-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 18 Kiegészítés:" Szerintem pontos magyarázatot kaphatunk a "szer" szó ...2024. 10. 06, 14:20 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: Ezt a Wikipédia oldalt hu.wikipedia.org/wiki/Eraviszkuszok úgy vélem érdemes megtekinteni....2024. 10. 04, 08:19 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A csecsemők nagyon korán és meglepő gyorsasággal képesek megtanulni egy nyelv grammatikai szabályait – állapították meg a lipcsei Max Planck Intézet kutatói.
Angela Friederici és munkatársai négy hónapos német babáknak játszottak le olasz mondatokat. EEG-vel (elektroenkefalográffal) végzett mérések szerint a kicsik agya kevesebb mint negyedóra alatt elraktározza a nyelvi elemek között fennálló szintaktikai kapcsolatokat és képes reagálni az így megtanult mintáktól való eltérésekre.
A nyelvészeket és a szülőket újra és újra ámulatba ejti a sebesség, amellyel a gyerekek képesek elsajátítani egy nyelvet, megtanulni új szavakat és felismerni a nyelvtan szabályait. Már a nagyon kicsik felismerik a szomszédos szótagok közötti kapcsolatokat, ha többször találkoznak velük. A nyelvtani szabályok viszont gyakran a mondatban egymástól távol eső elemekre vonatkoznak.
A nyelvészek korábban úgy vélték, hogy a tizennyolcadik hónap környékére fejlődnek ki a gyerekek ilyen irányú képességei.
A helytelen és helyes mondatok hallatán a kicsik kezdetben nagyon hasonló EEG-görbét produkáltak, egy negyedórás tanulási fázist követően azonban erősen különböző agyi aktivitást mutattak.
„Ebben a korban természetesen még nem képesek felfogni a tartalmi hibákat” – hangsúlyozta Friederici. Viszont jóval a szemantikai elvek felismerése előtt képesek a babák a nyelvtani szabályszerűségek felállítására. Az agy a hallott mondatokból automatikusan kiszűri a szintaktikai kapcsolatokat, és rövid időn belül képessé válik arra, hogy felismerje az eltéréseket.