nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
  • mederi: @arafuraferi: 21 Hát bizony, az írott források, és képek, néha(?) becsapják az embert..
    2022. 12. 05, 20:36  Álszölkup garázdálkodik a Wikipédián
  • mederi: @Fülig James: 18 Kiegészítés a válaszomhoz. -Megnéztem a linket, de az nem az ural szó ere...
    2022. 11. 29, 10:54  Urál‒Altaj
  • mederi: @Fülig James: 18 Az idéző jelben lévő kérdő mondatrészt magából a cikkből idéztem, de nem ...
    2022. 11. 28, 21:55  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @Fülig James: Alighanem itt arról lehet szó, hogy az obi-ugor összeesküvés végül, a 18. sz...
    2022. 11. 26, 11:19  Urál‒Altaj
  • Fülig James: @szigetva: Azt a reményt mederi pénzéből finanszírozzák, csak ő nem tud róla.
    2022. 11. 26, 11:12  Urál‒Altaj
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Ahol a Pepsi a Coca-Cola

A magyar nyelvben, és sok másikban is, a kóla szó terjedt el az édes buborékos italokra. Indiában pepsinek hívják őket, és ez kézzelfogható gazdasági előnyt jelent.

nyest.hu | 2010. szeptember 11.
|  

Ha egy bolt Coca-Cola-t árul Indiában, a tulaj akkor is azt fogja mondani, hogy „pepsit” árul, ugyanis Indiában és a hindi nyelvben a „pepsi” szó terjedt el minden édesített buborékos ital általános megnevezéseként – tudhatjuk meg a Bloomberg elemzéséből.

Az történt ugyanis Indiában, hogy a 90-es évek elején a Pepsi egy három éves előnyre tett szert a Coca-Cola-val szemben. India a 1977-től megkövetelte, hogy üdítőket forgalmazó cégek indiai cégekkel partnerségben működjenek az országban, és ezért a Coca-Cola kivonult Indiából. Egy évtizeddel később a PepsiCo hajlandó volt társulni egy helyi céggel, lépését a Coca-Cola is követte, de csak három év késéssel. Ez a három év azonban elég volt, hogy a „kólaízű” italok megnevezéseként az egész országban a „pepsi” név terjedjen el a más országokban megszokott „kóla” helyett.

A Pepsi nyelvi előnye hatalmas gazdasági előnyt is jelent Indiában a mai napig. A Coca-Cola tizenöt évig nem volt nyereséges Indiában, és még ma is nehéz helyzetben van, ha ki akarja törölni ezt a bevett nyelvi szokást. Ehelyett nem a Coca-Cola termékét népszerűsíti igazán, hanem inkább a Fanta és a Miranda italokat.

Thanda Matlab Coca-Cola - "Ha hideg, akkor coca-cola"
Thanda Matlab Coca-Cola - "Ha hideg, akkor coca-cola"

A Coca-Cola ugyanakkor nyelvi módszerekkel is igyekszik újítani. India északi hindi nyelvterületein a thanda („hideg”) melléknevet főnévként is használják, a hűtött üdítőkre. A Coca-Cola pedig elindított egy reklámkampányt a „Thanda Matlab Coca-Cola” mottóval, ami annyit tesz, hogy „A thanda jelentése Coca-Cola”. Talán ez a legjobb stratégiája. Hiszen ha a Pepsi kólát jelent hindiül, akkor jelentsen a hindi „hideg” szó Coca-Cola-t.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X