nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Hogy megcsípjük azt az EU-s állást...

Ha uniós intézményben szeretnénk dolgozni, nem feltétlenül az uniós jogi kérdésekben kell jól eligazodnunk. Ennél sokkal fontosabb, hogy jó logikai, szövegértési, absztrakciós és helyzetfelismerő képességeink legyenek, illetve jól együtt tudjunk működni másokkal a feladatok megoldásban.

Trebits Anna | 2014. március 21.
|  

Az előző cikkünkben arról írtunk, hogy mi a teendő, ha EU intézményben szeretnénk munkát vállalni, bemutattuk milyen lépésekből áll a felvételi eljárás. A következőkben a versenyvizsga két fő részének a feladattípusairól adunk leírást.

Az előválogatás (Pre-selection)

Az előválogatás a felvételi procedúra első valódi megmérettetése! Ezeket a teszteket mindenki megírhatja abban az országban, ahonnan pályázik. Maga a teszt kitöltése a korábbiakkal ellentétben már nem papíralapú, hanem számítógépen történik. A feladatok nem EU-szaktudást vagy akár szaknyelvi-nyelvi tudást mérnek elsősorban, hanem fontos, az EU-intézményekben való munkavállaláshoz szükséges gyakorlati készségek meglétét vizsgálják. Ezért említettük egy korábbi cikkünkben a készségfejlesztő feladatok fontosságát az EU-angol képzéseken is, hiszen mind a napi munkavégzés, mind a felvételi vizsga folyamán szükségünk van ezekre. Az előválogatás négy feladattípusa a következő:

1. Matematikai-logikai készséget vizsgáló feleletválasztós feladatsor (Numerical reasoning test)

Ez a teszt azt vizsgálja, hogy hogyan tudunk számalapú információt (például statisztikai adatokat) feldolgozni és értelmezni. A feladat az, hogy egy táblázat vagy grafikon adataira vonatkozó kérdésekre logikusan, az adatok alapján levonható következtetéseknek megfelelően válaszoljunk. A teszt feleletválasztós, vagyis négy előre megadott válasz közül kell kiválasztanunk a helyes megoldást. Fontos tudni, hogy ezek a feladatok általában nem nehezek, de gyorsan kell megválaszolnunk a kérdéseket. A nehézséget tehát az időkorlát okozza. A gyakorlás itt is sokat segít!

Meg tudja oldani?
Meg tudja oldani?
(Forrás: Wikimedia Commons)

2. Szövegértési készséget vizsgáló feladatsor
(Verbal reasoning test)

Ez a teszt szintén feladatválasztós, ám itt nem táblázatokat, hanem írott szöveget kell logikusan értelmeznünk. A feladat, hogy a szöveggel kapcsolatos kérdésekre megtaláljuk a helyes választ, vagy hogy a szöveggel kapcsolatos állításokról eldöntsük, hogy igazak, hamisak, vagy nem szerepelnek a szövegben.

3. Absztrakciós készséget vizsgáló teszt
(Abstract reasoning test)

Ha valaki töltött már ki intelligenciát mérő feladatsort, akkor ezt a tesztet ismerősnek találja majd. A feladatban különböző alakzatokban és formákban rejlő szabályosságot kell észrevennünk és kikövetkeztetnünk a soron következő ábrát négy lehetőség közül.

4. Helyzetmegítélést vizsgáló teszt
(Situational judgement test)

Ebben a tesztben egészen konkrét készséget vizsgálnak: azt, hogy hogyan reagálnánk bizonyos munkahelyi szituációkban. A feladatban először leírást kapunk egy konkrét konfliktust magában rejtő helyzetről és a felajánlott négy lehetőség közül ki kell választanunk a szerintünk leghatékonyabb és legkevésbé hatékony megoldást a problémára.

Az értékelő központ

Az értékelő központokban (Brüsszelben vagy Luxemburgban) a következő megmérettetések várnak a jelentkezőkre:

  1. Prezentáció (Oral presentation)

  2. Esettanulmány (Case-study exercise)

  3. Csoportos feladat (Group exercise)

  4. Interjú (Structured interview)

Az EU-angol szaknyelvi cikksorozatot a Tempus Közalapítvány jóvoltából olvashatja.

A feladatok mindegyikében egy életszerű, a jelentkezők jövőbeni munkájának megfelelő feladat szimulációját végzik a jelentkezők, és a feladatok jellege a pályázott munkakörnek megfelelően változik. Az értékelő központban nyújtott teljesítményünket az EPSO munkatársai nem csupán abból a szempontból értékelik, hogy mennyire jól oldjuk meg a feladatokat, hanem azt is figyelik, hogy közben hogyan viselkedünk, hogyan kommunikálunk a felvételiztetőkkel és más jelentkezőkkel. A csoportos feladatban például más jelentkezőkkel együttműködve, közösen kell megoldanunk egy feladatot, és az értékelés azt is tartalmazza, hogy milyen hatékonyan tudunk a csoportban a kollégáinkkal együttműködni.

Interjú
Interjú
(Forrás: Wikimedia Commons / bpsusf / CC BY 2.0)

A feladatok mindegyikére konkrét példákat az EPSO hivatalos honlapján.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X