-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A csecsemők nagyon korán és meglepő gyorsasággal képesek megtanulni egy nyelv grammatikai szabályait – állapították meg a lipcsei Max Planck Intézet kutatói.
Angela Friederici és munkatársai négy hónapos német babáknak játszottak le olasz mondatokat. EEG-vel (elektroenkefalográffal) végzett mérések szerint a kicsik agya kevesebb mint negyedóra alatt elraktározza a nyelvi elemek között fennálló szintaktikai kapcsolatokat és képes reagálni az így megtanult mintáktól való eltérésekre.
A nyelvészeket és a szülőket újra és újra ámulatba ejti a sebesség, amellyel a gyerekek képesek elsajátítani egy nyelvet, megtanulni új szavakat és felismerni a nyelvtan szabályait. Már a nagyon kicsik felismerik a szomszédos szótagok közötti kapcsolatokat, ha többször találkoznak velük. A nyelvtani szabályok viszont gyakran a mondatban egymástól távol eső elemekre vonatkoznak.
A nyelvészek korábban úgy vélték, hogy a tizennyolcadik hónap környékére fejlődnek ki a gyerekek ilyen irányú képességei.
A helytelen és helyes mondatok hallatán a kicsik kezdetben nagyon hasonló EEG-görbét produkáltak, egy negyedórás tanulási fázist követően azonban erősen különböző agyi aktivitást mutattak.
„Ebben a korban természetesen még nem képesek felfogni a tartalmi hibákat” – hangsúlyozta Friederici. Viszont jóval a szemantikai elvek felismerése előtt képesek a babák a nyelvtani szabályszerűségek felállítására. Az agy a hallott mondatokból automatikusan kiszűri a szintaktikai kapcsolatokat, és rövid időn belül képessé válik arra, hogy felismerje az eltéréseket.