-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 -re Folytatás: "A -d-re talán a válasz az, hogy fiktív tőre épül, nincs öná...2024. 10. 13, 11:41 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @nasspolya: 25 "Miért pont ez a két nyelv?" Mármint az (illír-) pannon - kelta (==> a k...2024. 10. 12, 10:34 Ál- és Tudomány
-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: Miért pont ez a két nyelv? Az illírből főleg csak tulajdonnevek és pár...2024. 10. 10, 07:37 Ál- és Tudomány
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: A szer szó sokoldalú jelentése a MAI magyar nyelvben amire gondoltam és amiről ...2024. 10. 06, 20:07 Ál- és Tudomány
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Azért inkább a tudományos forrásokat ajánlanám: uesz.nytud.hu/index.ht...2024. 10. 06, 14:26 Ál- és Tudomány
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Egy brit tanulmány szerint a csimpánzok is tanulnak a televízióból, de a tanultakat mereven, rutinszerűen alkalmazzák.
A nagy-britanniai St. Andrews Egyetem kutatói olyan videofelvételt játszottak le egy csimpánzcsoportnak, amelyben egy majom két műanyag csövet dug össze, majd ezzel a meghosszabbított szerszámmal távoli szőlőfürtöket kaparint meg. Néhány próbálkozás után számos állat átvette a módszert, és jutott így az áhított gyümölcshöz.
A televíziózás okít, de rugalmassá nem tesz – írják a kutatók a Proceedings of the Royal Society B című szaklapban. Ha ugyanis az állatok a ketrecüktől különböző távolságra találtak élelmet, akkor is hajlamosak voltak összedugni a csöveket, ha az egyes részek egyedül is elegendőek lettek volna a zsákmány eléréséhez.
Egy másik csimpánzcsoport, amely ugyanezt a módszert kísérletezgetéssel sajátította el, teljesen másképp viselkedett. Az állatok csak akkor illesztették össze a csöveket, ha a jutalomhoz az egyes elemekkel nem fértek volna hozzá – írta a Die Welt című német lap internetes kiadása.
A megfigyelés által történő társas tanulás gyorsan gyarapíthatja a majmok viselkedési repertoárját. Ha azonban a belátáson alapuló, célzott alkalmazásról van szó, semmi sem pótolhatja az önálló kísérletezgetést – vonták le a konklúziót a kutatók.