-
mederi: @szigetva: 19 Ami kezdeti feltételezéssel indul, nem cáfolható, de rendszere bizonyítható,...2021. 03. 01, 08:46 Mi végett kell beszólni?
-
szigetva: @mederi: A hozzászólásaidra nehéz reagálni, mert amit írsz azt nem nagyon lehet a nyelvtud...2021. 02. 28, 13:08 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: Az ok és a cél szavak használata -mint a "miatt" és "végett"- esetében, szerintem azért cs...2021. 02. 28, 12:45 Mi végett kell beszólni?
-
szlagy1: Én ebből a 10-ből szívesen kivenném Esterházyt, Nádast, Konrádot, Hemző Károly (fotográfus...2021. 02. 26, 17:19 Kik a legtöbbet idegen nyelvre fordított...
-
mrregisterz: Egy újságíró írta: B. Krisztián ígéretéhez híven elfogadta a büntetést, de az ügyész súlyo...2021. 02. 26, 10:54 Mi végett kell beszólni?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az érettségi szint általános műveltséget adó anyaga lehetne a nemzeti minimum, ám annak alapján húsz alkotó ismerete is elegendő.
A mértékadóként számon tartott, elismert irodalmi művek kiválogatásának folyamata és az ezt befolyásoló tényezők álltak a középpontjában annak a konferenciának, amelyet a Magyar Írószövetség rendezett csütörtökön. A magyarországi mellett a szlovákiai, a lengyelországi és a horvátországi helyzetet is megvitatták a fővárosi rendezvényen. A Nemzeti irodalom, kánon, iskola című konferencia aktualitásáról Szentmártoni János, az írószövetség elnöke megnyitó beszédében azt mondta: az új magyar nemzeti alaptanterv (NAT) körül kialakult vita kapcsán érdemes megvizsgálni, mi a helyzet ezen a téren a hasonló történelmi helyzetű országokban. Az irodalmi kánont az irodalomtanítás kulcsfogalmának nevezve hangoztatta: olyan dilemmákra keresnek válaszokat, mint a kánon változó viszonya a rendszerváltoztatásokkal, a globalizációval, a vizualitás térhódításával és az antropológiai változásokkal.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Vasy Géza, miután szólt az irodalmi művek művészi érték, illetve ideológia szempontú értékelésének konfliktusáról, előadásában úgy fogalmazott: 1990 után „elvileg lehetségessé vált, hogy a magyar irodalom évszázadainak minden értéke méltó helyére kerüljön”. A NAT kapcsán az írószövetség korábbi elnöke megjegyezte: megnyugtatónak tartja, hogy a közoktatásban nem történt meg a nemzeti irodalmi kánon radikális átalakítása. Mint mondta, az érettségi szint általános műveltséget adó anyaga lehetne a nemzeti minimum, ám annak alapján lényegében mindössze húsz alkotó ismerete is elegendő. Mint fogalmazott, „nem volt, és nincs is sok értelme harsogva kiáltozni hiányzó neveket, mert azok igencsak számosak”. Bírálta viszont a tantervet a kortárs irodalmat illetően: véleménye szerint életművük alapján túlzott óvatosság nem nevesíteni Juhász Ferencet, Bodor Ádámot vagy Esterházy Pétert csak azért, mert még élnek. A konferencia résztvevői előadást hallhattak a lengyel líceumokban, a horvát, a szlovák valamint a szlovákiai magyar iskolákban kirajzolódó irodalmi kánonokról, továbbá általánosságban a nemzeti kultúra és az irodalmi kánon viszonyáról.