-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
-
szigetva: @Libertate: Onnan, hogy a Nyesten több, mint száz cikk címe alá odaírtam. Mederi téves ada...2021. 01. 12, 19:43 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Nagy élmény nyelvtanleckét írni. Nem csak a gyereknek, a szülőnek is. Egészen új szavakat, fogalmakat tanulhatunk. Az, hogy mi sem értjük a feladatot, már csak hab a tortán.
– Anya, van olyan, hogy igenyelv? Vagy olyan, hogy igetalpas? – hallom a konyhaasztaltól. Harmadikos kisfiam leckét ír. Most kezdik tanulni a szófajokat: a főnevekkel már megismerkedtek, az igéket most kezdik. Igekötőkről még nem hallottak. Az ügyesebb gyerekek a dr. Bencze Lászlóné anyanyelvi verseny feladatlapját is kitölthették. Olvassuk el figyelmesen a feladatot, és oldjuk meg!
Mennyivel érdekesebb lett volna a feladat, ha valóban a szótagokat keverik össze és nem az összetételi tagokat! Például akkor a vapuzsák, karékjágedísz és talgyorsaasztős állhattak volna a bal oldalon. És elszórakozhattunk volna egy-két órát, mire sikerült volna minden szótagnak megtalálni a helyét.
De bocsássuk meg ezt a nyelvbotlást a feladatsor összeállítójának, és tekintsük úgy, hogy az összetételi tagokat kell összepárosítanunk. Vajon megtarthatunk összetételeket? Például a kerékállomás elég jól hangzik. Az sem világos, hogy az elöl álló tagokat csak előtagként lehet-e felhasználni, vagy lehetnek utótagok is. Ha a tagok pozícióját változtathatjuk, akkor jó megoldás a díszhíd.
Végül úgy döntöttünk, talán az összetételi tagok helye kötött – tehát ami a felsorolásban előtag, a megoldásban is csak előtag lehet. S annyival nehezítettük saját sorsunkat, hogy minden összetételi tagnak új párt kellett találni. Így izgalmas munka várt ránk. Annak kifejezetten örültünk, hogy a macskaszem és a macskatalpas szavak is kikeverhetők az összetételi tagokból. Ezek macskás cikkeinkben nagyon a szívünkhöz nőttek.
Meglehetősen sokáig tartott a gyereknek jónak tűnő szavakat alkotni. Elég sokat kellett sakkozni, míg minden tagnak került pár. Nekünk végül a hídnyelv összetétel maradt utolsónak. Egy harmadikos, azaz kilencéves gyereknek ismernie kellene ezt a szót? Önök közül hányan tudnák definiálni? Aki nem tudja, segítségért kattintson magára a szóra.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Ha végigértünk a listán, minden összetételi tagnak akadt megnyugtató pár, akkor már csak a kategorizálás van hátra. No, ez sem egyszerű. Vajon a gyorsolvasó a melléknevek vagy a főnevek kategóriájába kerül? Ezt a szót ismerik a harmadikosok? És hogyan magyarázzuk meg harmadikos gyermekünknek, hogy a kertes ház szót nem mindenki nevezné összetételnek, és erre oka is van. Így a helyesírási szótárakban így, két szóban szerepel.
Egy anyanyelvi verseny feladatsorát feltehetőleg nem egyetlen ember állítja össze. Vagy ha igen, legalább néhány kollégáját – jobb esetben a célkorosztályba tartozó tanítványait – megkéri, hogy oldják meg a feladatokat. Lehetséges, hogy ennél a feladatsornál ez a kör kimaradt?
Forrás
Laczkó Krisztina – Mártonfi Attila: Helyesírás