-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
A kreativitást általában pozitív tulajdonságnak értékeljük, és elismerjük azokat a személyeket, akik rendelkeznek ezzel a képességgel. Arra ritkábban gondolunk, hogy a kreativitásnak vannak árnyoldalai is: például a kreatív gondolkodás végső soron tisztességtelenséghez is vezethet. Lássuk, hogyan!
A kreatív ember képes új ötletekkel előállni, új, izgalmas megoldásokat adni egy problémára, ki tud találni izgalmas, új termékeket. Sok olyan foglalkozás van, amelyben nagyra értékelik ezt a képességet. Egy cégnek aranyat érhet a kreatív munkaerő, mert garantálhatja hosszabb távon a megújulás képességét, a hosszú távú fönntarthatóságot, és a versenytársakkal szembeni előnyt. A kreatív emberek általában jó humorúak, altruisták, általában jókedvűek és rugalmasak. Egy kutatásból pedig az is kiderült, hogy a kreativitás segíthet megbirkózni az egyénnek azzal a tapasztalattal, hogy visszautasítják valahol.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A kreativitás azonban sokszor veszélyes is lehet. Előfordulhat az az eset, hogy ha egy kreatív ötletet visszautasítanak, az ötletgazda már csak azért is keresztülviszi, amit kitalált – nem törődve sem a társas (vagy jogi) szabályokkal, sem a hallgatólagos megállapodásokkal, normákkal. Tehát ebben az esetben a kreativitás az együttműködés megszűnését eredményezi, sőt, akár tisztességtelenséghez, szószegéshez is vezethet. Jól illusztrálja ezt az eshetőséget a post-it jegyzettömbök feltalálójának az esete.
A történet 1968-ban kezdődött, amikor a 3M cég egyik tudósa, Spencer Silver azt a megbízatást kapta, hogy fejlesszen ki egy különlegesen erős ragasztószert, amelyet repülőgépek építéséhez tudnak majd használni. A kísérletei során sikerült előállítania egy rendkívül gyenge ragasztót, amelynek azonban megvolt az a különleges tulajdonsága, hogy nem hagyott semmiféle nyomot a felületen. Így a beragasztózott felület újra használható volt a ragasztószerrel való érintkezés után is. A 3M vezetői nem voltak túl elégedettek az új termékkel, félretették, majd kisvártatva megfeledkeztek róla.
Évekkel később a cég egyik vegyészmérnöke, Art Fry mégis elővette ezt az anyagot. A férfi énekelt egy templomi kórusban, és rettenetesen idegesítette, hogy mindig elveszti az énekeskönyvben, hogy hova kéne lapozni. Fry tisztában volt Silver találmányának a tulajdonságaival, gondolt egy nagyot, bekente vele az énekeskönyv megfelelő lapjait, és kis cetliket ragasztott a lapokra fix könyvjelzőkként. Egy-egy próba vagy hangverseny után pedig kiszedte a lapokat, és sértetlenül adta vissza a templom tulajdonát képező énekeskönyvet.
Fry úgy gondolta, hogy a termék nagyon is hasznos, ezért a cég vezetői elé terjesztette az ötletét, amely nagyjából a ma post-itként ismert termék terve volt. A vezetők azonban nem láttak benne fantáziát, utasították Fry-t, hogy fejezze be az ezzel való foglalkozást.
Fry azonban nem tartotta be főnökei utasításait. Folytatta a termék kidolgozását: létrehozott egy gépet, amellyel a post-it kártyákat le tudta gyártani. majd a 3M titkárnőivel próbáltatta ki a terméket: a munkatársak odavoltak a post-itért. Fry tehát megszegve főnökei utasítását, kitartott az ötlete mellett, és tűzön-vízen át keresztül is vitte. Végül szerencséje volt: a cég vezetői meglátták az új termékben az értéket, és végül rábólintottak a gyártásra.
Fry és a post-it kártyák története jól illusztrálja a kreativitás napos és árnyas oldalát is. Egyrészről egy nagyon jó, hasznos, sokak által kedvelt új termék jött részre, amiből mindenki profitál. Másrészről azonban Fry viselkedése, a céghez való hűsége, végső soron a tisztessége hagy kívánnivalót maga után. Hűtlen, a főnökeivel szembeszegülő lépését pedig éppen azért merte megtenni, mert bízott kreatív ötlete sikerében. ezzel azonban nem árt óvatosnak lenni: ezen a lejtőn igen nehéz megállni, ha a tisztességtelenségre „jó indokot” találunk. Előfordulhat például ez például azokkal is, akiknek nincs valódi kreatív ötletük, csak éppen ők maguk hiszik azt, hogy van. Ez a magatartás pedig igen veszélyes is lehet.
Forrás