-
mederi: @mederi: 8 Folytatás: Azt gondolom, hogy az ikes igék "érzékeny rendszere" a jelentőségéné...2021. 04. 16, 10:54 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 1 Átgondoltam a korábbi véleményemet, és ma is fenntartom, azzal a különbséggel, ...2021. 04. 16, 10:47 Helytelenül úgy mondjuk, hogy... – A...
-
mederi: @mederi: 3 Szerintem az un. ikes igék nem elavultak, és nem fölöslegesek, még akkor sem, h...2021. 04. 16, 09:56 Nem látszódik különbség
-
mederi: Idézet az alábbi linkről: "nem világos, hogy az ellentétes elméleti keretekből származó me...2021. 04. 15, 13:59 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: @mederi:-> @szigetva: Ha még nem olvastad eddig, éppen erre gondolok.. iep.utm.edu/embo...2021. 04. 15, 13:44 Mi végett kell beszólni?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A szép, a jó beszéd segít beilleszkedni a közösségbe, megkönnyíti a kapcsolatteremtést és mindennapi örömet jelent – mondta Balázs Géza egyetemi tanár a Szép magyar beszéd verseny Kárpát-medencei döntőjének eredményhirdetésén vasárnap Győrött.
A professzor kifejtette: a beszéd árulkodik jellemünkről, műveltségünkről, pillanatnyi lelkiállapotunkról. A szép beszéd önmagában is esztétikai élvezet, az igényes beszéd a konstruktív emberi együttműködés leghatékonyabb eszköze, amely alkalmas az emberi konfliktusok rendezésére is. Balázs Géza köszöntőjében arra biztatta a verseny résztvevőit, hogy védjék, gyakorolják és fejlesszék a beszédkultúrát.
A határon belülről 130 gimnáziumi és szakképzőiskolai diák, a határon túlról – Kárpátaljáról, a Vajdaságból, Erdélyből és a Felvidékről – 26 tanuló vetélkedett a Kazinczy-éremért a hétvégi rendezvényen. A legszebben beszélő 35 fiatal – köztük hat határon túli versenyző – nyerte el a Kazinczy-érmet. A döntősök szabadon választott és kötelező szövegeket olvastak fel a zsűri előtt, és nyelvészeti feladatsorokat oldottak meg.
A verseny díjkiosztóját összekötötték a Kazinczy-díj és a Péchy Blanka-díj átadásával. A Kazinczy-díjat Mohai Gábor rádióbemondó előadóművésznek, továbbá Tőkés Elekné Bitay Erika kolozsvári tanárnak és Varnyú Ilona délvidéki tanárnak ítélték oda a szép magyar beszéd népszerűsítése, az anyanyelv ápolása terén kifejtett eredményes munkájukért. Péchy Blanka-díjjal jutalmazták Bátki Zsuzsa soproni tanár és Tóth Jánosné sátoraljaújhelyi tanár anyanyelvi mozgalom támogatásáért végzett tevékenységét.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Rába-parti város 47. alkalommal adott otthont a vetélkedésnek, amelyet az anyanyelv ápolásáért munkálkodó Péchy Blanka színművész kezdeményezett, és amely elnevezésében Kazinczy Ferenc író-nyelvújítónak állít emléket. Az idén változtattak a verseny lebonyolításán. Ennek lényege, hogy az anyanyelvet ápoló határon túli fiatalok – saját kérésükre – nem külön kategóriában versenyeztek, mint korábban, hanem a magyarországi gimnazisták csoportjában bizonyították tudásukat.