-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az elefántok gyorsan megtanulják, hogy hogyan működjenek együtt valamilyen feladat megoldása érdekében - állapították meg brit kutatók, akik kísérleteiket az amerikai Nemzeti Tudományos Akadémia folyóirata, a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) legújabb számában ismertették.
A Cambridge-i Egyetem kutatói Joshua M. Plotnik vezetésével Thaiföldön hat pár elefánttal dolgoztak, amelyeknek egy raklapon feltálalt élelmet kellett megszerezniük. Az állatokat korlát mögé terelték, s az elefántok csak úgy tudtak hozzájutni a csemegéhez, ha egyszerre húzták a raklap két végéhez erősített köteleket. Amennyiben együttműködtek, az „asztal" becsusszant a korlát alatt, viszont ha csak az egyik kötelet húzták, kudarcot vallottak.
A hat pár elefánt két nap leforgása alatt negyven kísérletben vett részt. Minden páros rájött a fortélyra, s tíz esetből legalább nyolcban sikeresen megoldották a feladatot.
A kísérlet második napján a tudósok igyekeztek megkeverni az állatokat, s a párosok egyik tagját előbb vezették a korlát mögé, mint a másikat. Ám mint kiderült, az elefántok nagyon hamar rájöttek, hogy türelmesen meg kell várniuk párjukat. Különböző párok esetében a sikeresség 88 és 97 százalék között mozgott.
Az egyik fiatal elefánt viszont „nem hagyományos" módon állt hozzá a probléma megoldásához: egyszerűen rálépett a kötélre, s társára hagyta a munka dandárját.
Volt olyan kísérlet is, amikor az elefántok csak az egyik kötelet tudták elérni, a másikat feltekerve a raklapra helyezték. Ebben az esetben az elefántok fülük botját sem mozdították, úgy tűnik, hogy rájöttek, kár a fáradságért, úgysem juthatnak a csemegéhez.
Mint a tanulmány szerzői rámutatnak, nehéz meghúzni a határvonalat a tanulás és a megértés között, ám mindenesetre tény, hogy az elefántok képesek az együttműködésre és figyelnek társaikra.