-
idodav: "Magyarul tehát az úszótechnika és az úszó szám elnevezése nem különbözik." Ez azért nem t...2021. 01. 17, 23:10 A gyorsúszás is hungarikum?
-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy kifejezés stílusbeli megítélése attól is függ, használtuk-e már korábban. De attól is, milyen más kifejezéseket használunk az adott környezetben. Egészen kis közösségek is kialakíthatják sajátos zsargonjukat, melyben a szavaknak más értékük lesz, mint általában.
Iván nevű olvasónk bevallottan stílusbeli, fogalmazásbeli, sőt illemtani kérdést tesz fel nekünk:
Dédunokám I osztályba jár. Így értékelése szöveges volt. Az értékelésben úgy jellemezte az egyik tanítonó, hogy "megszelidűlt". Furcsáltam az eleven fiú gyereket így értékelni. Lehetne ragozni, hogy mit lehetett volna megfogalmazni a javulási tendenciát, de egy kis emberre nem szabadna.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Én a szöveges értékelést nagyon fontosnak tartom, és nemcsak az 1. osztályban, de akkor van értelme a szöveges értékelésnek, ha részletes. Remélem, Iván dédunokájáról is még sok fontosat leírtak, nem csak ezt az egy, kifogásolt kifejezést. És remélem, a sok más információ érthetőbbé teszi ezt a megfogalmazást is.
Abban egyetértek, hogy az ilyen minősítés, hogy a gyerek megszelidült, magyarázatra szorul. Egyetlen kivételes esetet tudok elképzelni, amikor mégsem: ha vagy magát a megszelidül igét, vagy az ellenkezőjére utaló kifejezést (hogy tudniillik a gyerek korábban vad volt) korábban már többször használták a szülők, a tanító és a gyerek. Abban az esetben ugyanis köztük ez a kifejezés (vagy az ellentéte) egyfajta szaknyelvi (zsargon-) kifejezésként működhetett. Tudom, hogy túlzásnak hangzik itt ez a kifejezés, mert megszoktuk, hogy a zsargon szót egy egész szakma vagy legalábbis egy nagyobb közösség szóhasználatára alkalmazzuk. De valójában ugyanerről van szó kisebb közösségek, például egy iskolai osztály, egy baráti társaság vagy család belső szóhasználatának az esetében is, ezért nyugodtan nevezhetjük azt az ő zsargonjuknak.
De ha ez a néhány fős közösség, ami a tanítónőből, a szülőkből és a gyerekből áll, nem vezette be már korábban ezeket a kifejezéseket, ha nem hívta (remélhetőleg kedvesen) vadnak, esetleg vadócnak a gyereket, akkor a „derült égből” a megszelidül kifejezés bizony erősnek tűnik, éppen azért, mert nagyon erős indok kell ahhoz, hogy egy gyereket vadnak mondjunk. És még ha az érintettek között bevettek ezek a kifejezések, akkor sem helyénvaló a használata, ha rajtuk kívül másnak is a kezébe kerül az értékelés, például az iskola más pedagógusai is olvassák.