-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy-Britanniában egy hivatalos beszámoló szerint nőtt a speciális oktatási igényű tanulók száma a 2008/2009-es tanévben.
A brit kormány jelentése szerint a brit általános és középiskolai tanulók közel 18%-a tartozik a speciális oktatási igényű diákok közé. Az adatok a 2008/2009-es tanév összesített eredményein alapulnak, amelyeket a The Guardian tett közzé.
A „speciális oktatást igénylő” kifejezés arra utal, hogy a gyermek valamilyen tanulási nehézséggel – diszlexia, diszgráfia, autizmus, Asperger-szindróma, hiperakvititás stb. – küzdenek. A beszámolók szerint az ilyen nebulók száma, ha kicsivel is, de évről évre nő.
A számok önmagukban talán nem érdekesek, de két tényre mégis érdemes felhívni a figyelmet. A diákok között ugyanis jelentős eltérés mutatkozik a nemek és a bőrszín tekintetében. A lányoknak mindössze 14%-a, míg a fiúk 23%-a érintett valamilyen tanulási nehézségben. Ami pedig a bőrszín szerinti megoszlást illeti: a fekete bőrű diákok 20 ezreléke, a fehér bőrűek 17 ezreléke küzd problémákkal a tanulás során. Ugyanez az az arány az ázsiaiaknál 14 ezrelék.
A brit kormány komoly erőfeszítéseket tesz a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek megsegítésére és felzárkóztatására. A lemaradó gyerekeknek magánoktatást biztosít, emellett pedig nagy részük mind az általános, mind a középiskolában ingyenes étkezésre jogosult. Ehhez a kormány számos alapítványt és ösztöndíjat hozott létre, amelyekre az egyes iskolák pályázhatnak. A cél valójában az, hogy mihamarabb észrevegyék, ha egy diáknak tanulási gondjai vannak, mert a korai felismerés jelentősen javítja a tanulók teljesítményét és életminőségét.