-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A „nem csak a húszéveseké a világ”-ból hogyan lesz „a húszéveseké nem csak a világ” a Kistehénnél, és mik ennek a szórendi változtatásnak a következményei? – Heti dalelemzésünket Lehoczki Károly emlékének szenteljük.
A mai nap folyamán kaptuk a hírt, hogy hajnalban elhunyt Lehoczki Károly grafikus, karikaturista és zenész. Dobolt többek között a a Kontroll Csoportban, a Balkán fuTouristban, az Új Nemben, később pedig a Kistehén zenekarban. Mai dalelemzésünket az ő emlékének ajánljuk.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A 2008-ban megjelent Ember a fán című albumot Kollár-Klemencz Laci és a Kistehén Melankólikusok jegyzik; ebben a formációban is Lehoczki dobolt. Az album – még a szokásos Kistehénes furcsaságokhoz képest is – bizarr, valóban melankólikus hangulatot áraszt. A szokásos, jórészt az ismétlődésen alapuló, néha gyerekesnek, mondókaszerűnek tetsző dalszövegek ezen az albumon sokkal filozofikusabbak, mint a korábbi albumokon levők. Pontosabban: nehéz eldönteni, hogy tömören kifejezett, mély filozofikusságról vagy inkább viccelődésről van-e szó. A kettő vegyítése azt az üzenetet is hordozza, hogy e kettő nemhogy ellentétben nem áll egymással, de nincsenek is olyan távol egymástól, mint ahogy képzelnénk. Gondoljunk csak például az Időhöz türelem kell című dalra. (Ennek egy értelmezési kísérletét meghallgathatják ezen a héten a Petőfi Rádió Kultúrfitnesz című műsorának Szabad Egyetem című részében.)
Ma azonban a Nem csak a világ című dalt választottuk, ami – hasonlóan az előzőleg említett dalhoz – egy közhelyszámba menő kifejezést (nem csak a húszéveseké a világ) forgat ki, helyez a szokásostól teljesen eltérő kontextusba, és ezáltal gondolkodtat el. Hallgassuk meg a dalt! (A szöveget – szokás szerint – a cikk végén közöljük.)
Nem akármilyen hatású az, ha egy közismert slágert ilyen módon kiforgatva, továbbgondolva, átértelmezve kapunk. Hogyan lesz a Latabár Kálmán (később Aradszky László) által énekelt Nem csak a húszéveseké a világ című vidám, a generációk közti falakat lebontó, alapvetően életigenlő dalból egy groteszk haláltánc a Kistehénnél?
Ennek az első lépése egy egyszerű szórendi változtatás: a nem csak a húszéveseké a világ kifejezésből a húszéveseké nem csak a világ lesz. És mivel az első szórendi variáció egy idiomatikus kifejezést tartalmaz (valakié a világ, azaz ’neki a legjobb, ő él a legjobban’), a szórendi változtatással az idióma is szétzilálódik, így – kiszakítva az idiómából – a világ szó szerintibb értelmet nyer. A szórendi átrendezés másik következménye, hogy míg az eredeti szórendi változat nem vár folytatást (jobban mondva a folytatása egyértelmű: nem csak a húsz éveseké, hanem a harmancasoké, negyveneseké stb.), addig az átrendezett szórend megköveteli a folytatást: hanem...
A dal pedig úgy épül fel, hogy ez a hanem, az összetett mondat második tagmondata egyre csak várat magára, egészen a felsorolásokat tartalmazó szakaszok végéig. Ezzel a dalban egyre nő a feszültség, egyre rosszabb előérzeteink vannak, hogy a világon kívül még mi jár nekünk. Ezt a várakoztatást dal háromszor játssza el velünk: mindhárom szakaszban reménykedhetünk, hogy talán ahogy egyre öregszik az ember, a világ mellé valami pozitív is jár. De sajnos mindhiába reménykedünk; a hanemek valóban fokozást fejeznek ki, de negatív irányban:
- hanem a szerelem, / hanem a gyötrelem
- hanem az elmúlás, / hanem a búcsúzás
- hanem a feladás, / hanem az önzőség, / hanem az öntelt magány, / féltékenység, hazugság gyűlölet
Elgondolkodtató azonban, hogy az átlagos emberélet hossza csak az első két szakaszig tart. Tehát a világon kívül kapunk szerelmet, gyötrelmet, elmúlást és búcsúzást. Az igazán súlyos hanemek azonban csak száz éves kor fölött jönnek, illetve jönnének. Hogyan értsük ezt? Gondolhatjuk úgy, hogy az emberélet – a dalban kifejezett filozófia szerint – pont jól van kitalálva. Az ember számára jó, hogy nem tart tovább, és ne is akarjuk tovább magunknak a világot, hiszen azzal együtt súlyos veszteségek, súlyos hanemek is járnak. Gondolhatjuk úgy, hogy érdemes beletörődnünk, hogy az emberi élet nem tart a végtelenségig, mert annak súlyosabb mellékhatásai is lennének: önzőség, féltékenység, magány és gyűlölet.
Csakhogy: ezeket a késői hanemeket is jól ismerjük már húszas, harmincas éveinkben (ha nem előbb). Úgy is érthetjük a dalszöveget, hogy ezek a hanemek válnak a leghangsúlyosabbakká ebben a korban. Ebben az esetben valóban örülhetünk, hogy nem élünk százhúsz évig.
Kollár-Klemencz Laci és a Kistehén Melankólikusok:
Nem csak a világA húszéveseké nem csak a világ
a harmincasoké nem csak a világ
a negyvenéveseké nem csak a világ
ötveneseké nem csak a világ
hanem a szerelem
hanem a gyötrelem
a hatvanasoké nem csak a világ
a hetveneseké nem csak a világ
a nyolcvanasoké nem csak a világ
a kilencveneseké nem csak a világ
hanem az elmúlás
hanem a búcsúzás
a százéveseké sem csak a világ
száztízéveseké sem csak a világ
százhuszonéveseké sem
százharmincasoké sem csak a világ
hanem a feladás
hanem az önzőség
hanem az öntelt magány
féltékenység, hazugság gyűlölet