nyest.hu
Kövessen, kérem!

Nem lát minket a Facebookon?

Kenyérpirítón szeretné?

Legutolsó hozzászólások
A nyelvész majd megmondja
A legnépszerűbb anyagok
Írjon! Nekünk!
nyest.hu
nyest.hu
 
Az érzelmek sodrásában

Hogyan viszonyulnak az emberek a mobiltelefonjukhoz? Milyen érzelmeket váltanak ki belőlünk a reklámok? Hogyan lehet a szöveges tartalmak érzelmi töltetét automatikusan megállapítani? Ezekre a kérdésekre kereste a választ az október 5-én megrendezett NLP Meetup, mely előadásai most már a Youtube-on is megtekinthetőek!

NLP Meetup | 2016. november 23.
|  

Szabó Martina Katalin (Precognox): Bevezetés a szentiment- és emócióelemzés témakörébe

Szabó Martina Katalin, a Szegedi Tudományegyetem oktatója és a Precognox nyelvésze évek óta kutatja a szentiment- és emócióelemzés témáját. Az est témájába ő vezette be a hallgatóságot.

Míg a szentimentelemzés célja az adott szövegek besorolása a pozitív, semleges vagy negatív kategóriák valamelyikébe, addig az emócióelemzés általában hat-nyolc előre meghatározott kategóriába sorolja a szövegeket (például harag, meglepődés, félelem, öröm, bánat, undor).

Kutatók egymás között. Részlet a Galaxis bűnözői című 1966-os olasz sci-fi horrorból. Igen, mindig lesznek izgalmak az NLP Meetupon!
Kutatók egymás között. Részlet a Galaxis bűnözői című 1966-os olasz sci-fi horrorból. Igen, mindig lesznek izgalmak az NLP Meetupon!

Az áhított célt, a szöveg besorolását különböző eszközökkel érhetjük el. Elkészíthetjük például az adott szentimenthez vagy emócióhoz kapcsolható szavak listáit, majd megszámoljuk az elemek előfordulását a szövegben. Betaníthatunk úgynevezett klasszifikáló (besoroló, osztályzó) algoritmusokat, előre kiválogatott szövegek segítségével.

Mindkét elemzés szövegszinten működik jelenleg jól, azaz egy adott szövegegységre mondja meg, hogy pozitív, negatív, semleges, vagy holy mely emóciók tükröződnek benne. Jelenleg a kutatókat leginkább az izgatja, hogy a szövegben előforduló entitásokhoz kapcsolódó szentimenteket és emóciókat tudjunk elkülönítve kinyerni, de ezek a kutatások még gyerekcipőben járnak.

 

Szekeres Péter (Neticle): Vizualizáció és számszerűsítés a szentimentelemzésben

Szekeres Péter – a Neticle egyik alapítója – a szentimentelemzés üzleti oldalába is betekintést nyújtott. A Neticle Technologies automatikus szövegelemzésre és online média tartalmakra épít felhőalapú szolgáltatásokat cégeknek.

Tartalomelemző rendszerük jelenleg három nyelven (magyar, német, bolgár) működik. Az előadás az elemzőeszköz bemutatásán túl az entitás-orientáltság problémakörét (azaz azt, hogy mire is vonatkozik a szentiment) emelte ki és tárgyalta részletesebben. Hangsúlyozta, hogy megoldásuk a skálázott pozitív és negatív véleményeket azok célpontjaival együtt kezeli. Az előadásból a szentimentelemzés termékesítésének kihívásairól is sokat tanulhatunk.

Bódogh Attila, (Xdroid): Beszéd- és érzelemfelismerés a telefonos ügyfélszolgálatokon

Nem csupán szövegeken tudunk érzelmeket felismerni! Bódogh Attila a VoiceAnalytics nevű beszédalapú érzelemfelismeréssel foglalkozó rendszert mutatta be, melyet az Xdroid fejleszt.

Az eszköz elsősorban a telefonos ügyfélszolgálatok munkáját segíti: az operátor és az ügyfél közötti beszélgetést elemzi. Eredményeik az ügyfélszolgálati kommunikáció hatékonyabbá tételét segítik elő, növelve ezzel az operátorok eredményességét. Bódogh kiemelte, hogy a tudományos eredmények szoftveres megvalósítása mellett fontos az eredmények megfelelő tálalása az üzleti partnerek számára.

Török Ágoston (Synetiq): Érzelmek biometrikus adatokból a média szolgálatában

A Synetiq igazán egyedi módon méri az emberek érzelmi reakcióit, hiszen nem nyelvi, vagy beszédalapú, hanem pszichofiziológiai módszerekkel mérhető válaszokat kutat.

A Synetiq reklámokra adott reakciókat mér ügyfelei számár, mely lehetővé teszi, hogy a marketing kampány korai tervezési fázisában visszajelzést adjanak a készülő anyagok várható fogadtatásáról. Az utóbbi években elérhetővé váltak viszonylag olcsó és jó minőségű EEG készülékek – ennek köszönhetően egy cég számára nem jelent problémát több ilyen beszerzése.

A Synetiq is ilyen egyszerű, de pontos készülékeket alkalmaz a reklámokat megnéző önkéntesei vizsgálata során és a bejövő adatokra alapozva készít riportot ügyfeleinek. Török Ágoston előadásában – cége működése mellett – röviden bemutatta, milyen nehézségekkel kell szembenéznie annak, aki a pszichofiziológiai reakciókat akarja emócióknak megfeleltetni.

Az előadás diái ezen a linken tekinthetőek meg

A nagy sikerre való tekintettel a novemberi meetup is a szentiment- és emócióelemzés jegyében telt. Az előadásokról készült felvételeket hamarosan közzétesszük itt a nyesten. A következő meetupot december 13-án tartjuk, témája a közösségi média elemzése lesz.

Követem a cikkhozzászólásokat (RSS)
Hozzászóláshoz lépjen be vagy regisztráljon.
Még nincs hozzászólás, legyen Ön az első!
Információ
X