-
szigetva: @mederi: Mesebeszéd. A helyesírás a hangsúlyviszonyokat tükrözi. MEGcsinál, MEG se CSInál,...2023. 06. 04, 12:02 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
mederi: @szigetva: A "Meg is csinálta" akkor nyer értelmet, ha kontextusba helyezzük. A közvetlen ...2023. 06. 04, 11:09 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
szigetva: @mederi: "Meg is csinálta". Ez nem a jelentésen múlik.2023. 06. 03, 20:38 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
mederi: @szigetva: Ha "tagadással" a "szerves összetartozást elutasítom", mert a szituációs folyam...2023. 06. 03, 20:37 Az eltévedt kérdőszó nyomában
-
szigetva: @mederi: Ha szerinted azért kell egybeírni egy igekötőt és az utána álló igét, mert „szerv...2023. 06. 03, 10:11 Az eltévedt kérdőszó nyomában
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A vajdasági magyar szakképzés fejlesztéséről szóló elvi megállapodást kötött Magyarkanizsán a Miniszterelnökség, a Földművelésügyi Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium és a vajdasági Magyar Nemzeti Tanács (MNT).
A szerb-magyar határhoz közeli kisvárosban a külhoni magyar szakképzés éve programsorozat keretében a vajdasági szakképzési lehetőségekről tárgyaltak a felek. Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár kiemelte, hogy alapvető cél ráirányítani a figyelmet a szakképzés fontosságára. Mint fogalmazott, most a legégetőbb probléma az elvándorlás, és erre kell a hathatós válaszokat találni. „Ma a magyarság megerősítése az alapvető cél a magyarok lakta régiókban, ennek a gazdasági megerősítésnek az egyik alapja lehet a szakképzés átalakítása” – tette hozzá. Szerinte ahhoz, hogy a magyarok a szülőföldjükön tudjanak boldogulni, arra van szükség, hogy jól menő magyar gazdaságok jöjjenek létre, és ehhez a megfelelő szakképzést is biztosítani kell.
Elmondása szerint a különböző határon túli régióban körülbelül fele-fele arányban választják a diákok a szakoktató intézményeket és a gimnáziumokat, de Erdélyben kimagasló arányban inkább gimnáziumba indulnak a fiatalok, míg a Vajdaságban kétharmaduk inkább a szakiskolákat, szakközépiskolákat választja. „Úgy gondolom, hogy ez jó tendencia, viszont ezt kell megtölteni olyan tartalommal, hogy valóban olyan szakmákat tanuljanak a gyerekek, amellyel később a szülőföldön tudjanak boldogulni” – tette még hozzá.
Pásztor István, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke kiemelte, hogy az utóbbi években a vajdasági magyar politika is sokat foglalkozott a képzési-oktatási rendszer „talpon tartásával”, átalakításával, megóvásával. Szerinte a jövőben a szerbiai oktatási rendszer a gazdaságosság és a korszerűsítés miatt komoly változásokon esik majd át, és ebben kell megtalálni a magyar szellemiségű és jó minőségű magyarnyelvű oktatás helyét. Hozzátette, hogy a fiataloknak versenyképes tudásra van szükségük, ami a munkaerőpiacon is előnyt jelenthet számukra.
Hajnal Jenő, a vajdasági Magyar Nemzeti Tanács elnöke a megállapodással kapcsolatban nyomatékosította, hogy annak célja a gazdaság fejlesztése, a munkanélküliségi gondok megoldása és a szülőföldön való megmaradás biztosítása.
A március 18-án aláírt megállapodás főleg a mezőgazdaság és az idegenforgalom területét érinti, tanműhelyek kialakítására, illetve a szakiskolák korszerűsítésére vonatkozik. Az együttműködés keretében Magyarkanizsán, Topolyán és Szabadkán alakítanak ki gyakorlati tanlétesítményt.