-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az „akadálymentesítés” szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban.
Az egész életen át tartó tanulás ma már nem csak divatos szlogen, hanem szinte alapkövetelmény mind a személyes fejlődés mind a munkaerő-piaci siker érdekében. Az értelmi fogyatékos emberek számára azonban ez a lehetőség ma elérhetetlen. A most záruló nemzetközi projekt a helyzet javítását célozza – tananyagok kidolgozásával, képzésekkel.
Az értelmi fogyatékossággal élő emberek legtöbbször igen korán kerülnek ki az oktatásból, a továbbtanulás lehetősége elzáródik előttük, pedig talán mindenki másnál nagyobb szükségük lenne képességeik folyamatos fejlesztésére. A ma már elterjedt cél, az egész életen át tartó tanulás lehetősége elérhetetlen számukra – a megfelelő segítség, a hozzáférhető tananyagok hiánya és a társadalmi diszkrimináció miatt is. Így egyáltalán nem kapnak lehetőséget meglévő képességeik, készségeik fejlesztésére, ami hozzájárulhatna ahhoz, hogy sikerrel vegyenek részt a munkaerőpiacon, a társadalom egyenjogú tagjaiként éljenek.
Út a felnőttoktatásba
A PATHWAYS II – Az egész életen át tartó tanulás lehetőségei értelmi fogyatékossággal élő felnőttek számára elnevezésű nemzetközi projekt célja a tarthatatlan helyzet javítása. A projekt első részében az Inclusion Europe nemzetközi szervezet érintettekkel együtt dolgozva fejlesztette ki könnyen érthető anyagait. A most záruló második rész fő célja ösztönözni az értelmi fogyatékos emberek egész életen át tartó tanulásban való aktív részvételét – a könnyen érthető anyagok terjesztésével, a szakemberek képzésével, a különböző szakterületek együttműködésének kezdeményezésével.
Az Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége (ÉFOÉSZ) 2011 óta vesz részt a projektben. Az ÉFOÉSZ a nyolc másik résztvevő ország mellett helyi viszonyokra alkalmazta az elkészült kiadványokat, képzéseket és egy zárókonferenciát is tartott. Bercse László, az ÉFOÉSZ munkatársa érintett önérvényesítőként kapcsolódott be a projektbe. Nem csak mint résztvevő, de mint tréner is fontos szerepe volt, maga is tartott képzést a könnyen érthető kommunikációról. László maga is átélte a nehézségeket, amiket a könnyen érthető tananyagok hiánya okozott a felnőttoktatásban. „Házvezetőképzésre jártam, ahol ugyanabból a könyvből tanultunk, mint mindenki, aki elvégzi ezt a felnőttképzést – ezt én elég bonyolultnak találtam. Ebből kellett vizsgáznunk is. A tanár minden alkalommal felírta a táblára a fejezet lényegét” – meséli.
Dr. Danó Réka, a projekt koordinátora hozzáteszi, ez is a rendszer rossz működését mutatja: a pedagógus nem kapott sem képzést a könnyen érthető kommunikációra vonatkozóan, sem ilyen szemlélettel készült tananyagot. A projekt másik koordinátora, Olach Csilla ennek kapcsán kiemelte: fontos cél, hogy a könnyen érthető módszer minél szélesebb körben elterjedjen, intézményi szinten is használják a szakemberek. Az ÉFOÉSZ évek óta végez ilyen jellegű ismeretterjesztő munkát, és a kezdetektől folyamatosan alakítják is a könnyen érthető kommunikációt a magyar nyelv sajátosságaihoz.
Könnyen érthetően
Az értelmi fogyatékos emberek mindennapi boldogulása szempontjából a kommunikációnak kulcsszerepe van. „Az akadálymentesítés szó hallatán a legtöbb embernek az jut eszébe: építsünk rámpákat, használjunk alacsony padlós járműveket, alkalmazzunk jeltolmácsot. Akadálymentesítésre azonban az értelmi fogyatékos embereknek is szükségük van: arra, hogy számukra érthető formában kapjanak meg minden információt. Ahhoz, hogy akadályok nélkül vehessenek részt a társadalom életében, könnyen érthető kommunikációra van szükség – mind írásban, mind szóban” – hangsúlyozta Olach Csilla.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Nemzetközi alapelvek, helyi viszonyok
A PATHWAYS II projektben valamennyi résztvevő az adott országra, az adott nyelvre alkalmazta az elkészült, infókommunikációs szempontból akadálymentes kiadványokat. Így már magyarul is elérhető a könnyen érthető kommunikáció európai alapelveiről szóló kiskönyv, az egész életen át tartó tanulás oktatóinak képzéséhez szükséges iránymutató, valamint egy Ne írjon nekünk nélkülünk! című füzet, amely iránymutatást nyújt a szakembereknek, hogyan vonjanak be értelmi fogyatékossággal élő embereket könnyen érthető szövegek készítésébe. Egy interaktív, a gyakorlatban jól használható online felület is készült, amelynek segítségével az adott szöveg könnyen érthetőségét ellenőrizhetik az érintettekkel dolgozó szakemberek.
A projekt gyakorlati haszna máris érzékelhető. Dr. Danó Réka beszámol az első jó gyakorlatról: jelenleg éppen egy speciális iskolával dolgoznak együtt, könnyen érthető szövés-tankönyv készül.