-
tenzo: Sztem az ocsúdik szláv lesz. Oroszul ocsúdik - очнуться, szem - око, очи. Felnyílik a szem...2021. 03. 04, 19:14 Ocsú és ocsúdik
-
mederi: @szigetva: 19 Ami kezdeti feltételezéssel indul, nem cáfolható, de rendszere bizonyítható,...2021. 03. 01, 08:46 Mi végett kell beszólni?
-
szigetva: @mederi: A hozzászólásaidra nehéz reagálni, mert amit írsz azt nem nagyon lehet a nyelvtud...2021. 02. 28, 13:08 Mi végett kell beszólni?
-
mederi: Az ok és a cél szavak használata -mint a "miatt" és "végett"- esetében, szerintem azért cs...2021. 02. 28, 12:45 Mi végett kell beszólni?
-
szlagy1: Én ebből a 10-ből szívesen kivenném Esterházyt, Nádast, Konrádot, Hemző Károly (fotográfus...2021. 02. 26, 17:19 Kik a legtöbbet idegen nyelvre fordított...
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy friss tanulmány szerint minden 6. dán kisgyermeknek szegényesek a nyelvi képességei, és ezért szakszerű segítséget igényel.
Úgy tűnik, a gyermekek beszédfejlődésének vizsgálata mostanában egyre inkább a kutatók fókuszába kerül. Egy amerikai tanulmány szerint a kommunikációs nehézségekkel küzdő gyerekek egyharmada szenved felnőttkorban mentális problémáktól, míg egy friss brit vizsgálat kimutatta, hogy minden hatodik csöppségnek nehézséget jelent a beszéd megtanulása.
Egy ma közzétett dán tanulmány eredményei közel ugyanezt a képet mutatják. A Copenhagen Post online változatának hírei szerint minden 6. dán csemete szegényes nyelvi készségekkel bír, és szakember segítségére szorul.
A mintegy 13 ezer háromévest vizsgáló tanulmány az első valóban átfogó kutatás volt Dániában, amely a totyogósok nyelvi fejlődését vette górcső alá. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a beszédkészségek terén megmutatkozó különbség egészen korán, már egyéves korban kimutatható.
„Minden kutatás azt bizonyítja, hogy egyértelmű kapcsolat van a gyermekek nyelvi fejlődése és a későbbi írás- és olvasási képességük között. Ezért kulcsfontosságú a lehető leghamarabb felismerni azokat, akiknek plusz támogatásra van szüksége” – szögezi le Dorthe Bleses, a vizsgálatot vezető professzor.
A tudósok továbbá a szülők iskolai végzettsége és a gyermekek nyelvi fejlettsége közti összefüggésre is felhívják a figyelmet. A tanulmány szerint ugyanis az egyetemet végzettek csemetéi általában gazdagabb szókinccsel bírnak, mint az érettségivel rendelkezők gyerekei.