nyest.hu
Kövessen, kérem!
Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Szavazzon az új nemzeti légitársaság nevére!

Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?

nyest.hu | 2012. február 3.
|  

Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?

Ezen a néven nem repül már...
Ezen a néven nem repül már...
(Forrás: Wikimedia Commons / ChrisW)

Történelmi választék

A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?

A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.

A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.

A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.

Miért volt pocsék a Malév neve?

Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.

Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.

Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.

Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.

Új, előnyös névvel a siker felé

Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?

Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS) Az összes hozzászólás megjelenítése
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
53 huti03 2013. július 11. 11:30

AIR BUDAPEST

AIRWAY BUDAPEST

HUNGARIAN AIRLINES

HUNGARIAN AIRWAY

Azért ez is tetszik:

VIKTAIR

52 mimi 2012. február 5. 18:10

-Magyair

-Hunair

-Budair

51 Kecsi 2012. február 5. 16:32

Javaslom legyen Sallair! Oszt jó napot!

50 zsoszta 2012. február 5. 10:15

Lehetne BÓVLIAIR, utalva a gazdasági helyzetre.

Lehetne LOPAIR, ezzel a mindenkori kormányok kedvenc pénzlehúzóhelyére utalnánk.

Aztán lehetne LOSTAIR, utalva a külföldön hagyott több ezer magyar utasra.

49 zsoszta 2012. február 5. 10:06

@zsoszta:

Ja, és a külföldiekkel nem kell foglalkozni, ha a Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társasággal akarnak repülni, akkor tanuljanak meg magyarul, toll a fülükbe! :O)))

48 scasc 2012. február 5. 09:57

SAIR.

Az -air nyilvánvaló. Az S-re meg lehet asszociálni: speedy, sebes, de lehet sloppy, selejt is.

A a kerozin hajtja a gépeket, a [ser] meg a pilótákat...

47 zsoszta 2012. február 5. 09:54

Magyar Nemzeti Szittya Turulröptető Társaság

Ja, hogy ez csak óriásgépre fér ki?

Merjünk nagyok lenni :O)))

46 tototo 2012. február 4. 23:37

VIKTAIR

45 Bonoka 2012. február 4. 22:49

Hunair :)

44 Nước mắm ngon quá! 2012. február 4. 22:17

@Huliganthropus:

"De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet."

---

Hát persze, muszáj minden témánál a zsidókra asszociálni, mit is tennénk, ha nem lenne kéznél a zsidó, aki ellen lehet izgatni! Talán még gondolkodnánk is? Fúj, inkább csak mutogassunk másokra, az egyszerűbb!

43 Huliganthropus 2012. február 4. 21:46

Miért kellene idegen szavakkal operálni akkor, mikor ez magyar?

Ha légi szállítmányozási társaság, akkor az legyen a neve.

Magyar Légitársaság

Nem szégyen, ha magyar céget magyar nyelven neveznek, ugye?

Ahogyan az országot ma a közösség tulajdonából kivonták, s csak nevében utal a magyarság közhatalmára, e repülőgép üzemeltető sem lesz magyar, legfeljebb a magyarok pénzén repültet majd saját hasznára, mint eddig is. Jó vásár volt visszavenni az oroszoktól, de inkább a nemzetközi pénzhatalom, a világ irányítói büntették ezzel a csőddel a kormányt. A magyar embereknek azonban fontos, hogy legyen Malév, vagy valami más nevű légi cég. Ez hagyomány, tisztelgés a régiek előtt. S ha igazán magyar, lehetne akár Turul, vagy Kerecsen névvel is illetni, utalva ősi eredetre, vérvonalra, sólyomreptető hagyományra. Ám ehhez bátorság is kellene, ami a névadó politikusokból igencsak hiányzik manapság. Ezek a nevek a listáról eleve kizárattak. Túl magyar...

De rögtön héber nevet is lehetne adni neki, nemde? Nemigen döbbenne meg rajta senki... legfeljebb köpnénk mégegyet.

42 arafuraferi 2012. február 4. 21:25

HUrry FlottAir

41 Szilveszter 2012. február 4. 20:55

HULÉV

40 Sziget50 2012. február 4. 19:37

MAIR ADLER ( Magyar Légi Sas )

39 Ben10 2012. február 4. 15:09

MALÉT-Magyar Légi Társaság

Az összes hozzászólás megjelenítése
Információ
X