nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Összefolyik a magánélet és a munka

Az internet bővülésével és az okostelefonok számának növekedésével Magyarországon is egyre nehezebb szétválasztani a munkát és a magánéletet, ez különösen a férfiakra igaz, mivel több mint 90 százalékukat munkaidőn kívül is keresik hivatalos ügyekben.

MTI | 2012. március 10.
|  

A Randstad Workmonitor legfrissebb adatai szerint a magyar munkavállalók több mint 70 százalékának van internet-hozzáférése a munkahelyén. Egyharmaduk pedig rendelkezik saját okostelefonnal is, amelyen bármikor meg tudja nézni az e-mailjeit.

A felmérés szerint az elektronikus kapcsolattartás terjedése a munka és a magánélet közötti határ elmosódásához vezet: az összes magyar válaszadó 88 százaléka a munkaidején kívül is kap hivatalos e-maileket és hívásokat, 74 százalékukat pedig a szabadságuk alatt is keresik hasonló ügyekben.

Magyarországon különösen a férfiak számára nehéz a szakmai és a magánélet szétválasztása: míg nekik 63 százalékuk foglalkozik a munkájával a szabadidejükben is, a nőknek csak 57 százaléka hajlandó erre. A felmérés szerint ez azért is van így, mert a férfiaktól gyakrabban várják el, hogy folyamatosan elérhetőek legyenek, 44 százalékuknak kell azonnal reagálnia a megkeresésekre, míg a hölgyeknek csak 30 százaléka nyilatkozott így. Részben ezzel állhat összefüggésben az, hogy a férfiaknak nagyobb arányban biztosítanak okostelefont a munkáltatók, ugyanakkor a munkahelyi internetelérés tekintetében már a hölgyeknek van előnyük Magyarországon.

A nemzetközi felmérés kimutatta azt is, hogy az ázsiai országokban élők többsége úgy érzi, azonnal reagálnia kell az e-mailekre és telefonokra, ha nem akarja elveszíteni a fonalat, miközben például az indiaiak háromnegyede naponta több információt kap, mint amennyit fel tud dolgozni.

A kutatás szerint Magyarországon ez még nem jellemző: a többség még tudja kezelni az információáradatot, és csak a megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a folyamatosan érkező hívások és e-mailek megzavarják a munkáját. Harmincöt százalékuk válaszolta, hogy időnként szándékosan figyelmen kívül hagyja a beérkező üzeneteket, a többség azonban nem tartja fontosnak, hogy azonnal reagáljon a megkeresésekre.

Hívás a strandon
Hívás a strandon
(Forrás: Wikimedia Commons / Peter Drier / CC-BY 2.0)

Az elemzés szerint ugyanakkor a világ minden részén egyetértenek a munkavállalók abban, hogy a személyes kapcsolattartás fontosabb az e-mailen és a telefonon váltott üzeneteknél, ennek megfelelően szinte mindenhol elutasítják ezek fogadását az üzleti találkozókon. A nemzetközi összehasonlítás szerint a magyarok különösen tiszteletben tartják ezt: a magyaroknak mindössze 8,5 százalék mondta, hogy személyes megbeszéléseken is válaszol a hívásokra, míg például Kínában a megkérdezettek csaknem fele szokott telefonálni, e-mailezni az üzleti találkozókon, annak ellenére, hogy a többséget ott is zavarja.

A Randstad Workmonitor egy 32 országra kiterjedő felmérés, amely elsősorban a munkavállalói attitűdöket vizsgálja. A negyedévente végzett kutatás a globális és helyi trendek mellett egy-egy speciális témakört is vizsgál. A felmérés során Magyarországon összesen 3.645, legalább heti 24 órában fizetett alkalmazottként dolgozó, 18-65 éves munkavállaló válaszolt a kérdésekre.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X