Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75220
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
GéKI: @benzin:
A kontinuitás… a találkozásból és keveredésből fakad. Vagyis a honfoglalók ismerték és tudtak a szkítákról és a hunokról is. Az Árpádokat egy dinasztiaválltás segítette a hatalomhoz – amit Üg...
2015. 10. 16, 20:07
Mandzsúriából jöttünk
GéKI: @nadivereb:
Most már értek!
Szemléld "dinamikusan" a világot...
2015. 10. 16, 19:56
Mandzsúriából jöttünk
benzin: @GéKI: "Nem tudom ez miért bizonyíték az ellen amit én írtam, - mármint a találkozás és keveredés ellen"
te kontinuitást írtál, van egy kis különbség találkozás és kontinuitás között.
2015. 10. 16, 19:55
Mandzsúriából jöttünk
nadivereb: @GéKI: kezdem unni a kérdést, de mégis: a szkíta-hun-magyar kontinuitás melletti kiállás az az, amikor épprn sose-de-soha nem nyilvánítasz véleményt olyan szakmai kérdésekben, amikhez nem értesz?
2015. 10. 16, 19:40
Mandzsúriából jöttünk
GéKI: @benzin:
Nem tudom ez miért bizonyíték az ellen amit én írtam, - mármint a találkozás és keveredés ellen - de bizonyára igazad van. Ma viszont már sem szkíta, sem hun, sem szarmata nyelv, sem nép - ne...
2015. 10. 16, 19:40
Mandzsúriából jöttünk
szigetva: @Krizsa: „Nyelvileg is, de” Azt is állíthatod, hogy a föld lapos, és a világegyetem közepe. Hajrá!
2015. 10. 16, 19:32
Mandzsúriából jöttünk
Pesta: A „klasszikus" tiszteletteljes kérést se feledjük:
youtu.be/wViqJZHlIWM
2015. 10. 16, 19:13
„Ha valaki egészséges lelkületű, ha valaki olvas szépirodalmat, ha valaki...
Krizsa: @szigetva: Nyelvileg is, de. A legnagyobb különbség az, hogy a szláv nyelvek torlasztanak, a magyar meg egyáltalán nem.
Már mondtad ugyan, hogy szerinted az ószláv se torlasztott, de nem HISZEM, bizon...
2015. 10. 16, 19:04
Mandzsúriából jöttünk
benzin: @GéKI: "Ugye néhányszor „lándzsát” – törtem a szkíta-hun-avar-magyar kontinuitás érdekében, vagyis azt mondtam, hogy a krónikáink ez irányú elkötelezettségének lehet valóságos alapja, nem csak a dicső...
2015. 10. 16, 19:00
Mandzsúriából jöttünk
Irgun Baklav: @szigetva: köszi, úgy látom, a neveken és a tanh-on kívül mindegyik megvolt. Utóbbi kiejtést mondjuk nem is ismertem, így már megérte. ;-)
2015. 10. 16, 18:32
Amerika hangja
GéKI: @shanditiredum:
Csak azért, hogy mindenkinek világos legyen, hogy nincs semmi "személyes" a @zegernyei bírálataimban, ideidézek egy cikkéből. Szóval a te felvetésedre, rezonálnak a következő sorok:
@z...
2015. 10. 16, 18:32
Mandzsúriából jöttünk
szigetva: @Krizsa: Viszont a mai magyar népesség genetikailag a szomszéd népekre hasonlít a legjobban. Nyelvileg meg nem.
2015. 10. 16, 18:27
Mandzsúriából jöttünk
szigetva: @Irgun Baklav: seas3.elte.hu/cube/index.pl?s=&ams=1&t=T%2FD&showfreq=on
2015. 10. 16, 18:22
Amerika hangja
Irgun Baklav: @Irgun Baklav: akarom mondani, a <ce> persze nem néma, hanem s(z)-re egyszerűsödik. De esélye nincs kitalálni. :)
2015. 10. 16, 18:18
A fejükbe verjük, ha kell?
Irgun Baklav: @GBR: Hiába angol szerencsétlennek az anyanyelve, ez max abban segít, hogy a fonetikusan átírt BIS-tuhr alakot legyen esélye "angolosan" kiolvasni (mondjuk a Hunglish [bisztör]rel szemben), de ha nem ...
2015. 10. 16, 18:14
A fejükbe verjük, ha kell?
nadivereb: @Sigmoid: Ha valaki engem, aki [tuppervárét] mondok, mert így szoktam meg és mert így biztos megértik (plusz még így is tetszik), emiatt sültparasztnak címkéz, az illető nálam azonnal magára nyomja a ...
2015. 10. 16, 18:04
Hjáondéj és Számszeong?
LvT: @Sigmoid: Nekem sültparasztként, aki azért még nem vasaltbunkó, egyik ellen sincs kifogásom, ugyanakkor a példáid nem homogének. Míg az /ósön/-ben és a /micsubisi/-ben két olvasásmód kontaminálódik (a...
2015. 10. 16, 18:00
Hjáondéj és Számszeong?
GBR: @Irgun Baklav: persze, abban igazad van, hogy a magyarok sem ejtenek nagyobb aranyban jol e varosneveket, sot, de azert hhgygy hozzaszolasaval kapcsolatban szerintem nem csak en gondolom ugy, hogy mot...
2015. 10. 16, 17:22
A fejükbe verjük, ha kell?
Krizsa: @szigetva: A nagy közösség nyelve a tenger - és a tömeg tud úszni. Ha beleesik egy pár nem-tenger nyelvű, a kutyát nem érdekli, hogy mi lesz velük. Ha még segítségért kiáltozni se tudnak, akkor még az...
2015. 10. 16, 17:13
Mandzsúriából jöttünk
Irgun Baklav: "Mindeközben az is igaz, hogy ennek a kis részletnek nincs is olyan nagy jelentősége az angolban: szavakat gyakorlatilag sosem különböztet meg."
Hmm, ki kéne valahova gyűjteni az ellenpéldákat.
mouth ...
2015. 10. 16, 17:07
Amerika hangja
Sigmoid: A Tupperware az szerintem magyarul [tapperver]. Aki [tuppervárét] mond az nálam magára nyomta a sültparaszt címkét, hasonlóan a [micsubicsit] vezető és [ósönben] vásároló vasaltbunkókhoz;
de a [tåpöue...
2015. 10. 16, 16:53
Hjáondéj és Számszeong?
szigetva: @Krizsa: Azért a mai magyar állampolgárok millióiról elmondható, hogy őseik között sok szláv, német, román, zsidó, cigány van, ez nem egyedi törénet, akkor ugyanis nem említettem volna. A te neved is ...
2015. 10. 16, 16:35
Mandzsúriából jöttünk
Irgun Baklav: @Krizsa: Szerinted 100 magyar emberből hánynak vannak 4-5 generációra visszamenőleg csak magyar ősei? :-)
2015. 10. 16, 16:29
Mandzsúriából jöttünk
Irgun Baklav: @hhgygy: Divat lenézni az amerikaiakat, de megkérdeznél 10 magyart, hogy angolul szerintük hogy ejtik Albuquerque, Chicago és mondjuk Arkansas állam nevét, a háromból 1 nevet a többség minimum elronta...
2015. 10. 16, 16:21
A fejükbe verjük, ha kell?
LvT: >> Például a Hyundai kiejtése kb. Hjáondej, de idehaza „mindenki” Hjundáj-nak ejti. Vagy éppen a Samsung-ot (Számszeong) ejtjük Szamszung <<
A kérdező maga is félreértheti a hivatalos kore...
2015. 10. 16, 16:18
Hjáondéj és Számszeong?
Krizsa: @szigetva: Népről (nagy tömegről) van szó, nem terólad. Népről, amely vagy fennmarad, vagy megszúnik Ha a 9o%-át levágják a kardok, vagy a pestis, akkor megszűnik. De nem szűnt meg. A Te elődeidnek a ...
2015. 10. 16, 16:16
Mandzsúriából jöttünk
Irgun Baklav: @lcsaszar: Hát a lengyel Ł-vel kapcsolatban meg kell jegyezni, hogy kétfajta kiejtése van. Az egyik a sötét (velarizált) l, mint az angolban a milk szóban szokott lenni, ez a régebbi, de ma már sokkal...
2015. 10. 16, 16:15
Suzuki vagy Szuzuki?
shanditiredum: @GéKI: ha az ősiráni alatt azt értik, hogy hun-magyar...
ugyanis a 7 eredetileg: jet hét jeti hetu (hun-magyar)
abból alakult ki a görög, a latin, a szanszkrit alak...
:
hetu > ettu (proto-dravida)...
2015. 10. 16, 16:07
Mandzsúriából jöttünk
szigetva: @istentudja: „Nyelvcsere?” Hívhatjuk úgy is. Az őseim közül akik Német-, Francia- vagy Horvátorszából érkeztek Magyarországra (ilyenekről tudok, biztos van más is), nyilván nyelvet cseréltek.
2015. 10. 16, 15:33
Mandzsúriából jöttünk
GéKI: @mondoga:
Nem könnyű egy „nyúlfarknyi” kommentben, még indoklást is tenni a mondandóhoz, de lássuk:
A fejedelmi névsor:
Árpád 895 – 907
Zsolt 907 – 947
Taksony 947 – 972
Géza 972 – 997
Vajk 997 – ...
2015. 10. 16, 15:25
Mandzsúriából jöttünk
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 613
| 614
| 615
| 616
| 617
| 618
| 619
| 620
| 621
| 622
| 623
...