-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: (Hátha ennyi idő után még elolvasod..) -29-ben ezt írtad: ".... mi a pontos kü...2024. 11. 23, 12:47 A nyitás tárgya
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kétségtelen, hogy majd ha tudunk valamit a jelenleg ismertnél korábbi ...2024. 11. 22, 14:33 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 14 "..az állítólagos "ősnyelvről" azért könnyű bármit (és annak az ellenkezőjét...2024. 11. 22, 14:17 Szótekerészeti agybukfenc
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Kérlek, fejezd be a hülyeséget. Egyszer-kétszer talán vicces, de most ...2024. 11. 13, 12:05 Szótekerészeti agybukfenc
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 12 kiegészítés: -A mai angolban a "kulcs" szó időben csak oda helyezhe...2024. 11. 13, 11:33 Szótekerészeti agybukfenc
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Szürreális szörnyeket vagy inkább átlagembereket szeretne saját képregényében látni? Mindkettő lehetséges! Az ingyenes online képregénykészítő programok a magyar ékezetekkel viszont jóval kevésbé boldogulnak, a kisragadozókról nem is beszélve... Nyest vagy nem nyest?
Számos olyan internetes weboldal létezik, aminek a segítségével bárki egyszerűen és rajztudás nélkül készíthet rövid képregénycsíkokat... legalábbis a reklámszöveg szerint. A képregényekben előforduló leggyakoribb elemeket: szövegbuborékokat, háttereket, szereplőket mind előre megrajzolták a programok készítői. Ezekből a meglévő sablonokból néhány egérkattintással bármilyen történet összerakható, csak a figurákat kell elhelyezni a háttér előtt és a buborékokba kell beírni az általunk kitalált szöveget.Tényleg jók ezek a szolgáltatások valamire? Lehet velük időt spórolni? Mennyire lesz ciki a végeredmény? Kipróbáltunk négy népszerű weboldalt!
(Forrás: Wikimedia Commons / pop culture geek / CC BY 2.0)
Az összehasonlítási alap
Első lépésben készítettünk egy képsort hagyományos módszerrel, hogy legyen mihez viszonyítanunk. Mivel a nyesthumor szinte ismeretlen, úgy döntöttünk, egy klasszikus nyuszikás viccet adaptálunk nyestre. Fogtuk a tablet PC-nket, melyre installáltuk az Inkscape-et – ez egy ingyenes, szabadon hozzáférhető vektorgrafikus program –, és nekiláttunk szabad kézzel.
Ilyen lett a vázlat:
Majd kihúztuk a kontúrokat:
Végül pedig kiszíneztük az egészet:
Az egész procedúra körülbelül másfél órába telt, de ehhez hozzá kell venni, hogy korábbról ismertük a programot és szoktunk rajzolni, ha sajnos nem is túl gyakran. Most lássuk, mire jutunk, ha megpróbáljuk ezt a képsort reprodukálni a különböző webes képregénykészítőkkel!
Műveink elkészítéséhez csak egeret használtunk, hiszen nem minden háztartásban akad tablet. Részben azért is választottunk nyestet főhősnek, mert névadó állatunk meglehetősen ritkán szerepel képregényekben, így az előregyártott sablonkarakterek között valószínűleg pont ilyet nem fogunk találni. De épp ezáltal fog kiderülni, mennyire szorítják a különböző programok korlátok közé a használóik elképzeléseit.
A Pixton, a Chogger, a Bitstrips és a Stripgenerator mind egytől egyik angol nyelvű weboldalak, de a kezelésük elsajátításához nem sok nyelvtudásra van szükség. Sajnos viszont – mint azt látni fogjuk – a szóbuborékokba nem feltétlenül lehet magyar ékezetes szöveget beírni...
Pixton – teljesen elmedvétlenedve
A Pixtonnal 38 perc alatt a következőre jutottunk:
Nyest nem volt, de találtunk egy kicsit nyesthez hasonlító kutyát. A medve viszont teljesen hiányzott a választékból, helyette kínunkban beillesztettünk egy ijesztő dínót. A testhelyzetek közül sem leltünk az asztalra csapáshoz megfelelőt, habár az amúgy is teljesen megoldhatatlan feladat lett volna a programnak, hogy az állat egyik végtagja az asztal előtt, míg törzse az asztal mögött legyen.
Sajnos a Pixton ingyenes változatában csak néhány betűtípus választható, és azok közül sincsenek mindhez magyar ékezetek. De nem ez volt a legidegesítőbb, hanem az, hogy a figurák átméretezése néha egyszerűen nem akart működni. A harmincnyolc percből körülbelül tízet azzal töltöttünk, hogy a harmadik képkocka alján látható nyest-kutyát megpróbáljuk kicsit nagyobbá varázsolni. Nem sikerült.
Chogger – a szerzői jogsértő?
A Chogger egészen más megoldással él, mint a Pixton: nem előre gyártott figurákat rakosgathatunk a képkockákba, hanem a Google képkeresőjéből válogathatunk képeket, feltölthetjük saját alkotásainkat, illetve magunk rajzolhatunk. Egérrel mi inkább meg sem mertünk próbálkozni a rajzolással, néhány téglalapból összeraktuk a pultot és az üvegeket, a többi képet a Google-ből szedtük össze. Azaz szedtük volna össze, ha néhány kép után a program meg nem makacsolta volna magát: az utolsó képkockán azért ismétlődik a nyest és a medve, mert újabb nyesteket és medvéket egyszerűen nem tudtunk felvinni a rendszerbe.
A Google bármilyen internetes képet megtalál, akármilyenek a felhasználási feltételei. Míg a Google saját kezelőfelülete figyelmeztet arra, hogy a képek jogvédettek lehetnek, a Choggeren erre semmi sem utal, ami hiba.
Mindenesetre igen rövid idő, 23 perc alatt összeraktuk kis képsorunkat, de meglehetősen esetlenre sikeredett. Sajnos az interneten fellelhető képek rendszerint nincsenek körbevágva: a fő alak általában valamilyen környezetben jelenik meg, nem pedig semleges háttér előtt vagy háttér nélkül. Így a kívánt kocsma helyett állathőseink a természetben találkoztak egymással...
Bitstrips – belépés csak embereknek!
A Bitstrips segítségével 28 perc alatt készítettük el művünket. Ebben a programban egyáltalán nincsenek állatok, összesen két kutyát találtunk, de ezeknek sem lehetett változtatni a testtartását. Kénytelen-kelletlen embereket választottunk.
Arra nem sikerült rávennünk a programot, hogy a négy képkockát egy sorban rendezze el, hiába szabtuk a kockákat szűkre. Valahogy biztosan meg lehet oldani a problémát, de a rengeteg beállítási lehetőség között pont idevágót nem találtunk.
Meglepő módon a Bitstripsben a háttérképek között van kocsma is. Ennek talán az lehet a magyarázata, hogy az oldal kimondottan azokat az embereket célozza, akik a baráti körükben megesett vicces történeteket szeretnék képregényesíteni. Erre épül a csalogató reklámszöveg, és az előregyártott sablonok szintén ebbe a tematikába illeszkednek.
A magyar ékezetekkel sajnos a Bitstrips is hadilábon áll, teljes magyar karakterkészletet egyik betűtípusa sem tartalmaz. Á vagy é betűk még csak-csak vannak, de ű például nincsen. Ha ezen a hiányosságon túl tudjuk tenni magunkat, a végeredmény talán itt a legstílusosabb: a figurák jellegzetesek, a hátterek szépek és részletesek, ráadásul minden illeszkedik egymáshoz. Az elkészült képsornak nem sok köze van az eredeti állatos-vicc koncepciónkhoz, de mindenképpen tetszetős.
Stripgenerator – a Martens-bakancsos
A Stripgenerator talán a legismertebb képregénykészítő – azonnal felismerhető figurái több magyar webes képregényben is feltünedeznek. 23 perc alatt raktuk össze képsorunkat:
A weblap leginkább az alteros-dark-gót fiatalok ízlését szolgálja ki, ez a színvilágon is meglátszik: a groteszk fekete-fehér figurák mellett csak néhány piros és kék tárgy választható. A külön megvásárolható extrák sokszínűbbek, de mi most csak az ingyen elérhető funkciókat teszteltük.
A Stripgenerator jól el van látva szörnyekkel és rémségekkel, de az állatválasztéka jóval kisebb – nyestről ne is álmodjunk, viszont van igazi viccbéli nyuszika! A Stripgenerator ráadásul a magyar ékezeteket is jól ismeri.
Néhány híres figura szintén felbukkan; mi nem tudtunk ellenállni a kísértésnek, és a medve helyére Rozsomákot, az X-Men szuperhőscsapat oszlopos tagját illesztettük be.
Mesterművek?
Mint a fentebbi példákból látható, körülbelül fél óra alatt lehet élvezhető képregényt készíteni, habár bármelyik szolgáltatás mellett döntünk, mindenképpen kompromisszumokra kényszerülünk.
A Bitstripsszel készített képsor a legtetszetősebb, de ez a program nem tudja hibátlanul kezelni a magyar ékezeteket. A Stripgenerator ilyen tekintetben jól áll, de ebben a programban meg a figurák testhelyzetén nem lehet változtatni. A Pixton kicsit jellegtelen, és annyira nem is kényelmes, mint társai. Leggyengébb a Chogger, habár ha már van meglévő képanyagunk, ezzel gyorsan képregényt faraghatunk belőle.
Mindegyik szolgáltatás kezelőfelülete viszonylag egyértelmű, ez abból is látszik, hogy még a legrosszabb esetben sem töltöttünk el sok időt a képregény elkészítésével. A Chogger lassabban reagált és képek keresésekor sokat töltött, a többi programmal ilyen gondjaink nem voltak.
A Nyugaton legelterjedtebb három képkockás elrendezés helyett a kívánt négy kockásat is pár kattintással ki lehetett választani, az egyetlen Bitstrips kivételével. Több oldalas, nem hagyományos comic strip- formátumú képregényeket azért nem ilyen eszközökkel készítenénk, habár a Pixton vagy a Bitstrips erre is lehetőséget ad. A korlátozott elemkészlet azonban hamar unalmassá válhat, ha hosszú oldalakon keresztül kell az olvasónak nézegetnie. A programok rendszerint lehetőséget adnak legalább arra, hogy néhány geometriai formát tetszés szerint rakosgassunk, vagy átöltöztessük a figurákat, és van, ahol egyszerűbb szabadkézi rajzra is lehetőség nyílik. De ha konkrétan rajzolni szeretnénk, akkor olyan nagyon sok időt valószínűleg nem fogunk tudni megtakarítani. A képkockákat, buborékokat, szövegeket és hasonló képregényes elemeket egy általános célú grafikus programmal is pillanatok alatt elő lehet állítani, az idő a figurák megrajzolására megy el.
Mindenkinek jó szórakozást kívánunk, az elkészült alkotásokat pedig a hozzászólások között örömmel várjuk!
Hasznos linkek