-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A homoszexualitásra, biszexualitásra és transzneműségre vonatkozó ismeretekkel vegyített tantervet próbálhatnak ki a vállalkozó szellemű brit iskolák egy államilag támogatott kezdeményezésnek köszönhetően, amelynek célja a „meleg közösség létének és eddig elért eredményeinek az ünneplése”.
A brit oktatásügyi minisztérium által támogatott iskolai program hivatalosan a jövő hónaptól, a Leszbikus, homoszexuális, biszexuális és transznemű (LGBT) történelmi hónap elnevezésű kezdeményezés indulásakor veszi kezdetét. A különleges tanterv célja, hogy az oktatásban is helyet kapjanak a melegeket érintő kérdések. Az intézmények szabadon dönthetnek majd arról, hogy felhasználják-e a tantervet, vagy sem – olvasható a The Daily Telegraph című brit lap internetes kiadása (www.telegraph.co.uk) .
A tantervben az órák különbözőképpen ötvözik kötelező tananyagaikat a homoszexualitásra vonatkozó ismeretekkel. A matematikai statisztikai számításokat az amerikai társadalomban élő homoszexuálisok arányára vonatkozó adatokkal színesítik, a szöveges feladatokban pedig meleg szereplők is helyet kapnak. A tervezés és technológia órákon a melegjogi mozgalmakhoz kapcsolódó szimbólumokat készíthetnek a diákok. A tudományos témájú órákon olyan állatfajoké lesz a főszerep, amelyeknél központi szerepe van a hímeknek az utódok felnevelésében (császárpingvinek, csikóhalak). A diákok ezen kívül megvitathatják a különböző családmodellekről alkotott véleményüket is. A nyelvórák homoszexuális karaktereket is bevonnak a szerepjátékokba.
A kezdeményezésért felelős Schools Out nevű szervezet hivatalos honlapján szereplő közlemény szerint a cél „az LGBT közösség létének, valamint eddig elért eredményeinek az ünneplése” és „mindenkit arra bátorítanak, hogy pozitívumként tekintsen a sokszínűségre és a kulturális sokféleségre”. A fiatalabb gyerekek számára az azonos nemű párokat ábrázoló képek és az olyan olvasmányok használatát javasolja a tervezet, mint az And Tango Makes Three, egy utódot nevelő hím pingvinpárról szóló gyermekkönyv, amely témájából fakadóan szinte állandó helyet bérelt magának Amerikában a támadott könyvek listáján. A tanárok által kidolgozott óravázlatokat a Schools Out internetes oldaláról tölthetik le az intézmények.
Nem mindenki fogadta töretlen lelkesedéssel a kezdeményezést. „A tanároknak a kötelező tantárgyakra kellene koncentrálniuk, hogy azokban ismét jeleskedjünk. Nem értem, hogy az LGBT-re vonatkozó ismeretek bevonása a tanórákba miként válna a hasznunkra” – adott hangot kétségének Craig Whittaker konzervatív parlamenti képviselő, aki egyben egy oktatással foglalkozó bizottság tagja. „Itt egyáltalán nem homofóbiáról van szó, mivel az oktatási rendszer keretein belül más olyan projektek is léteznek, amelyek kifejezetten az ilyen irányú ismeretek terjesztését támogatják” – tette hozzá.
„Arra szeretnénk emlékeztetni a tanárokat, hogy a homoszexuális, leszbikus, biszexuális és transznemű emberek is a társadalmunk tagjai” – vette védelmébe a kezdeményezést Sue Sanders, a Schools Out egyik munkatársa. ”Olyan tanórákat szeretnénk, amelyek nem siklanak el a leszbikusokat és homoszexuálisokat érintő súlyos kérdések és problémák felett” – mondta David Watkins, a programba bevont tanárok egyike.
A tervezet kidolgozását a Training and Development for Schools nevű fél-állami szervezettől kapott 35 ezer font (11,1 millió forint) támogatás tette lehetővé.