nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
A nyák napja

Sámánok, harcosok, rének, szánok és sátrak lepték el a Szegedi Tudományegyetem Finnugor Tanszékének asztalait. Az ismeretterjesztés új eszközét vetik be a finnugristák: a műveltségi vetélkedővel vegyített társasjátékokét.

Földessy-Kováts Judit | 2012. május 1.
|  

2012. április 25-én a Szegedi Tudományegyetem Finnugor Tanszékén került megrendezésre a nyák napja elnevezésű program. A program egy, a tanszék munkatársai és hallgatói által készített ismeretterjesztő, stratégiai játék köré épült. A játékos délután egy hagyományteremtő sorozat második alkalma volt, az első játékot még tavaly novemberben szervezte a tanszék, az akkori játéknak azonban inkább hagyományos társasjáték jellege volt, a mostani kifejezetten stratégiára épült.

A nyák napja
Forrás: Horváth Csilla

Maga a nyák napja elnevezés egy szójátéknak köszönhető, és az ötlet egy tematikus nappá nőtte ki magát. De kik is azok a nyák? A nyák, vagy nganaszanok, egyike a Szibériában élő uráli, szamojéd népcsoportoknak, egyben távoli nyelvrokonaink. (Nganaszan vagy nyá nyelvoktatás egyébként folyik a tanszéken.) A játék róluk, illetve a hagyományosan a Tajmir-félszigeten és a Jenyiszej alsó folyása mentén élő népekről, a nyenyecekről, enyecekről, ketekről, evenkikről és dolgánokról szól. A játék egyik, nem titkolt célja, hogy ezúton is ráirányítsa a figyelmet ezekre a népekre és nyelvekre, egyrészt mert részben távoli, kevéssé ismert nyelvrokonaink, másrészt mert lélekszámuk az elmúlt évtizedekben rohamosan fogyatkozik, és az eltűnés szélére sodródtak (a nyelvi beszélők száma pedig még ennél is sokkal kétségbe ejtőbb adatokat mutat).

A játékot megelőző hírverés során – amikor heteken keresztül az információk folyamatos csöpögtetésével tájékoztatták az érdeklődőket – az információ közösségi oldalakon, a tanszéki faliújságon és honlapon, ingyenes képeslapokon, illetve a tanszék által hirdetett szakos és általánosan művelő órákon jutott el az érdeklődőkhöz és a leendő játékosokhoz. Előzetes jelentkezés után a csapatok, azaz a hat nép tagjai, sorsolással lettek beosztva (csapatonként öt fő). A csapategységet erősítette a hat különböző színű, de egyforma mintájú póló is.

A játék

A játék előtt pár nappal mindenki megkapta e-mailben a szabályzatot, ami első (és második) látásra is elég hosszúnak és bonyolultnak tűnt. Igazán csak a játék közben lehetett megérteni a szabályokat. A játék lényege, hogy szimuláljon olyan szituációkat, élethelyzeteket, amelyek a tajmiri és jenyiszeji népek hagyományos életmódjához tartoznak: a réntartástól az asszonyszerzésen át a sámánszertartásig. A játék színtere a Tajmir-félsziget és a Jenyiszej folyó torkolatvidéke: itt játszódik a történet. Az egyes csapatok körülbelül arra a területre vannak felrajzolva, ahol valójában élnek. Asszonybábúk, sámánbábúk, harcosok, szánok, rének, sátrak, stb. színesítik a hideg szibériai végtelenséget. A csapatok közötti harcok „műveltségi” kérdésekkel dőlhetnek el. A játék végén a győztes csapat igazi szibériai rénszarvascsipszet kapott, amely a Dugyinkában élő, a nganaszan folklórt kutató Okszana Dobzsanszkaja jóvoltából került Szegedre.

A nyák napja
Forrás: Horváth Csilla

Maga a játék nem csupán szórakozás, hiszen a térség történelméről, etnográfiájáról ad ismeretterjesztő műveltséget, a térkép és a feladatok mind történelmileg hitelesek. Ahhoz, hogy valaki csatlakozhasson, egyáltalán nem szükséges finnugor szakosnak lennie (bár a kérdések megválaszolásánál előny lehet).

A játék iránt már a készítés folyamatában is élénk érdeklődést mutatott több külföldi egyetem finnugor tanszéke. A szervezők célja, hogy a külföldi hallgatókat is megismertessék a játékkal, és idegen nyelvű változata is elkészüljön. Erre – többek között – különböző konferenciák és szervezett programok adnak majd lehetőséget.

A tanszék munkatársai már tervezik a következő, őszi közösségi programot, amely ezúttal a mordvin folklórra fog épülni.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
5 levako05d 2012. május 4. 13:53

@seta92: Lehet, hogy a mai fiatalság tehetségtelen óvodások gyülekezete, akik szeretnek társasjátékokkal játszani, és így bomlasztani a rendet és a fegyelmet, de legalább mi rendelkezünk azzal, amit régen vitakultúrának, érvelésnek neveztek. Úgy látom, Ön ebben a tekintetben nincs a helyzet magaslatán.

4 horesz 2012. május 3. 10:17

@seta92: Hát akkor erről ennyit.

3 levako05d 2012. május 1. 21:49

@seta92: Én nem értek egyet önnel. Történetesen én ott voltam ezen az eseményen, és úgy gondolom, hogy erős túlzás óvodásoknak nevezni a résztvevőket. Persze, tudom, mindig lesznek olyan emberek, akiknek soha nem lehet megfelelni, ennek ellenére nem mondanám, hogy a Finnugor Tanszék az Ön által körvonalazott "buliegyetem" kategóriájába lenne sorolható. A 'Magyar nyelv finnugor rokonsága" c. szeminárium például eddig az egyik legjobb, de legnehezebb szemináriumom volt, és az Uralisztika előadáson is követelnek. Másrészt én az Ön által vázolt folyamatoknak pont az ellenkezőjét tapasztalom, régen sokkal jobb volt az egyetemi élet: voltak szakestek, tanszéki rendezvények, kirándulások, amikből mára gyakorlatilag semmi sem maradt. Önnel ellentétben szerintem az nagyon is helyénvaló, hogy egy tanszék megmutatja az emberi oldalát, olyan tanárokkal, akik szeretnek játszani, együtt lenni, beszélgetni a hallgatókkal azon túl, hogy igenis keményen bevasalják a tananyagot. Ha a személyes véleményemre kíváncsi, ez a rendezvény sokkal közelebb hozta hozzám az uráli népek kultúráját, mint az, hogy bemagoltam a népek létszámát és az ominózus nyelvrokonsági családfát.

2 horesz 2012. május 1. 19:38

@seta92: Sok igazság van abban, amit írsz, de összességében mégiscsak a dolgok egyoldalú leegyszerűsítése. Gondolom, hiába próbálnám megmagyarázni, hogy miért - az csak belemagyarázás lenne. De ha érdekel, megpróbálhatom.

1 seta92 2012. május 1. 18:46

Pár éve még mosolyogtam volna e híren, de ma már sírok. Mert ma már ez az egyetem: játszótér huszonéves óvodásoknak, akik ajándékokat szeretnek készíteni az egyetemen, meg zsíroskenyér-partikon részt venni, és az a jó tanszék, szak, ahol játszani lehet, a tanulás meg csak érdekességek meghallgatása (lehetőleg nagyon humoros tanári előadásban), majd utána el islehet felejteni mident, hiszen számonkérés lényegében nincs, hiszen az egyetemen szeretni kell a hallgatót, és nem holmi vizsgákkal kínozni, vagy épp tanulásra, olvasásra kényeríteni. Úgyhogy hadd folyjon csak a játék, majd belemagyarázzák, hogy mitől is egyetemre való a bábutologatás stb.

Információ
X