-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A jelnyelvben különböző eszközök állnak rendelkezésünkre a mondatok összekapcsolásához. Fura módon néha ott is mondatokat kell összekapcsolni jelnyelven, ahol a hangzó nyelvben egy egyszerű mondat is elég.
A cikkben használt átírást egy korábbi cikkben ismertettük.
A közelmúltban bemutattuk, milyen lehet a magyar jelnyelv állító kijelentő mondatainak szórendje. Később arra is kitértünk, hogy miképp fejezhető ki a jelnyelvben a kérdés és a tagadás. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan kapcsolhatóak össze a tagmondatok összetett mondatokká, illetve a mondatok szöveggé.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Összetett mondatok
Jelnyelvi szövegekben jellemzően ritkán fordulnak elő kötőszavak a tagmondatok vagy az egymást követő mondatok között, bár léteznek ilyen jelek. A tartalmi összefüggések mégis inkább elsődlegesen a szövegösszefüggésből és a tagolásból (sorrend, szünetek) válnak egyértelművé.
Mellérendelő összetett mondat esetében a tagmondatok között egyszerűen csak egy rövid szünetet tartunk, bár a jelelők egy része – minden valószínűség szerint hangzó nyelvi hatásra – önálló lexikai elemet is használ, amely teljesen megegyezik a magyar „ÉS” kötőszó alkalmazásával:
Harry Potter (névjel: „villám a homlokon”) index-3 OKOS-nagyon/NAGYESZŰ intenzív / ÉS VARÁZSOL JÓ(L) intenzív és bizony!
’Harry Potter eszes és jól varázsol.’
A jelnyelvi ellentétes mondatokban a tagmondatok között leggyakrabban a daktil ábécé vagy a fonomimikai ábécé „d” formája használatos a „de” jelentés kifejezésére (a kétféle lebetűzési mód nem azonos egymással!). Mindkettő nyilván hangzó nyelvi hatásnak tudható be, hiszen a fonomimika egy hangzó nyelvi hangot, a daktil pedig egy írott nyelvi betűt idéz fel, ezáltal csempész be egy hangzó nyelvi kifejezést a jelelésbe. Azonban a legtöbb esetben a második tagmondatot sajátos, az ellentétet kifejező mimika is kíséri, akkor is, ha a kötőszó éppen teljesen hiányzik. Bizonyos esetekben a tagmondatok közötti viszonyt az ellentétet kifejező valódi, tartalmas lexikai elem fejezi ki, például: PECH, TÉVED(ÉD), ezek azonban nem tekinthetők kötőszavaknak.
NÉHA xx (’hébe-hóba’) 1-SEGÍT-4 PALI („p” fonomimika) 1-delta-4 / DE („d” daktil) MÁR 4-SZÓL-1 HIÁBA (’nem’) negatív
’Néhányszor segítettem Palinak, de már nem hív.’
(EL)HISZ / BŐ(VEN) TEJ // TÉVED(ÉS) pech! / KEVÉS TESSÉK/ÍME pech!
’Azt hittem, sok tej van itthon, de tévedtem: kevés.’
Választó tagmondat esetében gyakori a mondat végére tett MELYIK jel alkalmazása a választás nyomatékosítására, vagy pedig az ujjakon sorra vesszük a lehetőségeket és kérdő, kicsit bizonytalankodó mimikával zárjuk a mondatot. Ez az összetételi típus erős rokonságot mutat az úgynevezett választó kérdéssel (ld. fentebb). A MELYIK jel többféle változatban fordul elő, attól függően, hogy két vagy több lehetőség közül választunk. Ha két lehetőség közül kell dönteni, akkor az úgynevezett „Y-kézforma” (az ökölból kinyúló, széttárt hüvelyk- és kisujj) billegtetése alkalmazható:
LAKÁS NAGY intenzív (’nagyobb’) (MEG)VESZ / VAGY / ÚJ AUTÓ [egykezesen] CSERÉL / MELYIK–KETTŐBŐL xx kérdés és gondolkodva
’Vagy nagyobb lakást veszünk, vagy lecseréljük az autót egy újra.’
Több lehetőség fennállása esetén a mondat végén ugyanaz a kézforma körkörös mozgást végez a test előtt, az egyes alternatívák között egy másik VAGY-jel (széttárt kezek) biztosít egyfajta elválasztást, az arckifejezés pedig itt is egyfajta bizonytalanságot tükröz:
KARÁCSONY index-1 LÁNYA-valakinek [szájkép: lányom] CSALÁD–4 4-SOKAN-HALADNAK–1 (’ők jönnek ide’) / VAGY kérdés és gondolkodva / CSALÁD-1 (’mi családunk’) 1–SOKAN-HALADNAK–4 (’mi megyünk oda’) / VAGY kérdés és gondolkodva / index-4 LÁNYA-valakinek [szájkép: lányom] FÉRJ/FELESÉG-4 (’férje’) CSALÁD-4 EGYÜTT-1 (’mi mind’) 1–SOKAN-HALADNAK–4 (’mi megyünk oda’) / MELYIK–TÖBBŐL xx kérdés és gondolkodva
’Karácsonykor vagy a lányomék jönnek hozzánk, vagy mi megyünk hozzájuk, vagy esetleg mindannyian a vejem szüleinél ünnepelünk.’
A jelnyelvben viszonylag ritkán használatos szerkezet, mivel ellentmond az alapszórend „ismert – új”, illetve „ok – okozat” sorrendet követő logikájának. A ’mert’ jelentésű elem lényegében azonos a MIÉRT? kérdőszóval.
KLAVIATÚRA / EGÉR-számítógépes VEZETÉK NÉLKÜLUTÁL intenzív index-1 / MIÉRT?/MERT EGÉR+ott (’benne’) ELEM SIET(VE)/HAMAR LEMERÜL
’Utálom a vezetéknélküli klaviatúrát és egeret, mert hamar lemerül benne az elem.’
Következtető mellékmondatban a tagmondatok között jellemző egy feltűnő mértékű szünet, illetve esetenként bizonyos a MIÉRT? kérdőszó speciális, kötőszói szerepben történő alkalmazását figyelhetjük meg.
KIMERÜL TEST fáradt / MOST 1–HALAD–3 TAKARÓT–NYAKÁRA–HÚZ
’Teljesen elfáradtam, ezért most megyek is aludni.’
A legegyszerűbb alárendelő szerkezet, azaz a magyarban jellemzően „hogy” kötőszóval felvezetett összetett mondat jelnyelvi megfelelője egy sajátos – első ránézésre szinte egy egyszerű gesztusnak tűnő – jel, a NA-MI? beékelésével jön létre.
OLYAN SZOKÁS STABIL SÍK PRÓBA //NA-MI kérdés // HARMINC MATRÓZ index-3 lent (’ott’) FUT 3-SOK-EMBER-HALAD_KERESZTBEN-4 [proform 2x4] /VESZÉLY(ES) BOMBA / HAJÓ-MEBILLEN ijedten / ELTITKOL/TITOK LETAGAD ELTITKOL/TITOK KÉSZ/VÉGE
’[A hajóépítésben] a stabilitási próba az volt, hogy 30 matróz futott egy vonalban a hajó egyik oldaláról a másikra, ezen a hajó veszélyesen megbillent, de ezt eltitkolták, letagadták.’
A feltételes alárendelések esetében a fej picit előredől, a szemöldök felemelkedik a feltételnél („ha…”), de előfordulhat hunyorítás is. Ezt egy éles testtartás-váltás követi, mikor egy jellegzetes szünet után a fej, a nyak, sőt sokszor a felsőtest is hátrébb húzódik – ekkor tér át a jelelő arra, mi is fog bekövetkezni a feltétel teljesülése esetén. Ez esetben sem ritka, hogy a mondatot nem vezeti fel a HA kötőszó, csupán a nonmanuális elemek jelzik, hogy valamilyen feltételről van szó, ahogy ezt az alábbi példában is láthatjuk:
EDZÉS KÉSZ/VÉGE TELJES(ÜL) KÉSZ/VÉGE // AKKOR LEHET BARÁT EGYÜTT JÁTSZIK SZÓRAKOZIK ELVEGYÜL…
’Ha [a gyerekek] az edzéssel végeztek, játszhatnak a barátaikkal.’
Hogyan lesznek a mondatokból szövegek?
A jelnyelvben viszonylag minimális a töltelékelemek jelenléte, azonban a szövegek építése során a jelnyelv is alkalmaz úgynevezett szövegkohéziós lexikai elemeket, panelmondatokat, mint például: meséltem már arról, hogy…; emlékszel, …; az a tanár, aki még anyukámat is tanította, …; érted?; stb. Ezekkel tudunk néha messzebbre is visszautalni a történetben, akár egy korábbi beszélgetésre vagy cselekményre is, vagy éppen ezek révén biztosítjuk a folyamatos megértést, ezért ezek alkalmazása a jelnyelvi közlésben elég gyakori.
A közlés sokszor a tényleges mondandóhoz háttér-információként kapcsolódó szituáció leírásával indul – ez a látszólagos kitérő, vagy hosszadalmas felvezetés a jelnyelvi szövegek egyik jellegzetes vonása.
Egy tesztelésben például egy képet mutattunk a kísérleti személynek, amelyen az látszódott, hogy egy orvos beszélget egy férfival. A kérdés, amit a képről feltettünk az volt, hogy „Mire kérheti az orvos a férfit?”. Erre a jelnyelvhasználó válasza egy szemléletes, de tömör képleírással indult, s csak ezt követően tért rá arra, amit tényleges vagy célirányos válasznak tekinthetünk:
FÉRFI KÓRHÁZ ALSZIK FEKSZIK-HANYATT / ORVOS KÉR UTASÍT PONTOS(AN) GYÓGYSZER GYÓGYSZER-BEVESZ PONTOS(AN) TESSÉK felszólít
’A férfi a kórházban fekszik. Az orvos arra kéri őt, hogy pontosan szedje a gyógyszert.’
Fontos, hogy ez a megoldás nem egyszeri volt, hanem több adatközlőnél számos feleletnél hasonló megoldással találkoztunk, és rendszeresen megfigyelhető a hétköznapi jelelés során is.