-
idodav: "Magyarul tehát az úszótechnika és az úszó szám elnevezése nem különbözik." Ez azért nem t...2021. 01. 17, 23:10 A gyorsúszás is hungarikum?
-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Hogyan lehet úgy alakítani a dolgokat, hogy a romák a társadalom teljes jogú tagjának érezzék magukat? Sokan és sokféleképpen próbálták már megoldani ezt a kérdést. Csehország most új megoldási javaslattal állt elő: úgy tervezik, iskolai tantárggyá teszik a romani nyelvet.
A cseh oktatási minisztérium nemrég azzal az indítvánnyal állt elő, hogy tegyék választható tantárggyá a romani nyelvet Csehország minden általános és középiskolájában, s foglalják bele a kötelező tantervbe a roma kultúráról és történelemről szóló ismereteket is. Így a roma diákok több információt kaphatnának saját magukról, a többi tanulóban pedig növekedne az elfogadás és a tolerancia – olvasható a České Noviny honlapján.

(Forrás: H. Szabó Sándor / MTI)
A minisztérium szerint ezzel a lépéssel talán elérhetnék, hogy több roma gyermek járjon hagyományos általános és középiskolákba – jelenleg ugyanis sokszor automatikusan szakmunkásképzőbe vagy kisegítő intézményekbe küldik őket.
A témában eddig készült tanulmányok kimutatják: az oktatás megkezdésekor a roma tanulóknak általában több gondjuk akad a cseh nyelvvel, mint a matematikával vagy más tantárgyakkal. Ez nem is csoda, hiszen otthon csaknem mindannyian romani nyelven vagy a cseh és a romani keverékén beszélnek, ami ugyebár két igen különböző nyelv. „Ha egy német kisgyerek jelentkezik egy cseh iskolába, minden segítséget megkap, hogy beilleszkedjen. A roma diákok miért nem kapják meg ugyanezt a támogatást?” – veti fel a kérdést Ondrej Klipa, a kormány kisebbségügyi tanácsának munkatársa. Az új indítvány szerint az lenne az ideális, ha a tanárok maguk is rendelkeznének egy alapszintű romanitudással, hogy jobban tudják segíteni a nyelvi nehézséggel küzdő roma diákokat.
„Az igazán fontos mégis az, hogy a gyerekek megtanulják szeretni a cseh nyelvet, és tisztában legyenek vele, hogy a többségi társadalom tiszteli és befogadja őket. És tudják azt is, hogy ez a társadalom megfelelő szintű biztonságot és egyenlő esélyeket nyújt nekik ahhoz, hogy sikeressé válhassanak” – fogalmaz Jan Stejskal, a kezdeményezés egyik támogatója. A romani nyelvórák tananyagát most tesztelik.