-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Sem a felsőoktatási, sem a közoktatási törvény koncepciója nem talált támogatásra szakmai és politikai körökben - olvasható a Népszava híre alapján a monitormagazin.hu-n.
A Fidesz-KDNP-frakció oktatási munkacsoportja például jelenlegi formájában nem támogatja a felsőoktatási törvényt. Egy, csak az alapelveket és célokat megfogalmazó előterjesztést kérnek, amelynek alapjául Pálinkás József, az MTA elnökének a javaslata szolgál. A Kósa Lajos által vezetett Megyei Jogú Városok Szövetsége pedig arra figyelmeztet, hogy a problémás részek miatt megvan a veszélye annak, hogy a megyei jogú városok is „lepasszolják a középfokú oktatást a megyéknek", amelyek nincsenek felkészülve a települési oktatás szervezésére - olvasható a hirszerzo.hu-n.
Nem támogatja a felsőoktatási törvény jelenlegi koncepcióját a Fidesz-KDNP-frakció oktatási munkacsoportja - derül ki abból a Magyar Nemzet birtokába került december 23-án zajott egyeztetés emlékeztetőjéből, amely a Nemztei Erőfforrás Minisztérium oktatási államtitkársága és a munkacsoport között zajlott. Ebben a munkacsoport indokoltnak tartja, hogy a mostani felsőoktatási koncepció helyett egy, csak az alapelveket és célokat megfogalmazó előterjesztés készüljön, amelynek alapjául Pálinkás József. A munkacsoport arról is egyhangúlag határozott, hogy a készülő új közoktatási és felsőoktatási törvény esetében a hozzájuk kapcsolódó valamennyi rendelet tervezetét ugyanabban az időben, együtt szeretné látni és megvitatni. A munkacsoport azt kéri a tárcától, hogy hosszabbítsa meg a tervezet egyeztetési határidejét két-három hónappal.
A december 23-ai dokumentum szerint a munkacsoport elnöke Pokorni Zoltán, tagjai a parlament oktatási és tudományos bizottságának fídeszes és KDNP-s képviselői. „Pokorni Zoltán szerint jóval rosszabb a koncepció fogadtatása, mint ahogy azt a tárca állítja" – írja a Magyar Nemzet.
A Népszava értesülései szerint sem szakmai sem politikai körökben nem támogatják a köz- és felsőoktatási koncepciót. Eszerint a Fidesz szakpolitikusai sem álltak az államtitkár elképzelései mellé, valamint a nagyobbik kormánypárt frakciója a jelenlegi tartalommal meg sem szavazná a törvényeket.
A Megyei Jogú Városok Szövetsége által jegyzett 18 oldalas vélemény kapcsán Kósa Lajos, a szövetség elnöke úgy fogalmazott: a munkaanyagban a szerintük problémás részletekre mutattak rá, amelyekről érdemes tovább egyeztetni. Megjegyezte továbbá, hogy most az észrevételeiket küldték meg a szaktárcának, hivatalos állásfoglalást csak a törvénytervezet későbbi fázisaiban alakítanak ki.
A munkaanyagban figyelmeztetnek arra, hogy a megyei jogú városok átháríthatják a középfokú oktatás megszervezését a megyéknek, amelyek nincsenek erre felkészülve. Továbbá kitérnek a költségvetési hozzájárulás mértéke kapcsán arra is, hogy míg ők azt a koncepció alapján több százmilliárdosra tervezik, addig az oktatásra szánt 50 milliárd forint többlet még az új szervezeti keretek felállítására sem elegendő.
Egyetértenek azzal, hogy a gyermekek hároméves korukban kezdjék meg az óvodát, szerintük indokolt lenne azonban meghatározni a konkrét fejlettségi mutatókat. Szintén jónak ítélik meg a nyolc osztályt megelőző és követő felzárkóztató osztályt, de bevezetése kapcsán több kérdést is felvetnek, mint például, hogy kik tanítanak majd ott, milyen tanmenet szerint, és milyen tankönyvekből.
A szövetség nem tartja jelentősnek az alap- és középszintű érettségi elnevezés közötti különbséget, az emelt szint megtartása mellett azonban soknak vélik a hat érettségi tárgyat. Erős kritikát fogalmaztak meg a társadalmi munkával kapcsolatban: elképzelni sem tudják, hogy ki szervezi majd meg a diákok társadalmi tevékenységét. Amint azt írják: a hatvan óra közösségi szolgálatról addig nehéz vitát nyitni, amíg nem határozzák meg, hogy mit is takar.
Igaz, a közoktatási intézmények alapítására, működésére és vezetésére vonatkozó passzussal egyetértenek, mégsem tartják szerencsésnek nyolc gyermekkel történő iskola indítását. Szerintük előfordulhat ugyanis, hogy néhány falu létrehozza az intézményt, de közben egy-két szülő meggondolja magát, és elviszi gyermekét.
A dokumentum szerint támogatja a szövetség, hogy erősödjön a külső ellenőrzés, valamint azt is, hogy a felzárkóztatás mellett nagyobb hangsúlyt kap a tehetséggondozás. Továbbá egyetértenek azzal a résszel is, amely az összmagyarság helyzetével foglalkozik a magyar oktatási rendszerben.