-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az OFI munkatársai nemcsak kísérleti tankönyveket készítettek, hanem e-tananyagokat is. A gond csak az, hogy ezek egy része egyáltalán nem digitális, másik része meg digitális ugyan, de nem túl sok értelme van.
Korábban már beszámoltunk a kísérleti tankönyvekkel kapcsolatos aggodalmainkról, problémáinkról, észrevételeinkről, viszont az ezekhez tartozó „digitális” tananyagokról még nem írtunk. Ám ami késik nem múlik. Jöjjenek a magyar nyelv és kommunikáció tantárgyhoz tartozó, csupán nevükben digitális tananyagok, valamint a digitális táblára készült, azonban interaktívnak nem nevezhető feladatok, amik egész egyszerűen nevetségesek.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A digitálisnak álcázott tananyagok
Az OFI honlapján található, állítólag a kísérleti tankönyvekhez tartozó „digitális” tananyagokat alapvetően három típusba sorolhatjuk. Az első típus a digitálissal köszönőviszonyban sem levő, PDF formátumú feladatok, például ez itt:Szeretnénk az elején leszögezni, hogy a közölt példák – akármennyire is hihetetlenül hangzik – valóságosak. Nem a photoshoppoltak, nem mi készítettük őket, hanem bizony ezek az OFI honlapjáról származnak.
Ezeknek feladatoknak a legfőbb ismérve, hogy akár írásvetítővel is kivetíthetné a pedagógus vagy elmondhatná szóban, ugyanis úgy is éppoly „interaktív” lenne, mint ebben a formájában. A másik lényegi tulajdonságuk ezen feladatoknak, hogy – habár a fejléc tartalmazza a tananyaghoz tartozó könyv címét és az aktuális fejezetet, oldalszámot – nem kapcsolódnak relevánsan a megadott részhez. Még az adott egység többé-kevésbé stimmel, de hogy hogyan ágyazódik be az adott feladat a hozzárendelt oldalszámon lévő szöveghez, rejtély. Nekünk az a megérzésünk, hogy ezek a feladatok valahogy kimaradtak a kísérleti tankönyvekből, munkafüzetekből, és azért, hogy ne vesszenek kárba digitalizálták őket. Így lett egy rakás PDF formátumú, modernnek kb. 10 évvel korábban sem igazán nevezhető, tökéletesen értelmetlen feladat. Például ez:
Na de nem csupán elavultak és értelmetlenek ezek a feladatok, hanem nagyon gyakran a korosztálynak sem igazán felelnek meg. A fenti képen szereplő például 10. osztályos fiataloknak készült, de nagyjából egy általános iskolás számára lenne valamelyest szórakoztató – talán. És ugyanez a helyzet a digitális tananyagok második típusával.
A gagyi digitális tananyagok
A digitálisnak álcázott tananyagok mellett a másik nagy csoport a gagyi digitális tananyagok, amik szintén nem a megfelelő korosztályhoz szólnak, szintén nem túl érdekfeszítő módon. De legalább digitálisak. Az egyik nagy kedvenc ezek közül a modoros vagy nem elnevezésű feladat. Ez azt kéri a gyerekektől, hogy válasszák ki a modoros kifejezéseket négy lehetséges megoldásból, hogy az animált hivatalnok összegyűjthesse a papírokat. Hogy ez kit hoz lázba, azt nem tudni, de ha valaki szeretné megoldani, egy kis segítség: többek között modorosnak számít az állambácsi, a csiripelték a madarak és az írd és mondd nyelvi forma. Egyébként a legtöbb feladat nem ilyen, nincs papírokat összegyűjtő hivatalnok:
A fenti egy tipikus feladat a digitális tananyagok közül és mint ilyen van egy speciális jellemzője: hiába digitális, nem jó. Az még hagyján, hogy nem köt le egy tizedikest, de még csak az ég világon semmi értelme sincs. A digitális tananyagnak épp az lenne a lényege, hogy valamiféle többletet adjon a tanítási-tanulási folyamathoz. Ehhez képest ezek a feladatok nemhogy nem adnak semmiféle pluszt, még csak nem is célszerű az alkalmazásuk. Az önéletrajzot egy jóérzésű tanár nem így fogja megtanítani a gyereknek, hanem vagy egy minta, sablon segítségével, vagy egy erre alkalmas oldalon keresztül (pl. az Europass honlapján). De egy jóérzésű tanár nem is fogja ezeknek az anyagoknak a többségét használni, mivel a frontális munkaformánál semmivel sem jobbak.
A valóban kiváló digitális tananyagok
A harmadik típus az OFI digitális tananyagainál a valóban jó digitális tananyagok. Egyetlen szépséghibája a dolognak, hogy ezek a Zanza.tv oldalára mutató linkek, amelyeken remek oktatóvideók találhatóak (ezekkel a későbbiekben részletesen foglalkozunk ). Így az a szomorú igazság, hogy nem igazán találkoztunk a kísérleti digitális tananyagok között színvonalas vagy legalább némely elemében jó feladattal. Valójában még használhatónak mondhatóval sem.
(Forrás: Wikimedia Commons / Bundesarchiv, Bild 183-T0617-007; Link, Hubert / CC BY-SA 3.0)
Ennek oka többek között, hogy a „digitális” tananyagok nem interaktívak, az életkorhoz és a tankönyvhöz nem igazán illeszkednek, unalmasak és elavultak, valamint a képességfejlesztést teljesen mellőzik. Éppen ezért szeretnénk kérni a tananyag készítőit, gondolják át, hogy mivel kísérleteznek, és nem utolsó sorban kiken.