-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az elmúlt ötven év popslágereinek tanulmányozásával brit kutatók arra jutottak, hogy egyértelműen felismerhető egy trend, amely szerint a slágerek változnak.
Ha azt gondolnánk, hogy a toplistákra kerülő slágerek mindig ugyanolyan jellegű ritmikus, bulizós, vagy épp nyálas, dallamos szerzemények, nagyon tévedünk. A slágerek korszakról korszakra változnak. Kérdés, megfigyelhető-e bármilyen tendencia ebben a változásban. Brit kutatók azt vizsgálták, hogy 1965 óta mennyit változtak a toplistákra kerülő slágerek – számolt be a kutatási eredményekről a The Guardian. Azt találták, hogy a mai slágerek hosszabbak, lassabbak és a szövegeik érzelmileg összetettebbek.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A pszichológus E. Glenn Schellenberg és szociológus munkatársa, Christian von Scheve fél évszázadnyi Billboard listát tanulmányoztak át. A vizsgálat során megállapították, hogy míg a dalszövegek mindinkább az egyénre koncentrálnak és egyre negatívabbak, addig a zene dallama egyre szomorúbb, illetve ellentmondásos érzelmeket keltő.
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy egyre kevesebb sláger szól dúr hangnemben, míg a moll hangrendűek száma a vizsgált évtizedek folyamán megduplázódott. A dalszövegek pedig egyre inkább a szívettépő összetört szívekről szólnak – ezekre akár egész életműveket lehet építeni; gondoljunk például Adele-re.
A számítások szerint elképzelhető, hogy az elmélet alátámasztható, de már 60-as évekből tudunk olyan slágereket mondani, amelyek ellentmondani látszanak a szabálynak. Amíg abban az időben az olyan slágerek számítottak etalonnak, mint például Petula Clark Downtown-ja, vagy az Archies Sugar Sugar-ja, a The Beatles Help! című slágere már akkor is túlzott, elkínzott segélykiáltás volt, és már akkor is voltak slágerek, amelyek lassabbak voltak, mint a Bobbie Gentry Ode To Billie Joe-ja.
A tanulmány szerint a popslágerek a leglassabb tempót a 90-es években érték el. Ugyanakkor a 2000-es évek elejéről tudunk olyan tempósabb slágereket is, mint a Gnarls Barkley Crazy című száma vagy Rihanna Umbrella-ja.
A 2012-es év világslágerei – Gotye Somebody That I Used To Know-ja, Rita Ora RIP-je és a fun. We Are Young-ja – inkább idegesnek, bizonytalannak, és néha euforikusnak hatnak. Ezek a slágerek keverik a különböző tempókat, dallamokat, tónusokat, amivel egy olyan érzelemegyüttest fejeznek ki, amelyet nem lehetne egykönnyen a boldog vagy a szomorú kategóriákba sorolni.
Forrás