-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
„Ne bíráljuk őket, ne mondjuk azt, hogy buták vagy műveletlenek – a hiba a felnőttek világában van” – nem a fiatalok tehetnek arról, ha tájékozatlanok.
Egy felmérés szerint a csehországi középiskolások több mint fele úgy véli, hogy a Cseh Köztársaságban az 1989 novemberi rendszerváltás előtti szocializmusban is olyan, vagy még jobb volt az élet, mint a mai demokráciában. A befolyásos Člověk v tísni (Ember szorult helyzetben) humanitárius és emberi jogi szervezet országos reprezentatív minta alapján készített felmérésének eredményét csütörtökön hozták nyilvánosságra Prágában.
Karel Strachotának, a szervezet oktatási programja vezetőjének a Lidové Noviny című konzervatív napilapban közölt elemzése szerint a középiskolásokat elsősorban a szüleik véleménye befolyásolja. Utóbbiak a szocialista rendszerben ma már csak a mindennapok szociális biztonságát, a látszólagos nyugodt életet látják, miközben megfeledkeznek a korabeli súlyos problémákról, jogsértésekről és törvénytelenségekről.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A felmérés eredménye ugyanakkor a cseh oktatási rendszer tükre is. Az iskolákban a történelem tanítása többnyire a II. világháborúnál befejeződik, s a következő időszakból csak néhány adat, frázis közlése marad – mutat rá Strachota. Úgy véli, hogy az információhiányt a középiskolások is önkritikusan érzékelik, mert csak 28 százalékuk állította, hogy elegendő információval rendelkezik az 1948-1989-es időszakról. Mindössze 18 százalékuk mondta, hogy nem is akar többet tudni a szocialista évtizedekről. „Ne bíráljuk őket, ne mondjuk azt, hogy buták vagy műveletlenek – a hiba a felnőttek világában van” – szögezi le Strachota.
Annak érdekében, hogy a fiatalok jobban megismerjék a totalitárius rendszer igazi arcát, a Člověk v tísni az idén már nyolcadik alkalommal rendezi meg a „Történetek a jogtalanság korából” elnevezésű felvilágosító akcióját. Az idén országszerte 750 középiskola kapcsolódott be a programba, amelynek keretében történészek, közéleti személyiségek, volt politikai foglyok és egykori ellenzékiek találkoznak a fiatalokkal, hogy elbeszélgessenek velük az 1989-et megelőző évtizedekről.