Szavazzon az új nemzeti légitársaság nevére!
Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?
Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?
Ezen a néven nem repül már...
(Forrás: Wikimedia Commons / ChrisW)
Történelmi választék
A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?
A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.
A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.
Miért volt pocsék a Malév neve?
Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.
Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.
Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.
Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.
Új, előnyös névvel a siker felé
Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?
Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.
Hozzászólások (53):
Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
1
Nước mắm ngon quá!
2012. február 3. 13:00
AZÁLLAMVEGYELEAPRACLIJÁT Zrt.
2
Nước mắm ngon quá!
2012. február 3. 13:04
Még egy vállat, hogy abba is tömjék a közpénzt?! A vasút még csak-csak mivel belföldön a munkábajárás sok helyen vonattal történik, ez nemzetgazdasági érdek, még akkor is, ha a vasút egy "gördülö" csődtömeg.
De légiközlekedés? Az átlagember nem ül fel a Malévre, mert vagy nincs pénze utazni, külföldre menni vagy ha igen, akkor a legolcsóbb jegyet veszi meg, ami 99%-ban nem a Malévot jelenti. A Seychelle-szigeteken nyaralók oldják meg más légitársasággal, de közpénzen ne alimentáljunk egy vállalatot, ami a felső tízezret utaztatja.
3
geritwo
2012. február 3. 13:10
@Nước mắm ngon quá!: Biztosan meg lehetne találni ezzel is egy nyereséges szegmenst, a Malévnak sok olyan exkluzív útvonala volt, amit Budapestről jól ki lehetett használni, főleg ezeknek az utasai jártak most pórul (pl. Burgasz és hasonlók).
4
Lingon
2012. február 3. 13:11
Javaslom, legyen a neve. HUSS.
5
geritwo
2012. február 3. 13:11
A MagyAir sajnos a külföldiek számára kiejthetetlen. :)
6
Lalika
2012. február 3. 13:11
@Nước mắm ngon quá!: hmm... szerintem igen átgondolt nemzetgazdasági érdek, hogy sok irányból el lehessen jutni ide - ehhez nem rossz dolog egy jól gazdálkodó nemzeti légitársaság. A GDP-t - és így az átlagembert is - érzékenyen érintené, ha a BUD forgalmának 42 százaléka eltűnne (nem beszélve a kompenzációként a reptérfenntartónak fizetendő 8 milliárd euróról).
Persze, igazad van, itt a jól gazdálkodón, nyereségesen van a hangsúly, szal inkább magántársaságban kell gondolkodni (asszem, mintha őszentsége is erre utalt volna) - de a nemzeti légitársaság egy másik kategória, nem azt jelenti, hogy államinak kell lennie. No és vannak egyéb eszközök is: lehet motiválni a különböző légitársaságokat budapesti hubok telepítésére...
No de nevekről van szó!!!
Legyen az új gyerek Magyair, (Kürt, Gyarmat ). Esetleg Air Central Europe (ACE - hehehe)....
7
Géza bá
2012. február 3. 13:22
Utalva a regnáló hatalomra, legyen Flydesz vagy éppen OrangeSky.
:)
8
sára
2012. február 3. 13:23
Liszt Ferenc reptéren stilszerűen lehetne egy AIR-KEL légitársaság...
9
tenegri
2012. február 3. 13:27
HungAir - fapados társaság, a nemzeti hovatartozás mellett arra is utal, hogy az utas nem kap enni
Airdély - a nemzeti érzelműeket és a határon túli utazóközönséget megcélozva
10
Lalika
2012. február 3. 13:35
11
Göcike
2012. február 3. 14:11
Mindenesetre az új név ne hasonlitson se a FIDESZ-re se ORBÁNRA,
Persze a magyaros SCHMITT-re se! Tegnap még volt igéret és MALÉV ma reggel 6 órára semmi. A munkanélküli pilótákra és egyéb személyzetről ne is beszéljünk. Ez a Kormány igért több munkahelyet nem tudtam de szerintem más se, hogy igy kell ezt csinálni.Ehhez jó sok vitaminra (Naracsra) van szükség. Majd a szerncsétlen rokkantnyugdijasok vissza"terelhetők" lehetnek ebbe a munkakörörökbe, mert itt nem kell már csinálni semmit, tehát új névre sincs szükség! SZÉGYEN!
12
Göcike
2012. február 3. 14:13
Az okos miniszerelnök majd megoldja és Ő lesz az új magyar légitársaság keresztapja?!
14
szegedigy74
2012. február 3. 14:13
REPÜLJ ORBÁÁÁÁN MERT A TÖBBSÉGED MÁR KEVÉS ÉS A RENDVÉDELEM REPÍT HAZA
16
dromi
2012. február 3. 14:18
PanchAir Ennél találóbbat nehezen lehetne kitalálni.
17
Kincse Sz. Örs
2012. február 3. 14:22
Míg a fórum nem moderált, jelzem, hogy az aggresszív felszólításokat kérjük mellőzni...
18
gyula543210
2012. február 3. 14:24
HUNAIR, vagy HUN-AIR
Ez belföldön és külföndön is teljesen egyértelmű, komolyan vehető (kiejthető és negatív értelmű szavakkal nem összekeverhető) elnevezés lenne.
19
Krisztiiiii
2012. február 3. 14:27
@dromi Vagy akkor már Lose-Air, csak hogy a külföldiek is értsék.
20
Angry Bird
2012. február 3. 14:28
21
vigattti
2012. február 3. 14:28
Még egyértelműbbek lehetnének az alábbiak.
Airbán, ViktAir, FidAir, SchimittpAir, KövAir, Esetleg lehet még DörnAir, vagy KósAir.
22
I.G.
2012. február 3. 14:30
23
nyugger
2012. február 3. 14:30
Szerintem legyen Felleg(i) a légitársaság neve.
24
Nước mắm ngon quá!
2012. február 3. 14:36
@Lalika:
Rendben legyen egy magyar légitársaság, nem kell, hogy nyereséges legyen, csak ne az államnak kelljen pénzt tolni bele, ha folyton csődközelben van. Az nem felelős gazdálkodás, hogy minden év végén az államtól kunyerálják ki a túléléshez szükséges pénzt, akár Malév, akár BKV, akár MÁV. Ez ugyanolyan, mint azok az amerikai autógyárak és bankok, amelyek éveken át felelőtlen termékpolitikát folytattak és amikor szorul a hurok "bailout"-ért kilicselnek az államnál.
26
hajdusz1
2012. február 3. 15:01
ha a kérdést szó szerint kezeljük, akkor a válaszom: legyen a neve MALÉV. miért kell mindent átnevezni? még az országunk nevét is megváltoztatjuk?? igaz, ha az alkotmányt (még a nevét is) ilyen rugalmasan kezeljük, az ember ne lepődjön meg semmin.
ha a kérdés mögé nézünk, nem szeretném, hogy orbán megmentőnek tűnjön, mert nem az. akkor lett volna az, ha egy MEGALAPOZOTT (ez a szó hiányzik a kormány eszköztárából), konzekvens programmal működőtette volna továbbra is a 'magyar nemzeti légitársaságot'
27
Lalika
2012. február 3. 15:08
@Nước mắm ngon quá!: ezzel teljesen egyetértünk. de azt azért tudni kell, hogy a "nemzeti" légitársaság elvileg csak egy kategória, méghozzá már eléggé elavult, szal lehet az magáncég is. mostanában, a légipiac liberalizációja után, már alig néhány privilégiummal jár a "nemzeti" jelző - ha jár még egyáltalán valamivel. szal nemzeti, de magán. a malév név elvileg még az államot illeti, eladhatja valakinek, az meg hadd dolgozzon jól... csináljanak Váradiék még egy jó céget - ők értenek is hozzá.
28
csulla
2012. február 3. 15:42
29
herrhun
2012. február 3. 16:12
A nev legyen HUNIA/HUNGARIAN AIRLINES
vagy PANNA / PANONIA NEMZETI AEROFORGALMI RT
vagy PANONIA / PANONIA AIR
vagy MAGYAR/ MAGYAR AIR
vagy HUNOR/ HUNGARIA ORSZAGOS REPULOGEP FLOTTA
vagy MAGOR/ MAGYAR ORSZAGOS REPULOGEP FLOTTA
30
Medhved
2012. február 3. 16:12
31
gyugyuka
2012. február 3. 21:22
1: vigattti ! Te hülyébb vagy, mint ide Vlagyivosztok. 2: az új cég nevét sem mi fogjuk megmondani. 3:ötletelni lehet, legyen EG-AIR.
32
Ed'igen
2012. február 3. 21:35
33
siposdr
2012. február 3. 21:45
Én egyszer utaztam az ukrán Umair légitársasággal.
umair.com.ua/
E cégnév egyik lehetséges kiejtése: umer, ami oroszul ugyebár azt jelenti, h. meghalt. Egyébként a névtől eltekintve is kisérteties volt az utazás: egy olyan géppel repültünk, amelyet más országban a reptér közelébe se engedtek volna...
34
koyak
2012. február 4. 07:59
Szerintem a leendő Magyar Nemzeti Légitársaság neve legyen:
A-I-R-O-R. Az air, gondolom mindenkinek ismerős, az or pedig Népünk Hős Vezetője után nyilvánvaló.
Ui: /nem/ kis áthallással "error"...
Ui2: de azért nem lennék +lepve, ha kiderül: a MALÉV nem véletlenül lett bedöntve. :-P
Tisztelettel: drás
35
koyak
2012. február 4. 08:36
FingAir. a finger angolul ujjakat jelent. Viszont mivel egy tolvajnak finom ujjai kell, hogy legyenek ez akár zsebtolvajt is jelenthet.
Ui:Na most akkor rakja össze magának mindenki.
Ui2:Van ugyan egy másik értelmezés is, de huncut aki rosszra gondol.
36
Molnár Cecília
2012. február 4. 09:50
37
arafuraferi
2012. február 4. 11:08
KaFapad (mottó: a legjobb fapados légitársaság)
KarriAir - (mottó: nálunk érdemes dolgozni)
Tesconcord - (mottó: megfizethető szuperszónikus repülés)
CsóringAir - (mottó: mi nem megyünk csődbe)
MÁV (Magyarország Általrepüli a Világot)
BKV (Boing Közlekedtető Vállalat)
38
kaktusz
2012. február 4. 13:58
AIRBUDAPEST
rövidítve AIRBUD
39
Ben10
2012. február 4. 15:09
MALÉT-Magyar Légi Társaság
40
Sziget50
2012. február 4. 19:37
MAIR ADLER ( Magyar Légi Sas )
41
Szilveszter
2012. február 4. 20:55
42
arafuraferi
2012. február 4. 21:25
43
Huliganthropus
2012. február 4. 21:46
Miért kellene idegen szavakkal operálni akkor, mikor ez magyar?
Ha légi szállítmányozási társaság, akkor az legyen a neve.
Magyar Légitársaság
Nem szégyen, ha magyar céget magyar nyelven neveznek, ugye?
Ahogyan az országot ma a közösség tulajdonából kivonták, s csak nevében utal a magyarság közhatalmára, e repülőgép üzemeltető sem lesz magyar, legfeljebb a magyarok pénzén repültet majd saját hasznára, mint eddig is. Jó vásár volt visszavenni az oroszoktól, de inkább a nemzetközi pénzhatalom, a világ irányítói büntették ezzel a csőddel a kormányt. A magyar embereknek azonban fontos, hogy legyen Malév, vagy valami más nevű légi cég. Ez hagyomány, tisztelgés a régiek előtt. S ha igazán magyar, lehetne akár Turul, vagy Kerecsen névvel is illetni, utalva ősi eredetre, vérvonalra, sólyomreptető hagyományra. Ám ehhez bátorság is kellene, ami a névadó politikusokból igencsak hiányzik manapság. Ezek a nevek a listáról eleve kizárattak. Túl magyar...
De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet.
44
Nước mắm ngon quá!
2012. február 4. 22:17
@Huliganthropus:
"De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet."
---
Hát persze, muszáj minden témánál a zsidókra asszociálni, mit is tennénk, ha nem lenne kéznél a zsidó, aki ellen lehet izgatni! Talán még gondolkodnánk is? Fúj, inkább csak mutogassunk másokra, az egyszerűbb!
45
Bonoka
2012. február 4. 22:49
46
tototo
2012. február 4. 23:37
47
zsoszta
2012. február 5. 09:54
Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társaság
Ja, hogy ez csak óriásgépre fér ki?
Merjünk nagyok lenni :O)))
48
scasc
2012. február 5. 09:57
SAIR.
Az -air nyilvánvaló. Az S-re meg lehet asszociálni: speedy, sebes, de lehet sloppy, selejt is.
A a kerozin hajtja a gépeket, a [ser] meg a pilótákat...
49
zsoszta
2012. február 5. 10:06
@zsoszta:
Ja, és a külföldiekkel nem kell foglalkozni, ha a Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társasággal akarnak repülni, akkor tanuljanak meg magyarul, toll a fülükbe! :O)))
50
zsoszta
2012. február 5. 10:15
Lehetne BÓVLIAIR, utalva a gazdasági helyzetre.
Lehetne LOPAIR, ezzel a mindenkori kormányok kedvenc pénzlehúzóhelyére utalnánk.
Aztán lehetne LOSTAIR, utalva a külföldön hagyott több ezer magyar utasra.
51
Kecsi
2012. február 5. 16:32
Javaslom legyen Sallair! Oszt jó napot!
52
mimi
2012. február 5. 18:10
53
huti03
2013. július 11. 11:30
AIR BUDAPEST
AIRWAY BUDAPEST
HUNGARIAN AIRLINES
HUNGARIAN AIRWAY
Azért ez is tetszik:
VIKTAIR