-
Sándorné Szatmári: Szerintem beszűkül a gondolkozás féleségek korábbi sokasága, míg a tere, ahol keresgélni l...2024. 03. 25, 09:02 Hogyan alakul át az olvasás?
-
Sándorné Szatmári: Ezek a modellek tehát (micsoda véletlen) fékezik a "féknyúz" terjedését ..? :)2024. 03. 12, 18:39 Álhírek felsimerése nyelvi modellek...
-
Sándorné Szatmári: @cikk: Véleményem eltekintve a konkrét (pl. összeesküvés) példától: -Működő nyelvelméleti ...2024. 03. 10, 09:31 Titkos víziók vagy vizionált titkok?...
-
Sándorné Szatmári: A cikk szerint a nyelv fontos jellemzője, hogy a szavak jelentése kommunikációs helyzeteke...2024. 03. 01, 09:37 Diszkriminált állatok
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: Amit írsz, nyilván én is észre veszem.. A jelentés és tartalom ugyanakkor rávil...2024. 02. 23, 21:02 Nyelvek születése és terjedése
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.
Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Ön is füllentett már, ha utólag arról kérdezték, miért nem vette fel a telefont? Nos, ha igen, nincs ezzel egyedül. A briteknek kilencven százaléka be tud számolni olyan alkalomról, amikor utólag nem egészen helytálló kifogással magyarázta, hogy miért nem érték utol.
Hajlamosabbak vagyunk nem felvenni a telefont, ha szeretteink hívnak, mint ha távoli ismerősök vagy idegenek keresnek bennünket – állítja egy friss felmérés. A britek körében végzett kutatás legalábbis azt bizonyítja, hogy tízből kilenc ember nem csupán hagyja kicsengeni a mobilját, hanem utólag még le is tagadja ezt – írja a Telegraph.
A pszichológus szerint ez tulajdonképpen természetes: mivel ugyanis egyfajta íratlan szabályt rúgunk fel azzal, ha nem vesszük fel a telefont, kifogást keresünk – ezért próbáljuk füllentéssel megoldani a dolgot, magyarázza Dr. Ashley Weinberg. A leggyakoribb kifogások közé tartozik a „nem hallottam, hogy csörög”, az „épp vezettem”, de gyakran előfordul a „macskát etettem” és a „nem volt térerő” is. De olyan is van, aki hálószobai elfoglaltságot füllent, ha arról kérdezik, miért nem vette fel a telefont.
Sokan szeretnék azt a képet kialakítani magukról, hogy éjjel-nappal elérhetők, de valójában nem rajonganak érte, ha lépten-nyomon hívják őket – véli egy telefontársaság szóvivője. „Épp ezért mindannyian hajlamosak vagyunk füllenteni, ha ki kell mentenünk magunkat, amiért mégsem tudtak utolérni bennünket”– teszi hozzá.
Lássuk tehát azokat a legnépszerűbb kifogásokat, amelyek (legalábbis a briteknél…) nap mint nap elhangzanak:
- Nem hallottam a csörgést.
- Épp vezettem.
- Nem találtam a telefonom.
- Értekezleten voltam.
- Rossz gombot nyomtam meg.
- Épp fürdőszobában voltam.
- Nem ismertem fel a számot.
- Nem voltam beszédes kedvemben.
- Nem szeretem, ha valaki hallgatózik.
- Épp a hálószobában múlattam az időt…