-
nasspolya: @Sándorné Szatmári: A határozott/határozatlan ragozásról van Wiki cikk. A névelőkről is. F...2023. 12. 01, 15:55 A nyitás tárgya
-
Sándorné Szatmári: Ez a cikk mindenkit gondolkozásra késztet.. Úgy gondolom, hogy általánosan a merev nyelvta...2023. 11. 30, 12:21 Egy örök áldilemma?
-
Sándorné Szatmári: A cikkben szereplő "Van vaddisznó ebben az erdőben? vagy Vannak vaddisznók ebben az erdőbe...2023. 11. 30, 11:20 Egy örök áldilemma?
-
Sándorné Szatmári: @szigetva: 98 Bocsi, ha vicces *alternatív értelme is lehet..: Szleng szinten a ciki szó "...2023. 11. 30, 10:31 Utoljára a bicigliről
-
Sándorné Szatmári: @Sándorné Szatmári: 10 Bocsi, ezt a hozzászólás "félre ment", nyilván az "Utoljára a bicig...2023. 11. 29, 22:29 Változás és „igénytelenség”
Kálmán László nyelvész, a nyest szerkesztőségének alapembere, a hazai nyelvtudomány és nyelvi ismeretterjesztés legendás alakjának rovata volt ez.
- Elhunyt Kálmán László, a Nyelvész, aki megmondja
- Így műveld a nyelvedet
- Utoljára a bicigliről
- Start nyelvstratégia!
- Változás és „igénytelenség”
Kálmán László korábbi cikkeit itt találja.

Ha legutóbb kimaradt, most itt az új lehetőség!
Ha ma csak egyetlen nyelvészeti kísérletben vesz részt, mindenképp ez legyen az!
Finnugor nyelvrokonság: hazugság
A határozott névelő, ami azt jelenti, hogy ‘te’
Az oroszok már a fejünkön vannak!
Az igazán komoly dolgok gyakran játékos kísérletekből fejlődnek ki. Ilyen a csevegőágens is. Egy amerikai vállalat mesterséges intelligens csevegőprogramját arra használják az ügyfelek, hogy távozás előtt visszacsalogassák a vásárlókat webshopjukba.
A USI Technologies technológiai vállalatot Chris Wampler, egy szingapúri programozó vezeti, aki a Berkeley egyetemen végzett. Mindig a mesterséges intelligencia érdekelte, azon belül is elsősorban a nyelvi terület. Mint mondja: „Szinte mindenre megtanítottuk már a gépeket, hogy jobbak legyenek nálunk, egyvalami azonban kivétel ez alól – a beszéd.”
Wampler beszélgetőrobotját annak idején viccből tesztelte különböző csevegőoldalakon. A program azonban a fejlesztések során meglepően jól kezdett működni. „Az emberek eleinte felismerték, utána viszont már akkor is embernek gondolták, amikor az bevallotta magáról, hogy csak mesterséges intelligencia.”
A beszélgetőrobottal kapcsolatos kutatások vezettek végül el a cég megalapításához.
Az ágens a Jenny nevet kapta, a rendszer pedig, ami Jennyt működteti, SMARTagent névre hallgat. A cég jó pénzért eladta csevegőágensét, és az üzlet azóta virágzik.
Ma már az ügyfelek igényein múlik, hogy a robot MI-ként mutatkozik-e be, vagy sem. Néhányan az első pillanattól kezdve közöltetik a felhasználóval, hogy robottal beszélnek, mások úgy működtetik, hogy az csak akkor vallja be, ha felhasználó rákérdez. Megint mások úgy használják, hogy a robot nem vallja be magáról, hogy ő nem valós személy.
A SMARTagent robotok az USI szerverein futnak. Wampler elmondta, hogy jelenleg a spanyol és francia nyelvet tanítják neki, de még messze van attól, hogy az angolhoz mérhető legyen ezekben a nyelvekben is a kompetenciája. Angolul azonban szorgosan válaszolgat a kérdésekre, és felfogja a nyelvi nüanszokat is.
Wampler hozzátette azonban, hogy a szleng és a webes beszéd és elírások még nagyon sok munkát adnak a kutatásban.
A program először átrágja magát a neki közölt szövegen, azután az így kapott információ alapján adatokat keres egy, az ügyfelek számára kialakított tudásbázisban, majd ezután a választ átereszti egy „attitűdszűrőn”; ugyanis nem mindegy, milyen nyelvezetet használ például egy randiszájton, vagy egy pénzügyi oldalon.
A USI kimutatásai alapján a SMARTagaent rendszert használó cégek több, mint 3 millió dollárt spóroltak az eladási és több mint 225 millió dollárt a bevételi oldalon. A cég idén már 5 milliós profittal számol.
Az egyik ügyfelük, a CyberDefender internetbiztonsági szolgáltatások eladásából él. A SMARTagentet akkor vetik be, amikor egy vásárló kiüríti a kosarát vásárlás előtt. Az automatizált csevegőágens ilyenkor megpróbálja visszatéríteni a vásárlót. „Rengeteg pénzt költenek a cégek médiafelület vásárlására. Nagyon fontos kérdés, hogy az így nyert forgalmat hogyan váltjuk pénzre” – mondta Steve Okun, a biztonsági cég vezetője, akik jól skálázható, költséghatékony módszernek tekintik a csevegőágenst.