-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A tervek szerint 2010-re, a muszlim háddzs (szent zarándoklat) időpontjára készülhet el Szaúd-Arábia második, szuperfejlett metróhálózata Mekkában.
A mintegy 1,7 milliós lakosú Mekka az iszlám világ legfőbb zarándokhelye. Évente kétmillió hívő látogat el oda, hogy eleget tegyen a szent zarándoklat, a háddzs előírásainak. A város közlekedése azonban nem 21. századi léptékű. Éppen ezért döntött úgy Szaúd-Arábia, hogy metrót épít bele.
Mekka ugyanis semmiféle közlekedési infrastruktúrával sem rendelkezik (az utakat kivéve), sőt, valódi reptere sincs (a Mekkai Keleti Repülőtéren nincs civil utasforgalom). A messziről érkezők és a turisták így Dzseddába, a várostól 70 km-re található településre utaznak, amelynek saját légi- és hajókikötője is van. Városi tömegközlekedésről Mekkában pedig végképp nem lehet beszélni.
A szaúdi kormányzat így úgy döntött, hogy véget vet az áldatlan állapotoknak, és az országban másodszor metróépítésbe fog (az ország első metrója Dubajban fog járni, 2009 szeptemberétől). Méghozzá nem is kicsibe: a tervek szerint az állomásokat a háddzs helyszíneihez igazítva 5 metróvonal gondoskodik majd az utasok szállításáról.
A metróépítés nemzetközi cégek bevonásával zajlik – a déli, 20 km hosszú vonalat pl. egy kínai vállalat, a China Railway Construction Corp. építi meg.
A földalatti közlekedés jelentősen tehermentesíti majd Mekkát, amelyet a háddzs két hete alatt minden évben a város teljes lakosságát meghaladó zarándok lep el
![Muzulmán zarándokok tízezrei gyülekeznek a Kába-szentély körül, a mekkai Nagy Mecsetben 2006. január 2-án.](/media/muzulman-zarandokok-tizezrei-gyulekeznek-a-kaba-szentely-korul-a-mekkai-nagy-mecsetben-2006.jpg)
(Forrás: MTI/EPA/Ali Hajder)
A szerelvények a tervek szerint 72 ezer utast szállítanak majd óránként. Minden metrószerelvény vezető nélküli lesz, amelyet egy központi vezérlőállomásról irányítanak, de lesz rajta emberi személyzet. A metróállomásokat emellett videokamerás megfigyelőrendszerrel is felszerelik, az utasok kényelméről pedig egy automata információs rendszer is gondoskodik majd.
Az építkezés már elkezdődött – a Le Figaro beszámolója szerint máris kezdetét vette az építkezési területek kijelölése.