-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Kanadai felnőtteknek készültek azok a kvízek, amelyeken a középiskolásoknak át kell menniük. Ön átmenne a teszten?
Ugyan a karácsonyi szünetnek már vége, mégis érdemes lehet pár percet szánni a következő tesztekre, amelyeket a The Globe and Mail című kanadai portál tett közzé oktatási rovatában. A portál kérdése: „Vagy annyira okos, mint egy középiskolás?”; ezzel a címmel az óév utolsó és az új év első napjaiban összesen három kvízt tettek közzé. A tesztek három-három feleletválasztós kérdést tartalmaznak. Próbálja ki Ön is, tud-e annyit, mint egy kanadai középiskolás!
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A tesztek végigbogarászása nem csupán az agytorna miatt lehet érdekes. A magyar középiskolai „tudással”, és annak a szokásos tesztelési módjaival való összevetés is tanulságos lehet. A kanadai teszt kérdései vegyesen tartalmaznak szövegértési, matematikai és egyéb tárgyakhoz tartozó kérdéseket. Egy-egy kérdésről nem könnyű eldönteni, melyik tárgyhoz, melyik tudományterülethez tartozik. A helyes megoldás megtalálásához a legtöbb esetben egyszerre van szükség szövegértési és logikai képességekre, illetve a hétköznapi helyzetek elemzésében való jártasságra. A kérdések egyike sem „műveltségi”, tehát nem fejből kell tudni információkat, hanem ki kell tudni következtetni a válaszokat.
A számolós feladatok is érdekesek: nem arra van szükség a megoldásukhoz, hogy fejben pontosan ki tudjuk számolni a helyes eredményt. Sokkal inkább arra van szükség, hogy logikusan kikövetkeztessük, hogy a megadott három-négy közül melyik lehet egyáltalán (nagyságrendileg) jó eredmény. Így ezeknek az esetében szintén nem az akkurátus (és mechanikus) számolás elvégzése a fontos, hanem a feladat logikus végiggondolása.
A magyar oktatásban ma még mindig dominálnak a műveltségi típusú tesztek (bizonyos témák „kikérdezése”), illetve az olyan matematikai feladatok, amelyek egy-egy számolási módszer mechanikus alkalmazását várják. Azok a felnőttek, akiknek nehézséget okoz a középiskolások tesztkérdéseinek a megválaszolása, tanulhatnak a gyerekektől. A magyar oktatásban pedig elleshetnénk néhány tipikus tesztfeladatot a kanadaihoz hasonló kvízekből. – Kíváncsiak lennénk, milyen eredmények születnének!
Forrás
Are you as smart as today’s students? Take our first holiday quiz
Are you as smart as a high-school student? Take our second holiday quiz
Are you as smart as a high-school student? Take our third holiday quiz