nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
A magyarórán tanulunk meg magyarul?

Miért kell az iskolában 8-12 éven keresztül nyelvtant tanulni? – Ajánlunk egy előadást, amelyből kiderül, hogy miért nem, és hogy miért lenne mégis érdemes.

nyest.hu | 2014. május 5.
|  

A magyarórán tanulunk meg magyarul? – Mi van? – A válasz persze egyértelmű: „nem”. Amikor az első magyaróránkra bemegyünk (bár azt még lehet, hogy nem is így hívják), már elég jól tudunk magyarul. A magyar nyelvi órákon, ismertebb néven nyelvtanórákon mégis olyan szemlélet uralkodik, amely ezt a tényt igyekszik nem tudomásul venni. Ez Schiller Mariann magyar- és angoltanár alábbi előadásának kiinduló problémafölvetése. Az előadásból – többek között – azt is megtudhatja az olvasó, hogy miért kellett az előző mondatban egybeírni azt, hogy magyartanár... És hogy hogyan viszonyul a magyartanár a barnamedvéhez és a barna medvéhez.

Az előadó az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolájának vezetőtanára és emellett az utóbbi évek egyik legnagyobb tananyag-fejlesztési projektjének egyik vezetője, alkotója. A nyelvtantanítás problémáival és a megoldások, alternatívák kidolgozásával évek óta foglalkozik. Az előadás a BME Tolmács- és Fordítóképző Központjában hangzott el 2014. április 22-én.

Barnamedve vagy barna medve?
Barnamedve vagy barna medve?
(Forrás: Bored Panda)

Az előadás provokatív kiindulópontja az, hogy a nyelvtan a legnépszerűtlenebb tantárgy az iskolában. Méltán, hiszen a célja szerint jórészt olyan dolgokat kell ott megtanulni, amit a gyakorlatban már igen jól tudunk (ti. beszélni). Probléma azonban, hogy ennek ellenére mégsem megy olyan könnyen... Hogy miért? – Többek között ez is kiderül Schiller Mariann előadásából.

Az előadó a tantárgy céljainak és megítélésének összevetése után tankönyvi idézeteken mutatja be azt a nyelvszemléletet, amely elidegeníti a diákokat a nyelvtől, a nyelvtantól – egy teljesen hamis képet kialakítva bennük ezekről. Az idézetek mentén a nyelvtanórák legsötétebb bugyraiban tehetünk kirándulást: előkerül az ikes ragozás, az összetett szavak helyesírása, a nyelvhelyesség kérdése, és végül szó esik a magyar mondatelemzés problémáiról is.

Forrás

Schiller Mariann: A magyarórán tanulunk meg magyarul? (előadás)

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
11 Staunch 2014. június 14. 17:43

Krizsa: a szó-és mondattanra való felosztás megtanításhoz nincs szükség 12 évnyi magyar nyelv órára :)

Ad egy gondolkodási keretet valóban az idegen nyelvek tanulásához, a tanároknak pedig azt is kellene hangsúlyozni, hogy a diák túl is láthat a kereten. Az a kérdés, hogy ki, hogyan tud felépíteni egy mondatot, az már sokkal bonyolultabb kérdés, hogy ismeri-e ezt a keretet.

Önmagában szerintem már az javíthatja a felvetett kérdést, ha a diák elrugaszkodhat a kerettől.

Az előadónőnek vannak elgondolkodtató észrevételei, persze az érződik rajta, hogy egy merev gondolkodási keret vezérli. ,,Tegeződés folyik", ,,A magyar nyelv legnépszerűtlenebb tantárgyak egyikének kiváló rangját foglalta el" és társai... Ha a 12 évet pontosan arra fordítanák, hogy az ember pörgesse az agyát, igyekezzen egyszerűen és egy járatlan számára is érthetően fogalmazni, akkor az előadónő sem fogalmazna a fent példázott módon.

És ez utóbbi megmutatkozna sok-sok gazdasági mutatókon is valószínűleg :)

10 béta 2014. május 6. 10:40

Jajjj!!! Őszinte lelkesedéssel kezdtem ebbe a videóba, mert tényleg nagyon érdekelt volna. De ez a nő elviselhetetlen, fontoskodó, ráadásul buta is. Ezért szar és értelmetlen a (nyelvtan)oktatás, mert megváltani is ilyenek akarják; az ilyen (stílusú, tudású, nagyarcú és roppant magabiztos) tanárokkal Dunát lehet rekeszteni, én meg érteni vélem, miért utálják a gyerekek az iskolát.

9 Krizsa 2014. május 5. 21:16

Az idegen nyelv használható beszéde nem nyelvtani okoskodástól jön létre, hanem attól, hogy SOKAT HALLOM - tés ettől ökéletesen RÁMRAGAD. Pont úgy ragad, ahogy kell, másképp nem is tudmám mondani. Nyelvtant, ha egyáltalán, mindig csak utólag tanultam, amikor már szabadon beszéltem azt a nyelvet. Az olvasás is probléma mentes, csak az írás... az már fogósabb dolog. Igen, ahhoz már kell a nyelvtan, de akkor sem az, amit ti tanítotok. .

8 El Vaquero 2014. május 5. 19:33

@Krizsa: „Mondattan: alany / állítmány / tárgy / határozók / jelzők. Tökéletes.”

Igen, általános iskolai szinten valóban elképeztő tudományos eredmény. Ráadásul a nyelvtanulásban (értem én ezalatt a nyelv használható beszélésének a megtanítását) nem segít, csak jól összezavarja a nyelvtanulót, és mikor idegen nyelven próbál megnyilatkozni, akkor elkezd fordítgatni és nyelvtanilag elemezgetni. Ennek pedig az lesz az eredménye, hogy vagy nem tud mondani semmit, vagy tud, de sokára vagy rosszul.

A fókusz pedig igenis kell a magyar szórend megértéséhez, mert hagyományos grammatikai kategóriákkal nem érthető meg, persze csak nem magyaroknak fontos, mikor magyarul tanulnak. Anyanyelvű magyarnak (hacsak nem nyelvész), felesleges tanítani, az anyanyelvi kompetenciája révén jól tudja alkalmazni, anélkül, hogy gondolkodnia kéne rajta vagy szabályokat magolnia.

7 Krizsa 2014. május 5. 18:52

A szótanra és mondattanra való szétválasztás, a szófajok: ige / főnév / melléknév / névszók... telitalálat, a világon nincs jobb.

HÁTRAFELÉ is mutat, mert 2000 éve még egészen mások volt a nyelvtanok, de ezzel a módszerrel ott is pillanatok alatt tájékozódunk. Pl. hogy a finn vesi és kesi, hamár i van a végükön, akkor valójában MELLÉKNEVEK (voltak) és nem főnevek: visz-i és kész-i (készítő). Tehát a 40 évvel ezelőtt tanított magyar nyelvtan tökéletes és élvezetes volt.

Én 7 nyelven tanultam életemben (2-t tudok nagyon jól, 3 másikat elég jól). A szófajokra való felosztás tökéletes, minden nyelv megtanulását maximálisan támogatja.

Mondattan: alany / állítmány / tárgy / határozók / jelzők. Tökéletes.

Ez tettétek tönkre, MTA!

Miafranc az a fókusz? (Persze, hogy tudom, ne törd magad.) MINEK? A magyar nyelv helyett egy kozmopolita nyelvtani zagy oktatása a magyar általános iskolákban - botrány. Minek csinálod ezt? Arra kacsintva csinálod, hogy idegen nyelveket tudjon ezáltal megtanulni a magyar gyerek. Mese, mert a valódi magyar nyelvtan a legjobb segítség az idegen nyelvek tanulásában is.

Tehát pimasz KULTÚR-GYARMATOSÍTÁSról van szó.

6 Fejes László (nyest.hu) 2014. május 5. 16:04

@LvT: Ráadásul láthatóan nem is unatkozik...

5 LvT 2014. május 5. 15:59

@poszt: >> Barnamedve vagy barna medve? (Forrás: Bored Panda) <<

Még ha a cikk szempontjából lényegtelen is, de azt azért a nevében a "tudomány" szót viselő médium esetén nem érdektelen tisztázni, hogy az illusztrációs nem egy "barna medve" látható, hanem egy <pápaszemes medve> (Tremarctos ornatus) hu.wikipedia.org/wiki/Pápaszemes_medve

4 El Vaquero 2014. május 5. 15:35

@Molnár Cecília: na, majd nem lesz ilyen amazon valaki, ha megjön kedvenc kapitánya...

3 Molnár Cecília 2014. május 5. 14:48

@El Vaquero: Az egyest szövegértésből is nyugodtan beírhatod magadnak.

2 El Vaquero 2014. május 5. 14:29

Ááá, ezt inkább hagyom, mert nagyon sok hülyeséget összeszövegel a néni. Ilyeneket mond, hogy magyar nyelvórákra jártunk, meg hogy más országokban nem tanítják az anyanyelvet, kiemeli az angolokat és az amerikaiakat. Szerintem meg ők is kapnak jegyet English-ből, és gondolom nem oroszból felelnek le ilyen tantárgynév alatt.

1 El Vaquero 2014. május 5. 14:19

Hát persze hogy nem nyelvórán tanulják a nyelvet az anyanyelvi beszélők. A videót még nem néztem meg, de már megy a háttérben. Mondjuk már az eleje is elég tanítónénis: "készültem". Remélem nem ír be egy marha nagy egyest az ellenőrzőmbe a videó végén.

Információ
X