nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Társkeresés dióhéjban
„Egyedül nem jó a málnásban” - a társkeresésről tudományosan

„Keresem a vasi erdőben mackómat. Egyedül nem jó a málnásban. (40 éves)” Ugye Ön is látott már – esetleg adott is fel – hasonló társkereső hirdetést? De vajon mitől nyerő egy effajta hirdetés? Mi fér bele, és mit érdemes kihagyni belőle, hogy a lényeg – a számunkra ideális társ – megjelenjen az életünkben?

Déva | 2010. július 1.
|  

A kapcsolatteremtés egy speciális módja a társkereső hirdetés. A hirdetések megjelenítési módjai, helyei változtak ugyan az idők során, de a hirdetők céljai változatlanok: megtalálni az ideális társat. Vannak olyan rovatok, ahol a hirdetőnek erre mindössze egyetlen sms, azaz 160 karakter áll rendelkezésre, s van, ahol ennél kicsit hosszabban fejthetjük ki, kik vagyunk mi, és miféle lovagra is vágyunk. De vajon mi fér bele egy ilyen mini hirdetébe?

Talán épp egy társkereső hirdetésben találjuk meg az igazit?
Talán épp egy társkereső hirdetésben találjuk meg az igazit?
(Forrás: Alfonso Lima/sxc.hu)

Mi mindenre jó az sms?

Az sms-funkció nagyon hasznos: rövid üzenetet küldhetünk a másik mobiljára, ha éppen nem teszik lehetővé a körülmények, hogy beszéljen velünk, vagy mi beszéljünk vele. De más miatt is kiváló eszköz: alkalmas a telefonon keresztül történő közvetlen szóbeli kommunikáció elkerülésére is. Inkább írunk egy sms-t, hangunkat, így indulatainkat, érzelmeinket sem vállalva, gondolatainkat mégis eljuttatva a másikhoz. Összetett gondolataink közlésére azonban sokszor kevés a 160 karakter. Duplázhatunk, triplázhatunk, de valami mindig kimarad. Mondandónkat szűkebbre és tömörebbre kell vennünk. Az eredmény számunkra még mindig tükrözi az eredeti közlést, de a másiknak ez már túl tömör lehet, és a konfliktus félreértésekkel tovább bonyolódhat.

Egy sms-ben feladott hirdetésben nagyon tömörnek kell lennünk, és még a fontos információk között is válogatnunk kell. Társkereső hirdetés esetén annyi mindent bele akarunk szuszakolni 160 karakterbe, hogy a végén már rá sem lehet ismerni a szándékolt szövegre. Nem tükrözi igazán sem a belsőnket, sem a külsőnket. Akkor hogyan legyünk hatással másokra?

Mi fér el a 160 karakterben?

Az apróhirdetések hossza általában a hirdetés tárgyától függ, de tömörség állandó elvárás. A társkereső hirdetések a hosszabbak közé sorolhatók, mert a hirdető nem csak a kínált értékeket mutatja be, hanem azt is leírja többnyire, milyen partnert keres. Hogy számokat is mondjunk: felmérésünk alapján egy átlagos társkereső hirdetés 250-300 karakter, vagyis átlagosan 35-40 szó.

A társkereső hirdetések hossza a papíralapú újságokban eléggé korlátozott. Jellemzően a széles körben terjesztett és olvasott női magazinok vállalják a közvetítő szerepet; ezekben az újságokban találkozunk többnyire a társkereső hirdetésekkel. A hirdetések hosszát a szavankénti ár is erősen befolyásolja. Bár egy jó társ minden pénzt megér (a mondat legnemesebb értelmében), kevesen engedik el magukat, és adnak fel 5-6 hasábsornál hosszabb hirdetést.

A társkereső hirdetések másik nagy megjelenítője az internet. Ez jóval nagyobb terjedelmet enged meg, mint a papíralapú sajtó, továbbá a közösségi oldalak, saját blogok is sokféle bemutatkozásra adnak lehetőséget: fotókat, videókat lehet feltölteni, kedvenc képeket, zenéket, oldalakat belinkelni.)

A 250-300 karakter terjedelem még megengedi a hirdetőnek, hogy hagyományos módon építse fel a hirdetést. Korra, külsőre vonatkozó adatok megadása és a belső értékek jellemzése után leírja a keresett partner legfőbb kritériumait, majd megadja az elérhetőségét és a jeligét, amire a jelentkezéseket várja. A jelige legtöbbször felhívó jelleggel is bír: „Harmincas, független szakács keres komoly kapcsolat céljából 20-25 éves, nem dohányzó, csinos, nőies hölgyet. Fényképes levelet várok „Főzzük együtt” jeligére, (pontos cím 68 karakterben, amit itt nem teszünk közzé).” Ha azonban egy hirdetést maximum 160 karakterben lehet megfogalmazni, ami körülbelül a fele a hagyományos hirdetések átlagos terjedelmének, mindenképpen választás elé kerül a szöveg megalkotója. Ha információkat sorol magáról, informatív jellegű lesz a hirdetés, viszont nem eléggé figyelemfelkeltő. Például: „165/64/58. Szőke, rövid haj, zöldes barna szem. Budapesti vagyok. Komoly kapcsolat érdekel.” Ami az informatív részt, azaz az önbemutatást és az igények megjelölését illeti, a hirdetőnek legtöbbször abban is választania kell, hogy melyiket fejti ki jobban, mert mindkettőt egyszerre nagyon nehéz belevarázsolni egyetlen sms-be. Persze, kivételek mindig akadnak: a következő hirdetésbe mind a két részből jutott valami. „Nőiesen formás, diplomás nő, 47/172/72 vagyok. Ha magas, intelligens, jó humorú, optimista vagy, és rendezetten élsz, írj!”.

A kor megadása és a magasság az, ami az orientáció miatt fontos adat, így e kettő állandónak tekinthető elem; a hosszabb és a rövidebb hirdetések is általában ezekkel indítanak. A mini méretű hirdetésben előnyt éveznek a családi állapotra, gyermek létére, káros szenvedélyre vonatkozó információk a „kínálat” és a „kereslet” szempontjából is, a külsőre vagy hobbira vonatkozó leírással szemben: „két gyermekemet egyedül nevelem” vagy „nemdohányzó társam keresem”.

Ki ne vágyna hasonló szerelmes jelenetre?
Ki ne vágyna hasonló szerelmes jelenetre?
(Forrás: Omar Franco/sxc.hu)

Mi a nyerő stratégia?

A sok egyformának tűnő, keveset mondó, hasonló felépítésű, kicsit „uncsi” hirdetés között elég nehéz választani. A hirdetések címzettje(i) számára könnyebbé, sőt, egyértelművé kell tenni a választást, és ennek érdekében nyelvileg többet kell bevetni a szimpla leírásnál.

A figyelemfelkeltés nyelvi eszköze bármi lehet, ami kreatívabb a hagyományos szövegeknél. Az önbemutatás és az igényekre vonatkozó információk adatszerű sorolása helyett valami izgalmasabbat is lehet választani. Például egy rendhagyó beköszönést: „Hali! Szükségem van már egy kedves, normális srácra, Veszprém megyéből. (19 éves)”; kijelentés helyett kérdést: „Szeretetre vágysz? Tőlem megkapod! Cserébe csak hűséget és megbecsülést kérek! (30 éves)”, közvetlen és visszautasítást nem tűrő felszólítást a kapcsolatfelvételre: „Válassz engem! Most! Különben lehet, hogy lemaradsz életed nagy szerelméről!”, vagy esetleg óhajtó mondatot: „Bárcsak te volnál számomra a megfelelő társ!”. Rendhagyó szórendet vagy hatásos szavakat (pl. szlenget), amiknek erős az expresszivitásuk, és kire így, kire úgy, de mindenképpen hatást gyakorolnak, vélemény provokálnak (persze a nyomdafesték tűréshatárán belül). A humoros, vicces „belépő” sem utolsó: a humoros társkereső megtalálhatja jó humorú társát, aki értékeli a vicces hirdetést: „Keresem a vasi erdőben mackómat. Egyedül nem jó a málnásban. (40 éves)”, „Az életet nézd a szélvédőn keresztül és ne a visszapillantó tükörből! Én elöl leszek, várlak! (31 éves)” vagy „Apóca kerestetik egy 174/48, bp.-i, nőies, fiatalos, dohányzó, Nyilas anyóca mellé. (48 éves)”. Ötletes az is, ha valaki nem állító, hanem tagadó formákat használ a hirdetésében: „Nem a házad, a pénzed és a vagyonod kell, csak legyél nekem! 165/75/51, Dél-Dunántúl. (50 éves)”, vagy egészen egy anti-ideálként mutatja be magát: „Csak egy ronda, őszinte cicus vagyok. Felejteni szeretnék egy szerelmet, talán te segíthetsz túllépni. (40 éves)”. Egy látszólagos paradoxon fölött könnyen elidőzik az olvasó, több figyelmet fordít a hirdetésre, így a kapcsolatfelvétel esélyei nőnek: „165/78, vörös, barna. Izgalmas nyugalom sok nevetéssel, de szép is lenne.”

Figyelemfelkeltés versus informativitás

Talán nem is baj, ha a kreativitás a szöveg informativitásának rovására megy, mert végül is egyetlen célja van egy ilyen extrém rövid hirdetésnek: a kapcsolatteremtés gyors előmozdítása. Igaz, most a szőrszálhasogatók mondhatják, hogy a hosszabb hirdetéseknek is a kapcsolatfelvétel elérése az elsődleges célja, mert 320 karakterből sem lehet sokkal jobban megismerni valakit, mint 160 karakternél kevesebből; továbbá a hosszabb hirdetésekben is meg lehet csillantani a nyelvi kreativitást. Míg azonban a hosszabb hirdetés több eszközt is felvonultathat a siker érdekében, addig a rövidebb terjedelmű hirdetés számára leginkább csak a szinte művészi kreativitású figyelemfelkeltés eszköze marad.

A társkereső hirdetés útján történő ismerkedés sikere azon múlik, hogy mivel indítasz: ha el tudod adni magad egy sms-méretű üzenetben, amely a legelső kapcsolódási pont a másikkal, máris megnövekedtek a társtalálás esélyei.

Forrás:

Dede Éva: Nő, hölgy, lány, csaj. A nők megnevezése a mai magyar társkereső hirdetésekben. Napkút Kiadó – Napút Online kulturális folyóirat.

Forgács Erzsébet: Nyelvi játékok. SZEK Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2005. 26-33.

Szél Júlia: Társkereső hirdetések nő-és férfiképe.

Szikszainé Nagy Irma: Leíró magyar szövegtan. Osiris Kiadó, Budapest, 2004.

Tisljár Roland – Bereczkei Tamás: A humor szerepe a párválasztásban. In: T. Litovkina Anna – Barta Péter – Hidasi Judit (szerk.): A humor dimenziói. Tinta Könyvkiadó és BGF Külkereskedelmi Kar, Budapest, 2010. 40-49.

Magazinok, amikből a példákat válogattuk: Meglepetés, Kiskegyed korábbi számai.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
1 Lord69 2010. július 1. 16:45

Egy klasszikus: "Én egy negyvenhárom éves szép arcú, kissé molett, de aranyszívű kozmetikusnő vagyok. Keresem azt a jóképű, hatvan feletti, vékony, magas, intelligens, híres színészt, aki a Darvas Iván." :)

Információ
X