-
idodav: "Magyarul tehát az úszótechnika és az úszó szám elnevezése nem különbözik." Ez azért nem t...2021. 01. 17, 23:10 A gyorsúszás is hungarikum?
-
Fülig James: @nudniq: azt hiszem, hogy Erdély átalakítása a dualizmus korában kezdődött, amikor elfogad...2021. 01. 16, 14:48 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @nudniq: na, én is elkövettem egy-két pontatlanságot. Segesvárt csak a68-as megyésítéskor ...2021. 01. 15, 22:25 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: @szigetva: nem kisebb eltérés volt a két alakulat között, hanem kb egy megyényi: ...2021. 01. 13, 02:59 Százasak vagyunk?
-
nudniq: @mederi: "vallásszabadságot biztosító Arany Bullára" XXIV. Hogy izmaeliták és zsidók tiszt...2021. 01. 13, 02:31 Százasak vagyunk?
Nyelvről vitatkozik kollégáival?
Kételyei támadtak?
Kálmán László nyelvész olvasóink égető kérdéseire válaszol:
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
- Mit állítsunk?
Olvasgassa itt a rovat korábbi cikkeit is!

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Leállt a Malév... de talán nincs minden veszve: a miniszterelnök szerint lehet még új magyar légitársaság. De mi legyen a neve?
Szomorú hír, hogy több mint fél évszázad után leállt a magyar légiközlekedési vállalat, a Malév. A miniszterelnök azonban azzal kecsegtet, hogy elképzelhető egy nemzeti légitársaság létrehozása a Malév romjain. Felmerül a kérdés, mi legyen az új cég neve?
Történelmi választék
A második világháború előtt több magyar légitársaság is működött. Az Aeroexpressz legendás hidroplánjai a budapesti Gellért tér elől szállították az utasokat – jellemzően Bécsbe, de megfordultak a vízimadarak a Balatonon is. Szép név, izgalmas múlt... talán így kellene elnevezni az új magyar társaságot is?
A polgári repülésben tevékenykedett a Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság, a MAEFORG vagy MAEFORT is – bár elsősorban postajáratokat működtetett és az első világháború után Magyarországra mért repülési tilalom ellehetetlenítette a működését. Kicsit kockás, de történelmi név... talán nekünk is jó lenne.
Az oldal az ajánló után folytatódik...
A Magyar Légiforgalmi Rt. vagy ML Rt. a tilalom lejárta után alakult meg, és a húszas évektől Bécset és Belgrádot járták a gépei. Ez a cég sok állami támogatással működött – tán éppen ezért hívhatnánk így is az új társaságot. A cég 1928-ban újjáalakult és ekkor már a jobban csengő MALERT nevet használta.
A második világháború után a légiközlekedés szovjet segítséggel indult újra. A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt., azaz a MASZOVLET félig hazai, félig szovjet tulajdonú, legendás LI-2 típusú gépeken (az amerikai DC 3 licence alapján készült utasszállítón) reptette az utazni vágyókat ide-oda. A cég 1954-es megszűnésével jött létre az 58 évvel később, azaz a napokban tönkrement Magyar Légiforgalmi Vállalat, azaz a Malév.
Miért volt pocsék a Malév neve?
Amikor nevet választunk, érdemes lesz elgondolkodni azon, hogyan cseng az a külföldi utasnak is. A Malév mozaikszót például több kritika is érte.
Az egyik legfontosabb kifogás az volt, hogy a név első szótagja, a mal- kellemetlenül hangzik, hiszen ez egy olyan képző, ami általában a helyestől eltérő működésre utal az angolban (a latin malus – rossz, ártalmas alapján). Így áll elő például a malfunction (hibás működés), a maleficent (rossz szándékú), a malformation (deformitás, természetellenes növekedés). De ide sorolhatnánk akár a magyar orvosi nyelv malignus kifejezését is, amivel a rosszindulatú elváltozásokra utalnak.
Mindezt megfejeli a -LEV tag, ami egyértelműen a levitációra (lebegésre) utal – azaz teljesen logikusan összerakható, hogy a MALÉV elnevezés a hibás, kudarcos lebegésre utal az angolul értőnek – és hát ki akar olyan légitársasággal utazni, ami már a nevében is ígéri, hogy lebegésünk kudarcos lesz vele.
Egyes MALÉV-kritikusok azt is hozzáteszik mindehhez, hogy az elnevezés nagyon „oroszosan” cseng, márpedig az orosz légitársaságok maguk is keményen küzdenek a róluk kialakult előnytelen képpel.
Új, előnyös névvel a siker felé
Maradt hát a kérdés, mi legyen az új légitársaság előnyös és izgalmas elnevezése?
Olvasóink szabad kezet kapnak: kommenteljék javaslataikat cikkünk alá, a beérkezett tippekről pedig rövidesen szavazást tartunk.