Kövessen, kérem!
A nyelvész majd megmondja
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Írjon! Nekünk!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hozzászólások:
Találatok száma: 75229
Megjelenített tételek:
|
Cikk címe szerint
|
Kommentelő neve szerint
marcali: A palócoknak sosem volt önelnevezésük a palóc ! A szlávok (tótok)neveztek el minket így jelezve egy kunhoz hasonló népcsoport vagyunk. A palócok a múlt század közepéig nem is szerették, ha rájuk mondj...
2012. 11. 25, 14:10
Honfoglalók? Magyarok?
szigetva: @Grant kapitány: Az ok az — mondaná szerintem a generatív szintakta —, hogy egyszerűsíti az angol mondatok leírását: mindegyik Subj. Aux. V- alakú, de bizonyos esetekben az Aux 0. Ha hangsúly esik az ...
2012. 11. 25, 11:57
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
Grant kapitány: @szigetva: "A jó ok persze ugyanaz: ha egyszer minden mondatban van segédige"
Na de épp az a kérdés, hogy mi okunk van ezt feltételezni, ha a mondattípusok egy részében nem jelenik meg.
Ha igaz lenne ...
2012. 11. 25, 11:35
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
szigetva: @Grant kapitány: A jó ok persze ugyanaz: ha egyszer minden mondatban van segédige. De igazad van, a felszólítóban sem kell megjelennie, csak ha nyomatékosítva van. Sőt akkor még a be sem számít annak:...
2012. 11. 25, 11:30
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
fakir: @zegernyei: Az a baj genetikusokkal, hogy pl amikor kimondták az elmúlt évtizedben, hogy "palóc vagyis szláv" akkor még nemigen tudtak különbséget tenni az R1a alcsoportjai között. Akkor még inkább sz...
2012. 11. 25, 11:03
Honfoglalók? Magyarok?
Sultanus Constantinus: @szigetva: "egy generatív leírásban mégis minden főnévi csoportnak van esete, amit az ige oszt neki"
Ez így van. Az újlatin nyelvekben pl. csak a személyes névmások különböztetnek meg alaktanilag eset...
2012. 11. 25, 09:12
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
Grant kapitány: @szigetva: "Egyedül a kijelentő mód nem tagadó, nem kérdő, nem nyomatékosított alapesetében fordulhat elő, hogy nincsen semmilyen segédige."
Az alanyra rákérdező kiegészítendő kérdésekben sincs segédi...
2012. 11. 25, 08:14
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
zegernyei: @marcali: A cikkben megfogalmazott és "marcali" által kifogásolt állítás szempontjából teljesen mindegy, hogy a palócok kik voltak, amikor bejöttek, mivel az elmúlt ezer évben nagyon erős volt a palóc...
2012. 11. 25, 05:27
Honfoglalók? Magyarok?
gonzoid: "Csak gondoltam, hozzáteszem ezt, hogy nehogy felboruljon az a mérleg. ;)"
@smn: Ez a "hogy nehogy" ez éppen olyan, mint amilyen a "de viszont" :) Lehetne egy czikket írni róla.
2012. 11. 25, 00:50
Vagy de, vagy viszont! Vagy de viszont...
szigetva: Szerintem ez egy technikai kérdés. Arról van szó, hogy mindig az egyszerűbb leírást igyekszünk választani. Az angol mondatban például jó okunk van feltenni, hogy MINDIG van segédige, mert tagadáskor, ...
2012. 11. 25, 00:17
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
fakir: @Jaska: Do you think there is any connection between proto-Magyars and R1a1-Z280? What if the majority of them carried "European" R1a1 subclades instead of TAT-C? I assume the ethnogenesis of the sout...
2012. 11. 24, 23:30
Hülyeségjárvány Magyarországon?
fakir: A palóc állítólag a szláv Polovets-ből származik. Tehát kun népesség a legvalószínűbb. Bár a 11. században fekete kunok is telepedtek MO-ra akiket másképpen Úzoknak hívtak. Ők legnagyobb számban a Bar...
2012. 11. 24, 17:34
Honfoglalók? Magyarok?
gymakara: "... a névelő nélkül használt főnevek előtt is van névelő, de azt úgy hívják, hogy nullnévelő, mert az, hogy VALAMI NINCS OTT, az is egy adat, ahogy a matematikában a 0."
Laikusként kötekednék, bár ne...
2012. 11. 24, 16:42
Nádasdy Ádám és a rendszerkényszer
Avatar: @bloggerman77: "a kutatók más része szerint meg a palóc a kabarok utódai lennének - tehát summa summarum: nem tartják őket a honfoglaló etnikum származékainak."
A kabarok nem a honfoglalókkal együtt é...
2012. 11. 24, 13:44
Honfoglalók? Magyarok?
Sultanus Constantinus: @El Vaquero: Épp az a poén, hogy azt is rosszul tanítja, mert eltúlozza. (Különben a spanyolban is hasonló a hanglejtés, saját tapasztalataim szerint legalábbis. Csak ők gyorsabban beszélnek.)
2012. 11. 24, 11:51
En français s'il vous plait!
nemtulnehez: @Jaska:
"Why? Nothing you said makes it impossible, until you can prove your claims."
The burden of proof it's not on me in this case.
"As I said, the names cannot prove one or another."
Before the ob...
2012. 11. 24, 11:34
Hülyeségjárvány Magyarországon?
El Vaquero: Pedig nem rossz módszer a hanglejtést elsők között megtanítani, egész más dimenzióba tolja át a beszélt nyelvet, és feledteti a nem valami jó kiejtést, meg esetleg a nyelvtani hibákat, szegényes szóki...
2012. 11. 24, 11:26
En français s'il vous plait!
bloggerman77: @marcali:
Ha a palócok őshonos honfoglaláskori származékok, akkor miért a kunok szláv neve - polovec - az önelnevezésük? :)
Ha Árpáddal jöttek be, miért van még ma is a palóc dialektusnak olyan minden...
2012. 11. 24, 01:48
Honfoglalók? Magyarok?
Grant kapitány: Tanulságos. Ez történik olyankor, ha agyatlanul összeollóznak két egymásnak is ellentmondó tudományos cikket.
2012. 11. 23, 20:48
Milyen volt Einstein agya?
Roland2: Nem tudom tovább magamban tartani a kérdést,
@Jaska: Jaakko, Mika the racing driver is your relative ? :)
2012. 11. 23, 20:47
Hülyeségjárvány Magyarországon?
Sigmoid: Bazmeg. Mas se kellett csak ez.
Az ilyen kutatasokat mielott publikalnak, gondolkodni kene ot percet es az egeszet lehuzni az iratmegsemmisiton.
2012. 11. 23, 20:20
A hiperaktivitás kezelése csökkenti a bűnözést
marcali: "Egerben és Mátraderecskén túl sok palóc, vagyis szláv ősökkel rendelkező magyar embertől gyűjtöttek mintát" Már bocsánat, de ekkora sületlenséget írni azért elég ciki ! Esetleg, ha úgy fogalmazott vo...
2012. 11. 23, 19:41
Honfoglalók? Magyarok?
Jaska: DJS:
""γ is a voiced velar spirant: like g but touch only very lightly the back of palate."
From this no one would understand how he should pronounce γ.
And if you haven't heard about it, you should k...
2012. 11. 23, 17:35
Hülyeségjárvány Magyarországon?
DJS: @iohannes: Nagyon köszönöm!
@ Nullius:
"És azelőtt mi volt? És azontúl mi van?"
Nem tudjuk.
Hogy az ismert univerzumon kívül mi van, azt mondjuk elég jól el lehet képzelni, valószínűleg pont ugyanolya...
2012. 11. 23, 15:10
Kentucky dühös az evolúcióra
iohannes: @DJS:
en.wikipedia.org/wiki/Defeasible_reasoning
books.google.co.uk/books?id=2sOKgpYuX4wC 65ff
2012. 11. 23, 13:47
Kentucky dühös az evolúcióra
Sultanus Constantinus: @szigetva: "De ha azt gondoljuk, hogy (1) vannak szótagok és (2) azok CV alakúak, akkor igen, az [az alma] [z]-je az alma első [a]-jához tartozik."
Igen, erre gondoltam. (Morfológiailag persze, az tel...
2012. 11. 23, 13:05
Semmi ágán...
szigetva: @Földönkívüli: Morfológiailag nyilván a névelő végéhez tartozik. Fonológiailag szerintem nem nagyon van értelme annak, hogy hova tartozik. De ha azt gondoljuk, hogy (1) vannak szótagok és (2) azok CV ...
2012. 11. 23, 12:56
Semmi ágán...
Sultanus Constantinus: Ha jól értem, a végkövetkeztetés az lenne, hogy az "az alma" hangsornál az "az " [z]-je végül is az "alma" elejéhez tartozik, tehát [a.zal.ma]? Mert így teljesen logikus. Bizonyos nyelvekben ezt hangk...
2012. 11. 23, 12:42
Semmi ágán...
Nullius: Evolúció az ősrobbanástól az emberig:
„A tudomány egyre szerteágazóbb és meggyőzőbb bizonyítékokat tár fel az evolúció elméletének alátámasztására, melynek az a lényege, hogy világunk az ősrobbanástól...
2012. 11. 23, 12:11
Kentucky dühös az evolúcióra
Nullius: @Flyboy:
"A minap kijelentetted, hogy szerinted az embert Isten teremtette. Meggyőződésed szilárd, pedig eddig még senki sem bizonyította, hogy:
1. Isten létezik, és ...
2. Valóban ő teremtette az emb...
2012. 11. 23, 12:01
Kentucky dühös az evolúcióra
<< első < előző
következő > utolsó >>
... 1823
| 1824
| 1825
| 1826
| 1827
| 1828
| 1829
| 1830
| 1831
| 1832
| 1833
...