-
nasspolya: @ganajtúrós bukta: A textus alapú megközelítés jó, de a czikk azt sugallja nekem, hogy hiá...2024. 09. 15, 20:37 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: "Siegelinde" idézet a cikkben hangátvetés témában: "És nem mondják "motort" helyett soha a...2024. 09. 08, 10:27 Így műveld a nyelvedet
-
ganajtúrós bukta: *De tulajdonképpen lefedi mi is a bully (iskolai basáskodó, iskolai basa) és a bullying(is...2024. 08. 19, 22:01 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Tovább kutattam. 2006-os iskola újság Basáskodásnak lett lefordítva a szó, csak nem terjed...2024. 08. 19, 21:56 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 30 Nem azt írtam, hogy magyar, hanem..: "...a mai magyar nyelvben élő kelta szó...2024. 08. 19, 12:24 Még néhány mondat a rokonságról
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Mit tanulnak az életmentő robotok a csecsemőktől? Mire jó a robotnyelv? Itt az együttműködő robotok új generációja.
A fukusimai katasztrófa következményeinek felszámolásában számos robot vett részt. E távolról irányított szerkezetek összetett feladatokat láthatnak el: sugárzó anyagokat takarítanak, szabaddá tesznek fontos útvonalakat, illetve segítségükkel megvizsgálhatók a katasztrófa sújtotta területek emberek által nem, vagy csak nehezen megközelíthető pontjai.
De mi lenne, ha a robotok képesek lennének arra, hogy „megegyezzenek” a munkamegosztásban? Hogy eldöntsék, melyikük nyitja ki az ajtót, melyikük gördül be az így szabaddá váló úton, megtisztítva a többi előtt az esetleg eltorlaszolt járatot? Nem kell ehhez semmi más, csak egy dolog: közös kommunikációs rendszer, azaz nyelv.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Delawarei Egyetem kutatócsoportja most egy olyan nyelvet és tanulási képességet fejleszt, aminek segítségével a különböző képességű robotok át tudják adni egymásnak a környezetükből leszűrt tudást – írja cikkében a livescience.com. Ezáltal a gépek alkalmazkodni tudnak a környezetükhöz, újrakonfigurálhatják magukat azon információk alapján, amiket csoportként megtanultak. Ehhez – egyebek mellett – csecsemők nyelvtanulási folyamatait vizsgálják: úgy vélik, a gyermeki nyelvelsajátítás lehet az együttműködő robotcsoportok kifejlesztésének kulcsa.
„A robot „nyelve” voltaképpen csak egy műveletsor, amit elvégez” – mondja Jeffrey Heinz, a kutatócsoport vezető nyelvésze. ”Természetesen a robot által elvégezhető műveleteknek korlátot szabnak a robot képességei.”
A rendszerben valamennyi robot különböző képességekkel bír, viszont mindannyian ugyanazon szabályrendszer alapján működnek együt, így közösen dolgozhatnak konkrét feladatok megoldásán. Mindegyik robot a saját erősségeinek megfelelő feladatért felel, ugyanakkor képesnek kell lennie arra, hogy tisztában legyen saját és a csoportban dolgozó más robotok képességeivel annak érdekében, hogy együtt végezzék el küldetésüket. Ebben a kifejlesztett nyelv és a tanulási folyamatok segítik őket.
A jövőben az ilyen módon együttműködő „robotsereg” összetett küldetések megoldására is képes lesz: egy nagyobb, robosztus gép ledöntheti a veszélyeztetett épület ajtaját, a másik átrepülhet az így megnyíló úton és felmérheti a terepet, átadva a többi, várakozó robotnak a küldetés elvégzéséhez szükséges információkat. Heinz a folyamatot az emberi szervezethez hasonlítja: „Van szemünk, amivel látunk; fülünk, amivel hallunk; vannak ujjaink, amikkel megérintünk dolgokat – de nincs univerzális érzékszervünk, amivel mindent csinálunk. Ugyanez érvényes a robotika világára: nem tudunk olyan univerzális robotot konstruálni, ami képes lesz arra, hogy bármit elvégezzen egymaga”.