-
Kincse Sz. Örs: @Sándorné Szatmári: két dolog ad irgalmatlan sok munkát nekünk úgy is, hogy a nyestnek jó ...2025. 02. 03, 12:13 Ál- és Tudomány
-
bm: @Szalakóta: Igen, ahogy ez a cikkben is említve van. Sajnos belekerült a cikkbe egy olyan ...2025. 02. 01, 08:09 A meg nem értett maki
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 40 @Sándorné Szatmári: 41 válaszomhoz kiegészítés ként: Az általános minősítést...2025. 01. 23, 09:51 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Nyilván el kell fogadjam a döntéseteket. Megjegyzem az alábbi kérdés, amit a neten olvasta...2025. 01. 21, 09:37 Ál- és Tudomány
-
szigetva: A „post-truth'' értelmetlen hozzászólásokat a továbbiakban is törölni fogjuk.2025. 01. 20, 11:57 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Élet és Fény, Vie et Lumiére – így hívják a Franciaországban népes evangéliumi gyülekezetet, amely Magyarországon két központtal néhány száz cigány származású hívőt mondhat magáénak. Cigány nyelven tartják szertartásaikat, teljes alámerítkezéssel keresztelkednek.
A gyönki bibliaiskola gyülekezeti termében a vasárnap délutáni istentiszteleten egy műanyag kerti medence áll, az igehirdetés közben fiúk, férfiak hordják bele a vizet. A medence szélét fehér ruhával takarták le, az ünnep tiszteletére virágokkal díszítették fel.
A szószék előtt fehér ünneplőben hatan várnak a keresztelésre; elsőként a gyulaji Müller Gábor áll a medencébe. A pásztorok egy csokor virágot adnak a kezébe, majd leültetik. „Hiszed, hogy Jézus Krisztus meghalt érted a kereszten, hiszed, hogy megbocsátotta a bűnödet, fogod követni őt jóban, rosszban? – hangzik el három kérdés. Az igenlő válasz után „Jézus, Isten és a Szentlélek nevében” megkeresztelik a férfit, azaz hanyatt fektetik a medencében. A szertartást minden esetben felszabadult gitár és ének zárja, a keresztséget frissen elnyert hívő pedig boldogan vonul száraz ruhát ölteni a teremmel szomszédos helyiségbe. A férfit cigány származású felesége, Erzsébet, még katolikusként a keresztségen átesett keresztgyerekeik, és egy idős paksi asszony követi a sorban.

(Forrás: http://vieetlumiere.centerblog.net/)
– Nagy ünnep ez, hiszen öt éve tartottunk utoljára keresztelőt – mondta az MTI-Pressnek a szertartás után Kalányos János, a gyülekezet egyik lelkésze.
A férfi – aki a Tolna Megyei Cigány Kisebbségi Önkormányzat képviselője is – először 1993-ban találkozott a francia misszió pásztoraival, akik akkor jöttek először Magyarországra. Eleinte csak tolmácsolt nekik, majd egy év elteltével ő is alámerítkezett.
– Hallottam, hogyan hirdetik az evangéliumot, és megérintették a lelkemet. Megváltozott az életem, másképpen látom a világot, el tudom választani a jót a rossztól – idézte fel az 57 éves, beás és lovári cigány származású gyülekezeti pásztor.
Követni kell a tízparancsolatot
A francia misszió 1994-ben Gyönkön felépített egy bibliaiskolát, amelyet templomnak, illetve szállás és oktatás céljára is használnak. Van csoportjuk – többnyire beás cigányokkal – Gyönkön, Gyulajon, Pincehelyen, Pakson, Tamásiban pedig most szerveződik. Tolna megye mellett Debrecen környékén találtak követőkre, a honi gyülekezet mögött álló Élet és Fény Alapítvány is debreceni székhelyű. Nem csatlakoztak hozzájuk tömegek, Kalányos János úgy száz hívőről tud Tolnában. – Nemcsak azt kell mondani, hogy hiszek istenben, hanem istennek vannak elvárásai: követni kell a tízparancsolatot” – magyarázta.
A mintegy kétórás istentiszteleten a gyülekezet francia lelkészei is hirdettek igét, az ő szavaikat gyönki cigány lelkészek fordították magyarra. A református Károli-bibliát tekintik magukénak, az istentisztelet két nyelven zajlik, szintó, azaz a köszörűs vagy másképp a német cigányok nyelvén is elhangzanak a prédikációk. [A szintó nem tartozik hazánkban a romák által gyakran beszélt nyelvek közé, mely inkább a lovári vagy a beás. Lásd a cikk végén belinkelt írásainkat mindhárom nyelvről. Szerk.] A szószékre írt Hejlego Puho szintó nyelven Szent könyvet jelent. Hetente tartanak istentiszteletet, a vasárnapi, gyönki alkalmon úrvacsorát is bemutatnak kenyérrel és borral. Bibliai imádság helyett „szívből jövő imát” mondanak, saját szavaikkal.
Arra a kérdésre, hogy miért csatlakoztak a gyülekezethez, Müller Gábor azt válaszolta, hogy azért, mert „az igaz isten szavát hirdetik”. A 48 éves férfi – aki a gyulaji önkormányzat zöldség-gyümölcstermesztő programjában dolgozik – elárulta, hogy feleségével, Erzsébettel katolikusként korábban is járt templomba, a helyi plébánossal nincsenek rossz viszonyban, hiszen „ő is isten szavát hirdeti”.
Josué Meinhardt, a misszió egyik francia lelkésze megerősítette, hogy elismerik a keresztény egyházakat. Azzal kapcsolatban, hogy mégis miben tartják magukat különbözőnek a történelmi egyházaktól, megjegyezte: Jézus tanítása volt, hogy menjenek a világba, és hirdessék az igét. Társa, Eric Berger hozzátette, hogy számukra nem a kövek jelentik a templomot, hanem azok, akik bent vannak.
– Ha akarjuk, kimegyünk a szabadba, és ott tartjuk meg az istentiszteletet – érzékeltette.
A két lelkész szerint a Vie et Lumiére evangéliumi cigány missziót mintegy kétszázezren követik, és körülbelül kétezer pásztor gondozza lelküket. A misszió francia honlapja 204 gyülekezetről számol be, Franciaország mellett Angliában, Európában, Oroszországban, Törökországban térítenek. Bibliaiskolát működtetnek Gyönkön, Moszkvában és az indiai Bangalorban. Alapítóként egy nem cigány (gadjo – gádzsó) protestáns lelkészt, a cigányok apostolának nevezett Clément Le Cossecet tisztelik, aki 1952-ben hozta létre a Mission Évangélique Tsigane-t, a Vie et Lumiére elődjét. Az alapító 2001-es halála óta George Meyer a misszió vezetője.