-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kaliforniában a jog szerint tartani kell az elvárható távolságot, ha más emberek fotózásáról van szó. De az elvárható távolság nézőpont kérdése.
A világsajtó a Katalin hercegnőt félmeztelenül ábrázoló fotóktól hangos, az ügy bíróság előtt van, a felvételek azonban már bejárták a világot. Úgy tűnik, a magánélethez való jognál előrébb való a szenzáció, a híresek világából származó képek utáni vágy pedig egyenesen kielégíthetetlennek tűnik.
Nemrég még a világ egyik legtekintélyesebb fotóügynöksége, a Corbis is beszállt a lesifotók jól fizető iparágába. Pedig a Corbis központjának falain világhírű fotók lógnak: Marilyn Monroe, Andy Warhol vagy épp John Lennon portréival találkozni. A cég a Microsoft-alapító Bill Gates tulajdona, garancia a minőségi fotográfiára. Több mint százmillió felvétel jogtulajdonosa, beleértve a híres francia Sygma ügynökséget vagy épp a történelmi Bettmann Archívumot, amelynek állománya egészen az amerikai polgárháborúig nyúlik vissza. A Corbis a fotográfia ikonjait árulja: a meztelen Brigitte Bardot-t, a nyelvét öltő Albert Einsteint, az amerikai napalm elől menekülő vietnámi gyerekek fekete-fehér képeit. A minőségi fotók fellegvára azonban már „népszerűbb” portékával is kereskedik: fotókkal a rózsaszín nadrágban „lekapott” Katalin hercegnő húgáról, Pippa Middletonról, a Riviérán izzadtan kocogó Nicolas Sarkozy francia ex-elnökről.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Corbis ugyanis felvásárolta a paparazzi-fotók terén piacvezetőnek számító Splash Newst. Óriási lépés ez, hisz a lesifotókat nemrég még a szektor mostohagyerekeként emlegették. A képekkel azonban jó sok pénzt lehet keresni, a teleobjektívek tehát egyre jobbak lesznek, a verseny pedig keményebb. Gary Shenk, a Corbis vezetője szerint a sajtónak értékesített fotók 50-60 százaléka a szórakoztatóiparról szól, nagyrészük pedig lesifotósoktól származik. Szerelem, szex, könnyek – ezekről van szó, arról a jó érzésről, hogy a gazdagok és szépek is „gázosak” néha és botlanak az életben – mondja Shenk a der Spiegel című német hetilapnak.
Milliárdos bevétel, fotósok és informátorok hálózata, itt az új CIA
Los Angelesben, Venice városrészben működik a Splash News szerkesztősége. Büszkék sikereikre, amelyet az ügynökség bevételei is igazolnak. A cég csak az elmúlt egy évben 20 százalékkal növelte azt – mondja el Kevin Smith, a Splash News egyik alapítója. A brit férfi egykor újságíró volt Londonban, manapság már egy paparazzi-birodalmat irányít. A cég az utóbbi öt évben 500 magazincímlapot „kaparintott meg” és csaknem 70 országban értékesít képeket. „Elámultam, amikor bevételünk elérte az egymilliárd dollárt. Ma már csak nevetek rajta” – mondja a Bentleyvel furikázó Smith.
A Splash News fotók mellett híreket is szállít. Az értesüléseket minden reggel összegzik: Jennifer Lopez új szeretőt talált tánckarából, Sinéad O'Connor túl van a váláson, Katalin hercegnő talán terhes. Az ügynökség számára létfontosságú, hogy naprakész legyen, elvégre a sztárok ballépéseiből él. „A te szerencsétlenséged a mi szerencsénk, ez a mottónk” – mondja Smith. A (hírességek számára) rossz helyen lenni jó időben – ez a paparazzók művészete. Na meg a virtuozitássá váló kutatás.
A cég világszerte csaknem ezer fotóst foglalkoztat, és fizetett informátorok jól szervezett hálózata szállítja a híreket. Hotelekben, éttermekben, színházakban, klinikákon, de még a reptereken is vannak emberei, csak Los Angelesben száz ajtónálló, bárpultos vagy sofőr ad füleseket. A Splash Newsnak még a reptéri utaslisták is megvannak, csakúgy mint a rendőrségi jelentések. „Aligha történik olyan dolog ebben a városban, amiről mi ne tudnánk. Egy nap alatt bárkit felkutatunk” – foglalja össze Smith. Fotósai az új CIA, vagyis a Celebrity Intelligence Agency.
Mint a hadseregben: előbb jön a felderítés, aztán a lövés
A lesifotósok munkája kicsit olyan, mint a madárles. Az embernek kerülnie kell a feltűnést, türelmesnek kell lennie. És gyorsnak. Smith fotósai például egy szupergyors mobilhálózaton egy pillanat alatt továbbítják felvételeiket a szerkesztőségbe. Onnan pedig néhány másodperc alatt már el is jut a felhasználókhoz. „A gyorsaságért fizetnek. Az első képet megveszik, a másodikat már nem” – érzékelteti az éles versenyt.
A Splash fotósai edzettek, van köztük egykori katona is. Darren Banks sosem hagyja karnyújtásnyi távolságon kívül Canon típusú gépét. A 36 éves brit szerint munkája ugyanazokat a képességeket követeli meg, mint a hadsereg. „Előbb jön a felderítés, aztán lövünk” – mondja.
Los Angelesben a fotósoknak megvannak a „vadászterületeik”. Banks például egy 20 mérföldes zónában portyázik. Elmeséli, hogy évekkel ezelőtt három hónapon át állt Tom Cruise háza előtt a színész és Katie Holmes gyerekének születésére várva. Hajnali öttől este tizenegyig várta a pillanatot, alig tartott szünetet. Végül sikerrel járt, nyolc sorozatot készített, több százezer dollár értékben.
A paparazzi-képek számára is az internet vált a legfontosabb felvevőpiaccá, de a „tekintélyes” lapok, például a US Weekly, a People, a Daily Mirror vagy épp Európa legnagyobb példányszámú újsága, a német Bild még mindig a Splash News előfizetői között van. Válogatni van miből: a Splash naponta kétszáz fotósorozatot kínál, a régebbi képekkel együtt pedig napi 10 ezer fotót értékesít. Ezzel a „kukkolók” világának legnagyobb „dílere”.
A sikerrel együtt azonban a nyomás is nagy rajta. Smith mindent megtesz, hogy vállalkozását „legitim hírügynökségként” fogadtassa el. „A Splash News riporterei jól képzett újságírók és fotósok. Mi vagyunk az utca úriemberei” – fogalmaz. A szemét a többi, akiket csak a pénz érdekel…
Gyakran hordákban támadják le a hírességeket
Ilyen például François Regis Navarre, akit Smith legszívesebben a sivatagba száműzne, és aki régebben a Le Monde haditudósítója volt. Megjárta Kambodzsát és Irakot, majd 1996-ban saját ügynökséget alapított. Az X17-től származtak az utóbbi évek legnagyobb botrányairól szóló fotók. Például a haját leborotváló Britney Spearst ábrázoló képek. Navarre mindenki más előtt tudta meg, hogy Michael Jackson halott, az egyik emberének sikerült „befotóznia” a mentőautóba. Navarre gátlástalan üzletpolitikája bevált, a 49 éves férfi évente 10 millió dollárral gyarapítja vagyonát, pazar villája van Malibun.
A szakma azonban utálja, mert profik helyett – rendszerint átmeneti időre – bevándorlókkal dolgoztat, például brazilokkal. A képek jogait pedig bagóért veszi meg. Embereitől megköveteli, hogy ne a távolból, hanem a hírességek arcába mászva fotózzanak. „A sztárok szemébe akarok vakuzni” – mondja. Navarrét mindig megelőzi híre, azt tartják róla, hogy nem tartja nagyra a törvény szigorát. Kaliforniában a jog szerint tartani kell az elvárható távolságot, ha más emberek fotózásáról van szó. De Navarre szerint az elvárható távolság nézőpont kérdése. „Mindig odáig megyünk, ameddig a határok engedik” – hangoztatja. „A jó paparazzo egyben egy kicsit anarchista is” – fűzi hozzá kétértelműen. Navarre biztosra megy, emberei gyakran hordákban támadják le a hírességeket.
Utóbbiak közül néhányan azonban nem törődnek bele a „bandák” támadásába. Darren Banks a Splash Newstól tisztelettel adózik előttük, Cameron Diaz vezetési képességeitől például le van nyűgözve. A színésznő rendszeresen le tudja rázni Toyota Priusával a fotósok városi terepjáróit. Sokaknak ennek hallatán a Diana hercegnő utáni hajsza jut az eszébe. Britney Spearst annak idején például egyszerre 40 fotós üldözte, amikor válása közepén volt. „Ilyenkor konvojban próbálunk haladni, hogy senkinek se legyen baja” – mondja megnyugtatóan Banks.Nem éreznek együtt a sztárokkal
A hírességekkel azonban nem éreznek együtt. „A hírnév olyan dolog, amelyet gondozni kell, olyan ez, mint a kondi” – vélekedik Kevin Smith. „A sztároknak minden nap dolgozniuk kell ezen, és mi részesei vagyunk a gépezetnek” – teszi hozzá. Elmondja, hogy az ügynökség eddigi „legzsírosabb” üzlete 2007-ből származik, amikor meghalt Anna Nicole Smith. Az egyik fotósnak sikerült olyan képet készítenie, amelyen a híresség kórházba szállítás közben volt látható. Akkor már vélhetően halott volt. A fotóval viszont egymillió dollárt kerestek. „A piac a legnagyobb demokrácia a világon. Igény van az ilyen képekre” – jegyzi meg.
Az emberek éhsége kielégíthetetlen az ilyen felvételekre – mondja a Corbis feje, aki néhány éve még „imázsrombolónak” nevezte a szakmának ezt a részét. Manapság azonban még inkább a pénz diktál. „Nem hiszem, hogy ez a piac valaha is szűkülni fog. Álmokról van szó, emberi szükségletek kielégítéséről” – mondja. Shenk Bill Gatesnek azt ígérte, hogy magas etikai mércét húznak. Annak persze Gates is tudatában van, hogy ő is része a celebvilágnak. „Számíthatunk arra, hogy majd ő is címlapra kerül” – mondja Shenk.