-
menasagh: Digitális tanulás...ennek is idővel jönnek meg a követkeményei mint a szombatesti bálnak.2021. 02. 24, 15:16 Hiánypótló online konferencia a...
-
K. Laci: Itt is nagyon sok hangoskönyveket meg lehet találni és elérhető az oldal akadálymnetesen i...2021. 02. 22, 17:59 Fehér bottal a monitor előtt
-
menasagh: Ezeknek a kifejezéseknek a nyelvújításkori változásokhoz van-e köze ?2021. 02. 17, 21:25 Bocsát és bocsájt
-
gekovacsistvan: Talán folytatnám a 23. - tól ( A többbi engem nem érdekel) "A Nomád Együttműködés Rendszer...2021. 02. 15, 12:38 A honfoglaló férfi, a gender studies...
-
menasagh: Valahol azt olvastam, hogy a biblia a régi eposzokból megmentett részletek átírása, tehát ...2021. 02. 14, 18:00 Jáfet, Magóg és magyarok mindenhol
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy új kísérletből az derült ki, hogy az idegennyelv-tanulás hatékonyabb, ha minél több érzékük vesz részt a folyamatban. Eredményesebbek vagyunk szavak fölidézésben, ha a tanulás közben képeket, illetve mozdulatokat, gesztusokat is kapcsolunk az elsajátítandó kifejezéshez.
A szótanulás sok nyelvtanuló rémálma: unalmas, lassú, fáradságos folyamat. Nem csoda hát, ha sokan kapva kapnak egy-egy olyan módszeren, amellyel megkönnyíthető az idegen nyelvű szavak és kifejezések elsajátítása.
Most egy új kísérlet ismét a multiszenzoros tanulás elméletét látszik igazolni: kutatók azt derítették ki, hogy könnyebben tanulunk, ha egyszerre többféle érzékünket működtetjük. A kutatást lipcsei Max Planck Intézet kognitív tudományi és agykutatási központja végezte Katja M. Mayer vezetésével; eredményeiket a Current Biology című szaklapban publikálták. A tanulmányról a Science Daily is beszámolt.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kutatók egy speciálisan erre a célra kifejlesztett mesterséges nyelvvel, a vimmel (angolul: Vimmish) kísérleteztek. A fő kérdésük az volt, hogy milyen módszerrel lehet hatékonyabban és könnyebben nyelvet tanulni. A kísérlet eredményei azt mutatták, hogy a tanulás akkor a legeredményesebb, ha az olvasott és hallott szóalakok mellett gesztusokat és képeket is kapcsolunk hozzájuk.
Sokszor hallani, hogy a nyelvet kommunikáció-központúan érdemes csak tanítani: a bemagolandó szólisták ideje lejárt. A kérdés azonban nem ennyire egyszerű: a lexikai egységeket mindenképp memorizálni kell ahhoz, hogy használni tudjuk őket. A kutatók arra voltak kíváncsiak, hogy milyen tényezők befolyásolják az idegen nyelvek tanulásának hatékonyságát. A kísérlet eredményei szerint a képek, illetve gesztusok szavakhoz kapcsolása eredményesebbé teszi a memorizálást, különösen akkor, ha a mozdulatokat a nyelvtanuló maga végzi, és nem csak látja őket.
A kutatók a vim elnevezésű mesterséges nyelvet használták a kísérletekben; ezt kifejezetten kutatási célokra fejlesztették ki. a kísérletben fiataloknak egy héten át vim nyelvű szavakat és kifejezéseket kellett megtanulniuk. A megtanulandó főnevek között voltak mind konkrét dologra utalók (alma), mind pedig elvont jelentésűek (gondolat). A résztvevők három különböző módszer szerint végezték a tanulási folyamatot.
Az első módszer szerint tanulók elolvasták a szót, illetve a jelentését, és meghallgatták a szó kiejtését is. A második módszer szerint tanulók azon kívül, hogy olvasták és hallották a szót, még egy hozzá kapcsolódó képet, illetve gesztust is megnézhettek. A harmadik módszer szerint tanulók pedig olvasták, hallották a szavakat, látták a képet is, és maguk is produkálták a jelentéshez kapcsolódó gesztust.
Például a vim atesi szó ’gondolat’-ot jelent; ehhez a következő gesztus kapcsolódott:
A tanulási fázis után tesztelték, mennyire volt eredményes a folyamat; azt nézték meg, hogy a résztvevők mennyi vim szót jegyeztek meg. A szavak előhívása közben az agyukról fMRI-képeket is készítettek.
Az eredmények azt mutatták, hogy az első módszerrel tanulóknál jobban teljesítettek a második módszerrel tanulók; de náluk is jobban teljesítettek a harmadik módszerrel tanulók, akik maguk végezték a mozdulatokat tanulás közben. A kutatók a következő lépésben további agyi vizsgálatokat terveznek végezni; arra lesznek kíváncsiak, hogy a vizuális és a motoros kéreg aktiválódása-e az oka a jobb tanulási teljesítménynek.
Forrás
Learning with all the senses: Movement, images facilitate vocabulary learning