-
mederi: @szigetva: 19 Ami kezdeti feltételezéssel indul, nem cáfolható, de rendszere bizonyítható,...2021. 03. 01, 08:46 Mi végett kell beszólni?
-
szigetva: @mederi: A hozzászólásaidra nehéz reagálni, mert amit írsz azt nem nagyon lehet a nyelvtud...2021. 02. 28, 13:08 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: Az ok és a cél szavak használata -mint a "miatt" és "végett"- esetében, szerintem azért cs...2021. 02. 28, 12:45 Mi végett kell beszólni?
-
szlagy1: Én ebből a 10-ből szívesen kivenném Esterházyt, Nádast, Konrádot, Hemző Károly (fotográfus...2021. 02. 26, 17:19 Kik a legtöbbet idegen nyelvre fordított...
-
mrregisterz: Egy újságíró írta: B. Krisztián ígéretéhez híven elfogadta a büntetést, de az ügyész súlyo...2021. 02. 26, 10:54 Mi végett kell beszólni?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy különbségek vannak a nemek között a matematikai teljesítményben – derült ki a PISA-mérésből. Különösen aggasztó a helyzet Nagy-Britanniában.
A brit tinédzser lányok átlagosan 3 évnyi lemaradásban vannak matematikából a kiválóan teljesítő sanghaji kortársaikhoz képest. Legalábbis ez derült ki az OECD által végzett PISA-felmérések matematikai részéből – írja a BBC.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A teszteredmények elemzéséből az is kiderült, hogy Nagy-Britanniában különösen nagy gondok vannak a matematikai oktatásával – főleg a gyengébb képességű diákok fejlesztésére nézve. Elsősorban a lányok vannak lemaradásban; a matematikai képességek terén a lányok lemaradásban vannak a velük egyidős fiúk mögött. Ez a szigetországbeli matematikaoktatás átgondolásának időszerűségére hívja föl a figyelmet.
A nemek közötti különbség matematikából és szövegértésből minden fejlett országban tetten érhető. A legfejlettebb országokban a fiúk teljesítenek jobban matematikából, a lányok pedig szövegértésből. Andreas Schleicher, a PISA egyik megalkotója azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy a matematikai képességek különbségei nem magyarázhatóak semmiféle velünk született nemi különbséggel. Ez inkább azzal magyarázható, hogy a lányoknak kevesebb az önbizalmuk a matematika terén, mert az igencsak fiús tárgynak van elkönyvelve. Ezért a lányok teljesítményével kapcsolatos tanári elvárások is alacsonyabbak. Ez pedig megpecsételi a teljesítményüket, ugyanis az elvárások szoros összefüggésben állnak a teljesítménnyel. A PISA-tesztek matematikával kapcsolatos eredményeivel összhangban vannak egyéb felmérések adatai is. Kimutatták, hogy a lányok sokkal rosszabbnak értékelik saját magukat matematikából, mint a fiúk.
A nemek közötti különbségek korántsem ennyire markánsak a PISA-n legjobban teljesítő államokban (Szingapúrban, Sanghajban). Nagy-Britannia pedig a másik szélsőséget képviseli: itt jóval nagyobbak a különbségek lányok és fiúk között, mint arra előzetesen számítani lehetett. A brit oktatási miniszter úgy nyilatkozott, hogy a lányok felé irányuló kisebb elvárások már a múltéi; a jövőben azt az üzenetet igyekeznek közvetíteni a lányok és a lányos szülők felé, hogy a matematika számukra is ugyanolyan fontos, mint a fiúk számára, hiszen a matematikai tudás szintje befolyásolja a jövőbeli elhelyezkedési esélyeket.
Forrás