-
ganajtúrós bukta: @Sándorné Szatmári: Itt tudsz blogot indítani: blog.hu Azt hiszem ha jól megy fizetnek is ...2024. 11. 04, 11:35 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Neked csak az kell, hogy ideöntsd a mantráidat. Idézel egy mondatot, a...2024. 11. 02, 21:51 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
Sándorné Szatmári: Kiegészítés: Nem értettem félre amit írtál, csak a "valamilyen szinten konstruktív" beszél...2024. 11. 02, 21:48 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 280 Ezt írod.. "amikor mi "vitázunk" (=beszélgetünk) az legalább vezet ...2024. 11. 02, 21:43 Hat tévhit a magyar nyelvről
-
ganajtúrós bukta: Mondjuk az ilyen vitákat én sem értettem.. Még amikor mi "vitázunk" (=beszélgetünk) az leg...2024. 10. 31, 16:26 Hat tévhit a magyar nyelvről
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az „akadálymentesítés” szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban.
Az egész életen át tartó tanulás ma már nem csak divatos szlogen, hanem szinte alapkövetelmény mind a személyes fejlődés mind a munkaerő-piaci siker érdekében. Az értelmi fogyatékos emberek számára azonban ez a lehetőség ma elérhetetlen. A most záruló nemzetközi projekt a helyzet javítását célozza – tananyagok kidolgozásával, képzésekkel.
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek legtöbbször igen korán kerülnek ki az oktatásból, a továbbtanulás lehetősége elzáródik előttük, pedig talán mindenki másnál nagyobb szükségük lenne képességeik folyamatos fejlesztésére. A ma már elterjedt cél, az egész életen át tartó tanulás lehetősége elérhetetlen számukra – a megfelelő segítség, a hozzáférhető tananyagok hiánya és a társadalmi diszkrimináció miatt is. Így egyáltalán nem kapnak lehetőséget meglévő képességeik, készségeik fejlesztésére, ami hozzájárulhatna ahhoz, hogy sikerrel vegyenek részt a munkaerőpiacon, a társadalom egyenjogú tagjaiként éljenek.
Út a felnőttoktatásba
A PATHWAYS II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára elnevezésű nemzetközi projekt célja a tarthatatlan helyzet javítása. A projekt első részében az Inclusion Europe nemzetközi szervezet érintettekkel együtt dolgozva fejlesztette ki könnyen érthető anyagait. A most záruló második rész fő célja ösztönözni az értelmi fogyatékos emberek egész életen át tartó tanulásban való aktív részvételét – a könnyen érthető anyagok terjesztésével, a szakemberek képzésével, a különböző szakterületek együttműködésének kezdeményezésével.
Az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) 2011 óta vesz részt a projektben. Az ÉFOÉSZ a nyolc másik résztvevő ország mellett helyi viszonyokra alkalmazta az elkészült kiadványokat, képzéseket és egy zárókonferenciát is tartott. Bercse László, az ÉFOÉSZ munkatársa érintett önérvényesítőként kapcsolódott be a projektbe. Nem csak mint résztvevő, de mint tréner is fontos szerepe volt, maga is tartott képzést a könnyen érthető kommunikációról. László maga is átélte a nehézségeket, amiket a könnyen érthető tananyagok hiánya okozott a felnőttoktatásban. „Házvezetőképzésre jártam, ahol ugyanabból a könyvből tanultunk, mint mindenki, aki elvégzi ezt a felnőttképzést – ezt én elég bonyolultnak találtam. Ebből kellett vizsgáznunk is. A tanár minden alkalommal felírta a táblára a fejezet lényegét” – meséli.
Dr. Danó Réka, a projekt koordinátora hozzáteszi, ez is a rendszer rossz működését mutatja: a pedagógus nem kapott sem képzést a könnyen érthető kommunikációra vonatkozóan, sem ilyen szemlélettel készült tananyagot. A projekt másik koordinátora, Olach Csilla ennek kapcsán kiemelte: fontos cél, hogy a könnyen érthető módszer minél szélesebb körben elterjedjen, intézményi szinten is használják a szakemberek. Az ÉFOÉSZ évek óta végez ilyen jellegű ismeretterjesztő munkát, és a kezdetektől folyamatosan alakítják is a könnyen érthető kommunikációt a magyar nyelv sajátosságaihoz.
Könnyen érthetően
Az értelmi fogyatékos emberek mindennapi boldogulása szempontjából a kommunikációnak kulcsszerepe van. „Az akadálymentesítés szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban” – hangsúlyozta Olach Csilla.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nemzetközi alapelvek, helyi viszonyok
A PATHWAYS II projektben valamennyi résztvevő az adott országra, az adott nyelvre alkalmazta az elkészült, infókommunikációs szempontból akadálymentes kiadványokat. Így már magyarul is elérhető a könnyen érthető kommunikáció európai alapelveiről szóló kiskönyv, az egész életen át tartó tanulás oktatóinak képzéséhez szükséges iránymutató, valamint egy Ne írjon nekünk nélkülünk! című füzet, amely iránymutatást nyújt a szakembereknek, hogyan vonjanak be értelmi fogyatékossággal élő embereket könnyen érthető szövegek készítésébe. Egy interaktív, a gyakorlatban jól használható online felület is készült, amelynek segítségével az adott szöveg könnyen érthetőségét ellenőrizhetik az érintettekkel dolgozó szakemberek.
A projekt gyakorlati haszna máris érzékelhető. Dr. Danó Réka beszámol az első jó gyakorlatról: jelenleg éppen egy speciális iskolával dolgoznak együtt, könnyen érthető szövés-tankönyv készül.