-
Sándorné Szatmári: @ganajtúrós bukta: 22 A Google szerint további hasonló kifejezések (nem csak iskolában, bá...2024. 07. 23, 16:23 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
ganajtúrós bukta: Régi topik azért válaszolok hátha valaki visszaír... Talán: Szekálás, abuzálás, oltogatás,...2024. 07. 23, 13:34 „Mert nincs rá szó, nincsen rá...
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: kiegészítés: A nyelvi bizonytalansági tényezők (amik annál gyakoribbak...2024. 07. 01, 08:12 Fantomok a magyar szavakban
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 117 Valóban.. A "Fedje meg!" parancs hosszú gy-vel--->hatása: "megfedd valak...2024. 06. 29, 12:28 Fantomok a magyar szavakban
-
szigetva: @Sándorné Szatmári: Nyilván a sok ostobaság mennyiségével akarsz dominálni. Annyit azért v...2024. 06. 29, 08:35 Fantomok a magyar szavakban
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
![](/media/news-depesmod.png)
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Akiknek jobb a ritmusérzékük, jobbak a nyelvi képességeik is – legalábbis egy új kutatás szerint.
Azok az emberek, akik jobban tudnak ritmusra mozogni, konzisztensebb agyi válaszokat adnak beszédfeldolgozáskor, mint azok, akiknek rosszabb a ritmusérzékük – derült ki egy új kutatásból, amelyről a Science Daily nemrégiben számolt be. Az eredmények tehát azt mutatják, hogy a rendszeres zenei képzés a nyelvi képességeknek is jót tehet.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
Régen ismert tény, hogy a ritmusra való mozgás, a ritmusérzék az agy különböző területeinek, a hallásért és a mozgásért felelős területeknek az összehangolását igényli. Az új kutatásban Nina Kraus és munkatársai azt vizsgálták, hogy hogyan függ össze az, hogy tartjuk a ritmust azzal, hogy hogyan reagál az agyunk a beszédre.
A kísérletben több mint száz chicagói tizenéves vett részt. Először figyelniük kellett egy metronómra, és az ujjukkal dobolni a ritmust. Azt, hogy ki mennyire pontosan üti a ritmust, úgy mérték, hogy összehasonlították az ujjak által dobolt ritmust a metronóm által ütött ritmussal. Majd a kísérlet második fázisában EEG-vel rögzítették a résztvevők hangfeldolgozásért felelős agyterületének hullámait, miközben azok egy ismételgetett da szótagot hallottak 30 percen keresztül. A kutatók ezután azt nézték meg, hogy mennyire hasonlóan reagáltak az agysejtek az egyes da szótagok elhangzásakor.
Azt találták, hogy az illető minél pontosabban volt képes dobolni a ritmust, annál konzisztensebb képet mutattak az agyhullámai a da szótag többszöri elhangzásának feldolgozásakor. „A ritmus mind a zene, mind pedig a nyelv inherens része” – magyarázta Kraus. „Elképzelhető, hogy a zenei képességek fejlesztése, különös tekintettel a ritmusérzékre, fejleszti a hangfeldolgozó rendszerünket, így a hang–jelentés kapcsolatok is megerősödhetnek, ami elengedhetetlen például az olvasás tanulásához.”
Kraus kutatócsoportja a jövőben egy több éven át tartó vizsgálat tervez a zenei képességfejlesztés nyelvi és olvasási képességre tett hatásairól.
Forrás