nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
George Bush kontra tudomány
Einstein bébi: átverés vagy nem?

Melyik szülő ne szeretné, hogy csemetéje Einsteinéhez hasonlatos szuperképességekre tegyen szert? A Disney botrányt kavart rajzfilmsorozata éppen ezt ígérte. Hogy a csábító ajánlatból mi az igazság és mi a megalapozatlan reklámfogás, még mindig vita tárgya.

nyest.hu | 2009. november 2.
|  

Folyamatos a hűhó Amerikában a Disney egy évtizede piacra dobott terméke, a Baby Einstein című gyermekrajzfilm-sorozat körül. Amikor 1997-ben megjelent a széria, a gyártó nem kevesebbet ígért, mint hogy a mesét néző kicsik okosabbak lesznek, mint az azt nélkülözni kénytelen társaik. „A Baby Einstein az első fejlesztő videó, amely nyelvi és képi elemeket kombinálva elősegíti a gyermekek agyának fejlődését egy és tizenkét hónapos koruk között" – volt olvasható a Disney évekig hirdetett reklámjában. „Kutatások szerint az agy hallókérgében található neuronokra fejlesztően hat az egyszerű nyelvi elemek ismételt hallgatása. A tanulmányok kimutatják, hogy ezek a neuronok – ha nem használják őket – el is halhatnak. A hét nyelven elérhető Baby Einstein hozzájárul az agyi teljesítőképesség növeléséhez.”

Egy gyermek, amint puszit nyom Einstein orrára egy londoni kiállításon
Egy gyermek, amint puszit nyom Einstein orrára egy londoni kiállításon
(Forrás: Fiona Hanson / MTI)

Ezek alapján nem meglepő, hogy amerikai szülők ezrei siettek megvásárolni a csoda-agytágítót. Civil szervezetek viszont azonnal tiltakozni kezdtek az újdonság ellen, a kutatók pedig tanulmányozni kezdték a témát. Mindennek hatására a Disney kénytelen volt visszakozni egészen addig, hogy a múlt héten bejelentette, visszatéríti a termék árát az elégedetlen vásárlóknak – írja a Newsweek című brit lap. Hogy az egész történetet megértsük, érdemes visszamennünk néhány évet az időben.

Bush kontra tudomány

A Kampány a Reklámmentes Gyermekkorért (Campaign for Commercial-Free Childhood, CCCF) nevű szervezet még 2006-ban panaszt tett a fogyasztóvédelemnél. Ebben a Disneyt egy másik hasonló terméket gyártó céggel együtt megtévesztő reklámozással vádolta meg, mivel mindkét vállalat azt állította, hogy a rajzfilmek jó hatással vannak a gyermekek fejlődésére. Ám érvelésük nem bizonyult túl hatásosnak, mert addigra a Disney már lefaragott kicsit a vonzó reklámszövegből. Már csak mint „gazdag és interaktív tanulásélményt” tüntette fel a Baby Einsteint.

S még mielőtt a fogyasztóvédelem döntést hozott volna az ügyben, történt egy apró véletlen. George Bush tudniillik nyilvánosan megdicsérte a mesefilmet és gyártóját, mondván hogy az „a nagy amerikai vállalkozó szellem” egyik kiváló példája.

Ugyanebben az évben a Washingtoni Egyetem kutatói két tanulmányt tettek közzé, melyek leszögezik: a bébirajzfilmek rendszeres nézése nemhogy zsenivé nem teszi a gyereket, hanem kifejezetten károsan hat a nyelvelsajátítási folyamatra.

S hogy ki nyert: Bush-e vagy a tudósok? Nos, a fogyasztóvédelem végül nem hitt a tudománynak – de erre nem is volt szükség, mert mindkét kifogásolt cég magától megváltoztatta a marketing-startégiáját. A nagyképű feliratot, mely szerint a termék ösztönzi a gyermek fejlődését, mindkettő eltávolította a DVD-k borítójáról. A Disney még a honlapján is inkább azt kezdte kidomborítani, hogy a közös mesenézés mennyire jót tesz az anya-gyerek kapcsolatnak.

A história egyik legutolsó fejleménye a Disneynek azon bejelentése volt, hogy az elégedetlen vásárlóknak visszafizetik a DVD-k árát vagy becserélik azokat egy másik termékre. A reklámmentes gyerekkorért harcoló szervezet mindebben saját győzelmét látta, és egyetértett ezzel minden nagyobb amerikai lap is a New York Times-tól a Wall Street Journalig. Ezt a Disney természetesen nem hagyhatta szó nélkül. A cég Baby Einsteinért felelős menedzsere leszögezte: eszük ágában sincs elismerni, hogy a mesefilmek nem jók, ellenkezőleg, remélik, hogy a vásárlók örömüket lelik bennük. A pénzvisszafizetési garancia pedig nem belátás, hanem egyszerűen a bevett gyakorlat.

Hogy a csatározás meddig folytatódik, nem lehet tudni. A mese ellen tiltakozók mindenesetre elérték céljukat, és azért a Disney sem fog csődbe menni: a vásárlók hűségére garancia a márkanév.

A kis Einsteinekre pedig még várni kell.

Információ
X