nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Föld alatti zarándoklat
Metróval a Kába-kőhöz

A tervek szerint 2010-re, a muszlim háddzs (szent zarándoklat) időpontjára készülhet el Szaúd-Arábia második, szuperfejlett metróhálózata Mekkában.

nyest.hu | 2009. június 25.
|  

A mintegy 1,7 milliós lakosú Mekka az iszlám világ legfőbb zarándokhelye. Évente kétmillió hívő látogat el oda, hogy eleget tegyen a szent zarándoklat, a háddzs előírásainak. A város közlekedése azonban nem 21. századi léptékű. Éppen ezért döntött úgy Szaúd-Arábia, hogy metrót épít bele.

Mekka ugyanis semmiféle közlekedési infrastruktúrával sem rendelkezik (az utakat kivéve), sőt, valódi reptere sincs (a Mekkai Keleti Repülőtéren nincs civil utasforgalom). A messziről érkezők és a turisták így Dzseddába, a várostól 70 km-re található településre utaznak, amelynek saját légi- és hajókikötője is van. Városi tömegközlekedésről Mekkában pedig végképp nem lehet beszélni.

A szaúdi kormányzat így úgy döntött, hogy véget vet az áldatlan állapotoknak, és az országban másodszor metróépítésbe fog (az ország első metrója Dubajban fog járni, 2009 szeptemberétől). Méghozzá nem is kicsibe: a tervek szerint az állomásokat a háddzs helyszíneihez igazítva 5 metróvonal gondoskodik majd az utasok szállításáról.

A metróépítés nemzetközi cégek bevonásával zajlik – a déli, 20 km hosszú vonalat pl. egy kínai vállalat, a China Railway Construction Corp. építi meg.

A földalatti közlekedés jelentősen tehermentesíti majd Mekkát, amelyet a háddzs két hete alatt minden évben a város teljes lakosságát meghaladó zarándok lep el

Muzulmán zarándokok tízezrei gyülekeznek a Kába-szentély körül, a mekkai Nagy Mecsetben 2006. január 2-án.
Muzulmán zarándokok tízezrei gyülekeznek a Kába-szentély körül, a mekkai Nagy Mecsetben 2006. január 2-án.
(Forrás: MTI/EPA/Ali Hajder)

 

A szerelvények a tervek szerint 72 ezer utast szállítanak majd óránként. Minden metrószerelvény vezető nélküli lesz, amelyet egy központi vezérlőállomásról irányítanak, de lesz rajta emberi személyzet. A metróállomásokat emellett videokamerás megfigyelőrendszerrel is felszerelik, az utasok kényelméről pedig egy automata információs rendszer is gondoskodik majd.

Az építkezés már elkezdődött – a Le Figaro beszámolója szerint máris kezdetét vette az építkezési területek kijelölése.

Információ
X