-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: Kiegészítő vicc: - "Micsoda 'szír szar szertelen hangszeren' süvölt be...2024. 10. 01, 09:16 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Magyarországon több mint ezer diák tanulja a magyart mint idegen nyelvet, és 40 külföldi egyetemen 1500 diákkal folyik magyar és hungarológiai oktatás.
Nyelv- és nemzetstratégiai szempontból egyaránt fontos kérdésnek nevezte a magyar mint idegen nyelv oktatását az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) felsőoktatási és köznevelési államtitkára is egy a témában rendezett tanácskozáson csütörtökön Budapesten. Palkovics László felsőoktatási államtitkár a magyar mint idegen nyelv (MID) jövője címmel tartott szakmai konferencián emlékeztetett arra, hogy a múlt héten hirdették ki a felsőoktatási képzési jegyzékről szóló kormányrendeletet, és a magyar mint idegen nyelv a mesterképzések között szerepel. Jelezte, hogy a képzés 2017-ben – a szükséges akkreditációt követően – meghirdethető lesz az osztott tanárképzések között két, illetve négy féléves formában is. Az ilyen formában végző hallgatóknak ugyanúgy fel kell készülniük a tanári munkához szükséges képzési elemekből, mint az osztatlan formában tanuló társaiknak – mondta. Az államtitkár azt kérte a jelenlévőktől, népszerűsítsék a képzést, hogy minél többen válasszák azt. Palkovics László kitért arra is, hogy a szakjegyzék mostani felülvizsgálata során a MID-tanári szak létesítéséről a köznevelési államtitkárság véleményét is kikérték.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár kiemelte: nyelv- és nemzetstratégiai kérdésről van szó. Rámutatott: a 2010-es kormányváltás és 2011, az új köznevelési törvény elfogadása óta az iskola, a köznevelés és az oktatás ügye nemzetstratégiai gondolatként is jelenik meg. Magyarok ugyanakkor nem csak a Kárpát-medencében élnek, és a magyar nyelv nemcsak irodalmi, nyelvtani alakzat vagy kommunikációs csatorna, hanem olyan kulturális közvetítő erő, amely az identitást, és a magyarságtudatot egyaránt erősíti. Hozzátette: az a cél, hogy a magyar kultúrát, nyelvet, és identitást erősítő pedagógusképzést biztosítsanak ezen a szakon. Bencze Lóránt, a Magyar Nyelvstratégiai Intézet igazgatója köszöntőjében szintén azt hangoztatta, hogy a MID oktatása alapvető nyelvstratégiai kérdés.
A rendezvényen kiosztott háttéranyag szerint a magyart mint idegen nyelvet (MID) az Eötvös Loránd Tudományegyetemen (ELTE) – a több mint 100 éves múltra visszatekintő hagyományokat követően a képzési rendszer megújítása után – 1982 óta, a Károli Gáspár Református Egyetemen 1998 óta tanítják. Eddig több száz diákot bocsátottak ki, akik közül sokan választották fő hivatásuknak, hogy a magyart mint idegen nyelvet és a magyar kultúrát a külföldiekkel megismertessék.
A MID-es tanárokkal összefüggésben két célcsoportot lehet meghatározni: más országok állampolgárait, akik érdeklődnek a magyar nyelv és kultúra iránt, akár gazdasági, akár más okból, számuk a szomszédos országokban egyre nő, valamint a diaszpóra magyarságát, akik már nem beszélik a nyelvet vagy csak korlátozottan, de magyarnak tartják magukat, és igénylik a szakszerű és hatékony nyelvtanulás lehetőségét. Jelenleg a hazai intézményekben több mint ezer diák tanulja a magyart mint idegen nyelvet, és 40 külföldi egyetemen 1500 diákkal folyik magyar és hungarológiai oktatás. A Balassi Intézet mintegy 40 országba küld vendégoktatókat, akik 1500-2000 diákot tanítanak évente. Magyar nyelvtanfolyamokra csaknem ezren fizetnek be évente.