nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Hogyan valósulhat meg az integrált oktatás?

Felsőoktatási konferenciát tartott a Wekerle Sándor Alapkezelő 2012. június 7-én, „Programcsomagok adaptációja a pedagógusképzésben” címmel. Az eseményen olyan oktatási módszereket mutattak be, amelyek újszerű megoldással szolgálnak a hátrányos helyzetű tanulók együttnevelésének elősegítéséhez.

nyest.hu | 2012. június 11.
|  

Az új pedagógiai módszertanok pedagógusoknak és pedagógus hallgatóknak készültek, amelyekkel eredményesebben taníthatóak a hátrányos helyzetű tanulók. A pedagógusoknak sok esetben nagy nehézséget jelent, hogy a halmozottan hátrányos helyzetű, és különösen a cigány tanulók leküzdhessék szociális hátrányaikat és eredményesen végezhessék el iskolai tanulmányaikat. Ebben nagy szerepe van a tanároknak, akik újszerű módszerekkel elősegíthetik a tanulók felzárkózását, és beilleszkedését.

A programok lényege, hogy a pedagógushallgatók saját élményeiken keresztül ismerhetik meg a halmozottan hátrányos helyzetű, és a cigány tanulókkal kapcsolatos helyzetek kezelését. A gyakorlótanítások helyszíne a legtöbb esetben az intézmény gyakorló iskolája, ahol a hallgató nem találkozik ezekkel a gyerekekkel, így sem a konfliktusok kezelésének módszerét, sem a hatékony tanítást nem tanulhatja meg.

Éppen ezért szervezik a gyakorlótanításokat azokba az iskolákba, ahol nagy arányban vannak cigány, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek. Ezekben az iskolákban testközelből tanulhatók meg azok a praktikák, amelyekkel bevonhatók és fejleszthetők a szocializációs nehézségekkel küzdő gyerekek. A konferencián elhangzott: az integráció csak akkor lehet sikeres, ha a frissen végzett tanárok felkészültek és felkészítettek a munkájuk során mindennap tapasztalható szociális és etnikai sajátosságok kezelésére.

Hogyan valósulhat meg az integrált oktatás?
Forrás: Facebook

Az iskolai kudarcélmények miatt az „optimista gyerekekből pesszimista felnőttek lesznek”, ami annak tudható be, hogy az általában vett közoktatás képzési rendszere eltér a gyerekek és különösen a hátrányokkal rendelkező gyerekek pszichológiai és szociokulturális sajátosságaitól. Ennek megváltoztatása társadalmi érdek, miközben a kidolgozott programok átvételével és használatával nő a leszakadó tanulók minőségi oktatáshoz való hozzáférése, csökken a lemorzsolódás aránya, valamint hasznos, a munkaerőpiacon használható tudáshoz jutnak.

A programcsomagokkal kellő felkészítést kaphatnak a pedagógushallgatók a halmozottan hátrányos helyzetű, különösen a cigány tanulók neveléséhez, oktatásához, egyéni fejlesztéséhez. Örömre hangoló, élményközpontú tanítási módszereket fejlesztettek ki, amelyek segítik a tanulókat az önbizalom növelésében, a tanulásban és a sikeres életpálya kialakításában. A programcsomagok önálló vagy szabadon választott tárgyként is megállják a helyüket a felsőoktatás BA, MA képzési szintjein.

A bemutatott modellek nem előzmény nélküliek. Ezeket a gyakorlatokat az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával megvalósuló, TÁMOP-3.3.1 Esélyegyenlőség és Integráció kiemelt projekt keretében az elmúlt években fejlesztették ki.

A rendezvényen résztvevő felsőoktatási intézetek:

  • Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar Neveléstudományi Intézet Pedagógia Tanszék
  • Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti-, Nevelés- és Sporttudományi Kar
  • Miskolci Egyetem BTK Tanárképző Intézet
  • Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar Neveléstudományi Tanszék
  • Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Felnőttképzési Intézet
  • Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet
  • Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar
  • Debreceni Egyetem
  • Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Kar     
  • Pécsi Tudományegyetem
  • Eszterházy Károly főiskola Neveléstudományi Tanszék
  • Szent István Egyetem  Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar Jászberényi Campus
  • Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Kar
  • Eötvös Loránd Tudományegyetem  Pedagógiai és Pszichológiai Kar
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Pesta 2012. június 12. 09:48

Dicséretes kezdeményezés. Végre. De mindezeknek elejét lehetett volna venni, ha nem lett volna folytonos jajveszékelés - "szegregácijó!!" Tessék, időközben megoldódott magától, a "halmozottan hátrányos helyzetűek" maguk között maradtak, és kiderült, hogy nincs tanár, aki bírna velük.

Információ
X