-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A jelelő autisták másképp használják a névmásokat mint beszélő társaik. A felfedezés a diagnosztikai eljárása is kihatással lehet.
Az autizmus diagnózisa meglehetősen bonyolult, hiszen csak sok jellemző együttállásakor mondható ki, hogy valaki autista. A diagnózist hosszas vizsgálatok előzik meg. Az ezek során kitöltendő kérdőív többek között rákérdez arra is, hogy a gyermek jól használja-e a személyes névmásokat. Nem keveri-e őket, illetve előfordul-e, hogy magáról egyes szám harmadik személyben beszél. Jelelő siket autista gyerekek vizsgálata az autista gyerekek névmáshasználatáról szolgál új eredményekkel – írja a ScienceDaily tudományos hírportál.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Az amerikai kutatók siket, jelelő szülők jelelő autista gyermekeit és beszélő autista gyerekeket vizsgálták. Elsősorban a névmások használatára koncentráltak. A jelnyelvben a névmásokat úgy fejezik ki, hogy a kérdéses személyre mutatnak. Tehát az én szó jele a mellkas felé mutató mutatóujj, míg a te szó jele a beszélgetőpartnerre való mutatás.
A kutatók azt feltételezték, hogy azért, mert a jelnyelvben a névmások nem puszta hangsorok, hanem nagyon erős kapcsolat van a jel és a jelentés között, a jelelő és beszélő autista gyerekek névmáshasználatában különbségek lesznek.
Mindkét csoportra jellemző volt az, hogy a gyerekek kerülték a névmások használatát. Szívesebben nyilatkoztak például önmagukról egyes szám harmadik személyben, a nevüket használva. Ám a jelelő autista gyerekek nem keverték a névmásokat. Ha használták őket, akkor a megfelelő személyre mutattak. A beszélő autista gyerekek ezzel szemben gyakran felcserélték például a you ’te’ és az I ’én’ névmásokat.
A kutatók szerint a fentiek arra világíthatnak rá, hogy az autizmussal élők másként tekintenek önmagukra, mint az átlagemberek, más az énképük. Emellett azt is kiemelték, hogy a siket autista gyerekek diagnosztizálása során tudatában kell lenni annak, hogy rájuk a névmások felcserélése nem jellemző.