Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75231
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
El Vaquero: Ez elég érdekes, el fogom olvasni a publikációkat. Phídör most kap egy nagy virtuális vállveregetést. Ilyen témák még jöhetnek!
2013. 05. 14, 14:54
Varga László 70 éves
Krizsa: @Avatar: Ki mondta, hogy VOLT a magyarban pee, puu? Lehetett helyette a most héber, de a múltban még kárpátnyelvű PE = száj. Nem jó? Na bumm, a sokkal későbbi héberek is lemászkáltak. De ők lent is ma...
2013. 05. 14, 13:50
Honfoglalók? Magyarok?
reiner Tor: @Abani: Fogalmam nincs, nem tudok görögül. Én csak arról tudok nyilatkozni, hogy _magyarul_ mit (nem) jelent.
2013. 05. 14, 13:36
Honfoglalók? Magyarok?
Abani: @reiner Tor: @Abani: Szerintem sem a fal, sem a falu nem jelent népet magyarul (érted, azon a nyelven, amin írunk), de akkor mit jelent vajon a zab-ár-tó?
a fal(i), görögül mit jelent?
2013. 05. 14, 13:17
Honfoglalók? Magyarok?
Abani: @reiner Tor:
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Zab_rivers.PNG
2013. 05. 14, 13:16
Honfoglalók? Magyarok?
reiner Tor: @Abani: Szerintem sem a fal, sem a falu nem jelent népet magyarul (érted, azon a nyelven, amin írunk), de akkor mit jelent vajon a zab-ár-tó?
2013. 05. 14, 13:11
Honfoglalók? Magyarok?
Abani: @Avatar: @Abani: "és mai kiejtéssel pl. zab-ár-tói-fal-falúi nem elképzelhető??"
Miért? Ez szerinted értelmes?
Fal(i)=jelentése: nép pl. falu
zab-ár-tó-népe
szerinted nem?
2013. 05. 14, 13:04
Honfoglalók? Magyarok?
reiner Tor: @blogen: Én nem vagyok egy genetikus, de szerintem az adott haplotípusnak is vannak változatai, ráadásul pl. Cavalli-Sforza kimondottan nem az általában vizsgált Y és mitokondriális DNS-t vizsgálta, ú...
2013. 05. 14, 12:21
Kik a mi kulturális rokonaink?
reiner Tor: @Fejes László (nyest.hu): Nem nagyon ismerem László Gyula munkásságát, de nem lehetséges, hogy a nyelvészek történelmi elméleteire mondta ezt..? Tehát hogy itt és itt volt az őshaza, erre és erre vánd...
2013. 05. 14, 12:17
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Avatar: @rdos: Sajnos a nyelvek távolságát nem lehet körzővel és vonalzóval mérni. A távolság mérésére javasolt egyik módszer a Swadesh lista, ezt használják is az összehasonlító nyelvészek, akik szorgosan ré...
2013. 05. 14, 12:13
Mire jó a nyelvrokonság?
Avatar: @Maki75: "László Gyulát tudnám idézni, aki szerint a nyelvészettel csupán annyi a baj, hogy elméleteik nincsenek összhangban a régészettel."
A probléma az, hogy a régészek nem tudják megmondani, hogy ...
2013. 05. 14, 11:44
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Fejes László (nyest.hu): @Maki75: „a nyelvészettel csupán annyi a baj, hogy elméleteik nincsenek összhangban a régészettel” A régészettel csak annyi a baj, hogy eredményei nincsenek összhangban a nyelvészettel.
„Ott van az Is...
2013. 05. 14, 11:39
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Fejes László (nyest.hu): @ovninauta: De nagyon jól tudod, hogy ez hülyeség. ww.nyest.hu/renhirek/vannak-e-ugor-nyelvek
@arafuraferi: Kár ezen lovagolni, a terminológia sokáig ingadozott, aztán így szilárdult meg. Korábban nev...
2013. 05. 14, 11:33
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Avatar: @arafuraferi: Sőt, akár lehetne magyar-finn nyelvcsalád, elvégre cirka dupla annyian beszélnek magyarul, megkaphatnánk az első pozíciót. Vagy szamojéd-magyar nyelvcsalád, hogy a legkeletibb és legnyug...
2013. 05. 14, 11:30
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Crystalheart: @ovninauta: Lehet, hogy foglalkoztak vele, nem tudom. Mindenesetre azt is le kell szögezni, hogy a tökéletes hangsúly általában nem egyenlő a hétköznapi hangsúllyal, a hétköznapokban igen kevés ember ...
2013. 05. 14, 11:21
Varga László 70 éves
rdos: A nyelvünkhöz.
2013. 05. 14, 11:10
Mire jó a nyelvrokonság?
Sultanus Constantinus: @Crystalheart: Na, végre valaki, aki megfigyelte ugyanezt rajtam kívül. :)
Egyébként valóban így van. Egyre kevesebb a bemondó, hírolvasó, aki természetes hangsúllyal és hanglejtéssel beszél -- ahogy ...
2013. 05. 14, 11:09
Varga László 70 éves
rdos: Nyelv és Tudomány, ízlelgetem ezeket a szavakat.
A (kísérleti) fizika is egy tudomány, igaz a (nagyhatalmi) politikával kevésbé átitatott, elismerve hogy a fizika világában is nehéz a fősodrattól elté...
2013. 05. 14, 11:08
Mire jó a nyelvrokonság?
Maki75: A török-magyar-bolgár kutatások pedig régóta jegelve vennak, a hunokról meg nem is ildomos még említést sem tenni, mert a tudós világ egyből mosolyog. Kik voltak a szkíták, az avarok, milyen nyelvet b...
2013. 05. 14, 10:59
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
mederi: Magyarul és finnül néhány "v"-magánhangzó-"r" szótő:
//verni/ voittamaan,
//verés/ (kun) löin pelaajan,
//veres (vörös)/ punainen, (punainen),
//vér/ veri,
//véres/ verinen
//várni/ odottaa
//(var), (...
2013. 05. 14, 10:58
Mi volt előbb: vörös vagy piros?
Crystalheart: @ovninauta: A néhány műsorvezető kivételével a tévés riporterek és narrátorok számos hangsúlyozási hibával küzdenek, ez már csak így van. Nem csak ez, de pl. a mondatok végén általában felviszik a han...
2013. 05. 14, 10:57
Varga László 70 éves
Maki75: Maradjunk annyiban, hogy rokonság van, a rokonság foka pedig távoli. László Gyulát tudnám idézni, aki szerint a nyelvészettel csupán annyi a baj, hogy elméleteik nincsenek összhangban a régészettel. E...
2013. 05. 14, 10:49
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
blogen: @Diczkó: Semmilyen összefüggés nincs itt sehol, a te képzeletedet leszámítva.
2013. 05. 14, 10:12
Közös eurázsiai alapnyelv?
Sultanus Constantinus: Szerintem az MTA-nak ideje lenne alapítania egy Nemzeti Helyesírási Hivatalt, aminek az lenne a feladata, hogy az összes elnevezés- és jogszabálytervezetet átnézze helyesírásilag, mielőtt érvényre jut...
2013. 05. 14, 10:05
Jön a Magyar Pedagógus Kar (sic!)
Sigmoid: @Pala: Mégis honnét szedted, hogy bárki szerint alárendelt lenne a magyar nyelv kapcsolata a finnel?
Persze hogy nem alárendelt, de senki nem is állított ilyet soha. Micsoda hülyeség lenne ez már? Alá...
2013. 05. 14, 09:52
Orbán: a finnugor nyelvrokonság tény
Sultanus Constantinus: @Fejes László (nyest.hu): Viccelsz? Épp ezt kérdezem, hogy foglalkozott-e ezzel valaki. Hallgass meg bármilyen híradót, tévében vagy rádióban. A bemondók többsége a mondatok utolsó szótagját hangsúlyo...
2013. 05. 14, 09:46
Varga László 70 éves
Diczkó: @blogen:
Látom, az irodalmat vágod. Nekem is remek tanárom volt, nem áll távol tőlem a költészet.
"...engem sejdít a munkás teste
két merev mozdulat között;
rám vár a mozi előtt este
suhanc, a rosszul...
2013. 05. 14, 09:29
Közös eurázsiai alapnyelv?
Fejes László (nyest.hu): @ovninauta: „a semleges magyar közmédianyelvben miért a mondatok utolsó szótagját hansgúlyozzák” Hol van az ezt igazoló tanulmány?
2013. 05. 14, 09:24
Varga László 70 éves
rdos: @mellár mihály: Tisztelt Mellár Mihály!
"20 tengeri"-vel ellentétben engem érdekel a megfejtése. Mikes International-ról nem tudtam, megkeresem. Egyetlen gondom van, piszok nagy hátrányban vagyok nyel...
2013. 05. 14, 08:32
Mire jó a nyelvrokonság?
Sultanus Constantinus: Arról esetleg készítettek tanulmányt, vagy ő, vagy más nyelvész, hogy a semleges magyar közmédianyelvben miért a mondatok utolsó szótagját hansgúlyozzák, ami egyre elterjedtebb? Úgy gondolhatják esetl...
2013. 05. 14, 08:22
Varga László 70 éves
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1669
| 1670
| 1671
| 1672
| 1673
| 1674
| 1675
| 1676
| 1677
| 1678
| 1679
...