.

Információ
X